Palettblad, sticklingar och frön.

Kaptenfisk

Trådstartare
Hej!
Jag har just fått upp ögonen för palettblad.
Men jag har en del frågor som jag inte lyckas lista ut.
Hur funkar det med att odla från frön? Vad jag förstår det som så blir det en helt ny art om man odlar från frön?
Och för att få exakt samma sort så måste man köpa det via stickling?

Min andra fråga handlar om att ta sticklingar.
Låt oss ta Tradera auktioner som ett exempel.
Någon säljer en stickling av en speciell sort som ser otroligt fin ut med massa färgskiftningar. Kollar man på andra sticklingar av samma sort, så ser de inte alls lika färgglada ut.
Varför är det så stora skiftningar från en planta till en annan?

Köper man en som har finare färger, har den annat arvsmassa i sig som håller i sig?
 
Många olika sorters paletter skiftar färg beroende på tillgången till ljus. Generellt blir färgerna starkare och mer framträdande vid god ljustillgång. China Rose, den mest klassiska paletten, är lila-rosa på sommaren och tråkigt grönrosa på vintern eller om den står långt in i ett rum.

Det är kul att så palettblad från frö, så prova! Det stämmer att man inte alltid får exakt samma variant som moderplantan och vill man vara säker så ska man ta stickling.
Men prova att köpa en frömix med olika sorter vetja. De gror lätt och växer bra så det är bara att rensa bort de färger man inte vill ha kvar och spara de som ser intressanta ut. Ha lite förtröstan bara, i början är alla tråkigt gröna.
 
Hej!
Jag har just fått upp ögonen för palettblad.
Men jag har en del frågor som jag inte lyckas lista ut.
Hur funkar det med att odla från frön? Vad jag förstår det som så blir det en helt ny art om man odlar från frön?
Och för att få exakt samma sort så måste man köpa det via stickling?

Min andra fråga handlar om att ta sticklingar.
Låt oss ta Tradera auktioner som ett exempel.
Någon säljer en stickling av en speciell sort som ser otroligt fin ut med massa färgskiftningar. Kollar man på andra sticklingar av samma sort, så ser de inte alls lika färgglada ut.
Varför är det så stora skiftningar från en planta till en annan?

Köper man en som har finare färger, har den annat arvsmassa i sig som håller i sig?

1. Frön du köper från affär och sår blir alltid samma sort. Exempelvis om du köper Black Dragon från en butik så kommer du också få Black Dragonplantor. Däremot om du tar egna frön eller köper frön från folk som tagit egna frön så kan det bli lite vad som helst. Dessa frösådder kallas alltså för NN = no name. Det går alltså att korspollinera palettblad och på så sätt kunna få riktigt roliga avkommor.

2. Precis, om du vill vara säker på att du har en namnad palett så är det stickling eller färdig planta från butik du behöver köpa.

3. Det här med palettbladens färger är otroligt intressant tycker jag. En palett hos mig kan få en helt annan färg hos någon annan. Det mesta styrs utav ljus, beroende på vart du ställer den. Om den får mycket solljus, om du har växtbelysning (och vilken typ av belysning). Men jag har hört att även andra faktorer kan påverka (rätta mig gärna om jag har fel), typ vattning.

Här kan du se lite exempel. Först är det Tabasco och en frösådd efter den.
Under är det Piñata. Alla från samma moderplanta men helt olika färgmässigt.

bas2.png
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har en fråga som jag väljer att ställa här istället för i palettsbladstråden. När man driver upp palettblad från frö finns två...
Svar
6
· Visningar
863
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 864
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 164
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 461
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp