pålagringar

misan

Trådstartare
Hur allvarligt är det egentligen? Skulle ni kunna tänka er att köpa en häst med såna, att använda för körning/ridning ev avel. Ej tävlingsträning, men "normal" hobbyanvändning.
 
hej,jag skulle nog inte köpa en med pålagringar alls.
för jag har så dåliga minnen av det, min första häst hade pålagringar i alla benen och avlivades.
detta går ju inte att få bort och växer oftast och blir mer
 
Min häst har pålagring i vä fr knä. Röntgades när en annan var och tittade på honom (jag var med som hästskötare) och vet avrådde givetvis från att köpa (det gjorde hon inte så därför fick jag köpa honom :love: ) men sa att pålagringen var mindre än han trodde och inte gjorde ont. Den kan fortfarande växa dock.

Beror alltså på var pålagringen/arna sitter och om de gör ont på hästen. Mår hästen bra för tillfället och verkar kunna göra det några år till skulle jag nog köpa om det var en häst jag verkligen ville ha/tyckte om.
 
Hej. Jag tycker du ska ta reba på hur mycket pålagring den har och hur många ggr den är behandlad. Jag tror den kan fungera som promenad/avel. Har själv en arab med pålagringar i båda kotor fram, han fick det i 12 års ålder är tävlad i hopp och mest dressyr till 15år och endast behandlat två ggr under den tiden. Nu är han 20 år och rids nestan varje dag av "barn" och har inte vissat någon som hälst hälta mm.
 
Absolut! Men det beror ju på Var de sitter och sen måste ju veterinären få säga sitt också.. :)
 
Jag har en häst som hade pålagringar redan som nioåring, nu är han 23 år... Han har ju hållt, men varit mkt halt under tiden. Vad som beror på pålagringar är ju svårt att säga, men generellt så är det så att man måste ta väldigt mkt hänsyn till en sån häst, den ÄR inte fräsch och kommer aldrig att bli det. Längre uppvärmning, känslig för underlag, kyla, träning, mangel på rörelse etc....

Jag har aldrig ångrat att jag köpte (fick) min häst, men jag skulle inte köpa en ny häst med samma problem. Man behöver inte köpa problem liksom... :crazy:

Men allt beror ju på vad du lägger vikt vid, är det viktigst att hästen är mysig att borsta och du gillar att pyssla med ben och kanske gå promenader i bland, så köp den!!! Vill du galoppera snabbt och tycker det är tråkigt med ömtåliga hästar är det inte nåt för dig.

Be även att få se röntgenbilderna, då ser du hur allvarligt det är!
 
Hästen är 11 år och har pålagringarna i ena framknät (som hon fick för ca 2 år sen), tror jag det var... Det jag tycker gör det svårare att avgöra är att hon är så lite använd efter det, inte pga problem med benen utan tid, så man vet ju inte hur det går att sätta igång, även om vi inte har några planer på att tävla eller så.
Självklart skulle den vet.kollas först, det jag funderar över är om det är nån mening att titta och kanske vilja ha den, eller bara strunta i det på en gång. Samtidigt så verkar det vara en häst som passar in lite för bra på det vi letat efter... Men man vill ju inte dra på sig problem i onödan heller! :confused: Det är också så att jag tycker de begär lite för mycket, jag har ingen lust att betala för en häst som kanske blir promenad/avelshäst i förtid. Jag vet att det är hopplöst att sätta ett vettigt pris eftersom det även beror på stam, hur allvarligt det är osv, men hur mycket tycker ni pålagringarna drar ner värdet? Om det inte är så allvarligt alltså...
 
Jag köpte min fina hbl valack när han var 17,5 år för slaktpriset = 7500 (försäkringen). Skulle tippa på att de kanske vill ha... 15000:- för ditt objekt om den är utbildad?

Se till att få hästen röntgad och låt en vet bedöma situationen. Kontrollera även VARFÖR hästen har pålagring i knät. Jag håller på att försöka utreda det med min häst. Måste ju bero på nåt och jag tror inte att det är enbart dålig ridning som gjort det.

Hittar du felet och kan rätta till det tycker jag (såvida de inte begär supermycket pengar) att du kan fundera på att köpa den (om den inte har ont av pålagringen vill säga). Är det ett fel som gör att hästen kommer bygga på pålagringen mer och mer ska du undvika köpet eftersom den då kan behöva avlivas i förtid.
 
Jag skulle be att få hästen på prov några månader, för att se hur hon klarar att bli riden. Känner du säljaren?? Dom kanske bara säger att hon inte är riden pga tid..... :smirk: Man kan verkligen inte lita på NÅN! :(
 
Det är en fd travare, fick tydligen pålagringar av att hon sprutades i framknät pga en mindre hälta. Utbildad kanske var att ta i, men en del ridhjälper och hyfsad stam att avla på... å vilket dilemma! Så mycket som 15000:- begär de inte, det hade jag aldrig betalat! Så mycket pengar har jag inte heller :)
 
Jag skulle nog inte köpa den hästen.
Om den har gått sönder någonstans och fått pålagringar bör man nog inte avla på den heller. Den kan föra vidare sina svagheter.
 
Jag tycker inte du ska köpa då det är en travare, dom är inte avlade för ridning.Det fins friska travare att köpa till bra pris i stället.
 
Svårt att säga... har själv en häst med pålagringar bägge bak ( knäna ), och han tävlingsrids utan problem. Han rids dock inte varje dag, och han behöver lång fram/avskrittning. Nu har ju han en del andra problem också, som även de bidrar.

Hade jag vetat när jag skulle köpa honom att han skulle få pålagringar hade jag inte chansat. Hade jag fått välja om idag hade jag köpt honom ändå, trots hans skador. Så det är, som sagt, svårt att säga.
Tycker du om hästen och är beredd på att den kanske endast kommer kunna gå som promenadhäst, så slå till! Begär dock kraftigt reducerat pris!

Skriver dock som någon annan ovan, tycker definitivt INTE att du skall avla på den, vad nuvarande ägare än säger. Fölet blir sällan friskare - tvärtom.

/
Susanne
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar med artros, finns det de som fungerar till någorlunda normal träning /ridning ev tävling? Hur håller man dom så...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: polly p
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
269
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 244
Senast: Lutten
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 256
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp