Palettblad/Coleus

Idas

Trådstartare
Finns det någon här som samlar på palettblad? 😊
Jag upptäckte denna fantastiska växt för ett tag sen, tycker det är så kul med alla sorter!

Några favoriter:
666a2d5a-a869-405c-91f9-2464ace4b378.jpeg

1d83f9ea-04bb-4f4b-a99a-c75f75cf8274.jpeg

cf739850-cbeb-45c3-a251-40d2d7df65c8.jpeg
 
Jag har emellanåt. De är verklligen jättefina.

Men jag tröttnar på dem för de måste föryngras stup ett eftersom de växer sig stora och fula. :o Det är bara unga ex som är snygga. Så det brukar sluta med att jag slänger den. Eller att den självdör....

- jag har ett gäng växter som är gamla och helt i min smak. Som bouganvillean som jag köte runt 1982, och fredskallan min mor fick när hon låg på BB med mig. :D
 
Jag har emellanåt. De är verklligen jättefina.

Men jag tröttnar på dem för de måste föryngras stup ett eftersom de växer sig stora och fula. :o Det är bara unga ex som är snygga. Så det brukar sluta med att jag slänger den. Eller att den självdör....

- jag har ett gäng växter som är gamla och helt i min smak. Som bouganvillean som jag köte runt 1982, och fredskallan min mor fick när hon låg på BB med mig. :D
Haha! Ja de blir lite träiga efter ett tag, men då kan man göra sjukt snygga träd av dem! Men det är klart, det kräver ju lite pyssel :D

Jag fixade en liten palett-trappa på balkongen nyss! Bävar redan för hösten när jag på något sätt måste skaka fram plats åt alla inomhus 😬
638EC87F-0410-4DED-9F34-4334A4DF8A73.jpeg
 
Jag samlar inte men har två sorter. Föryngrar och flyttar till jobbet för att hålla alla i någon sorts normal storlek. Jag vill helst inte heller att de växer över hela fönstret.

Tycker det är en fördel att de är så lätta att föryngra för då kan jag alltid ha små blommor och sen slänger jag de stora.
 
Jag började samla och insåg att dom förökade sig alldeles för fort, så jag har slängt ut en del, som får dö/säljas till hösten. Behåller bara China Rose och låter dom bli enorma, tycker att det är charmigt. :)
Bild på några av dom mindre. :rofl:
Visa bifogad fil 17940
Jättefina! Men SMÅ? :nailbiting:

Skulle ju hemskt hemskt gärna vilja se bilder på dina stora nu!
 
Inte det bästa ljuset just nu, men fönstret är i alla fall 135cm högt.. och dom växer fortfarande fort.:rofl: måste nog tukta dom lite snart. Har klippt bort ganska mycket blad, dom var oerhört täta innan. Det var bara små skott i april tror jag det var.. :D
Visa bifogad fil 18029
Men herregud :eek:

Nu blev jag extremt sugen! Jag är ju en pelargontjej egentligen men tycker det är så roligt med växter som blir stora så fort. Kanske måste kika lite i blomsterbutiken i framtiden :up:
 
Men herregud :eek:

Nu blev jag extremt sugen! Jag är ju en pelargontjej egentligen men tycker det är så roligt med växter som blir stora så fort. Kanske måste kika lite i blomsterbutiken i framtiden :up:
Eller, så frågar du när du är hemma hos någon som har palettblad om du får ett skott. Så länge det inte är mitt i vintern brukar det inte vara några problem :D

Jag har fått skott från mina jobbarkompisar som har på kontoret, hela byggnaden är snart fylld av China rose för alla är väldigt givmilda :rofl:
 
Jag har stora skott att sälja för 20kr/styck ;)

Oh! Det måste jag göra med en av mina!:love:

Hemskt snällt erbjudande men jag tror jag får hejda mig just nu. Jag har bara två fönster att välja på i min lägenhet, helskugga (persienner nere jämt) eller brännande sol (söderläge) och verkar som att det inte är optimalt. Dessutom är solfönstret fullt av pelargoner så får inte plats något mer just nu.

Skulle vilja bygga en sån extra fönsterbräda i mitten av fönstret men det är så meckigt då jag dels vill att den ska kunna plockas bort och det får inte vara något som sticker ut på sidorna då fönstrena öppnas INNÅT.. :arghh:

Ja ni hör ju..

Skulle gärna flytta men har inte möjlighet just nu tyvärr.
 
Kanske någon kan ge tips om varför en av mina palettblad tappat färgen?
Jag köpte en stickling på Tradera, 'Velvet Lace'. Ställde den dock för soligt/varmt (tror jag) så den brändes i bladen och de rödare färgerna försvann. Har sen testat nya lägen och nya blad har vuxit ut, men den är fortfarande bara grön, trots att den var mörkröd när jag köpte den.

Mina andra (vet ej sorter) är inte alls så kinkiga som denna utan har fin färg och växer bra i både söder-, norr- och västerläge...
Någon som har förslag på hur ska jag tänka med och placera den kinkiga? Och varför kommer inte färgen tillbaka?
 
Kanske någon kan ge tips om varför en av mina palettblad tappat färgen?
Jag köpte en stickling på Tradera, 'Velvet Lace'. Ställde den dock för soligt/varmt (tror jag) så den brändes i bladen och de rödare färgerna försvann. Har sen testat nya lägen och nya blad har vuxit ut, men den är fortfarande bara grön, trots att den var mörkröd när jag köpte den.

Mina andra (vet ej sorter) är inte alls så kinkiga som denna utan har fin färg och växer bra i både söder-, norr- och västerläge...
Någon som har förslag på hur ska jag tänka med och placera den kinkiga? Och varför kommer inte färgen tillbaka?

Det kan inte ha med jorden att göra? Det finns ju växter som drar åt olika färg beroende på jordens pH-värde?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 948
Senast: Maria D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 893
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 079
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?! Jag skulle absolut inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 210
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp