Palettblad sticklingar

Penny48

Trådstartare
Har fastnat för palettblad och köpt mina första sticklingar.
Undrar nu hur jag ska behandla dom. Har satt de i vatten men tyckte de började se vissna ut. Kan det vara för kallt att ställa sticklingarna i ”vattenbad” på fönsterbrädan så här års?
Testade att ha en lampa över de men efter några timmar såg en av sticklingarnas blad uttårkade (tror det vart för varmt av lampan).

Är det bättre att försöka plantera dom istället?

(Obs. Ingen erfaren växtperson så känner mig lite vilsen 😅)
 
Du kan ju testa att ställa dem på andra ställen. Jag har idag planterat palettbladsstickling och när den stod i vatten så fick den ibland vara på andra ställen än i fönstret, just för att det drog kallt på den annars.

Såhär såg det ut när den bara hade vatten:
267144012_2151828311632204_7500636829427946038_n.jpg


Jag hade kanske 1cm av stjälken i vattnet, hade den stående i fönstret när det var soligt men övrig tid på något varmare och trevligare ställe. Den fick ordentliga rötter och åke idag ner i jord. 10 dagar tog det från att jag nöp av den från en blomma till att den blev planterad.
269800546_2160097740805261_9132299297302123230_n.jpg
 
Har fastnat för palettblad och köpt mina första sticklingar.
Undrar nu hur jag ska behandla dom. Har satt de i vatten men tyckte de började se vissna ut. Kan det vara för kallt att ställa sticklingarna i ”vattenbad” på fönsterbrädan så här års?
Testade att ha en lampa över de men efter några timmar såg en av sticklingarnas blad uttårkade (tror det vart för varmt av lampan).

Är det bättre att försöka plantera dom istället?

(Obs. Ingen erfaren växtperson så känner mig lite vilsen 😅)
Det är vinter. Hur har sticklingarna transporterats? Kan de ha blivit utsatta för kyla? Palettblad tål ingen kyla alls
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Ni alla duktiga där ute! Fyndade fem palettblad för 25kr styck igår. Lite övervuxna och blommade, men tänkte, tjiho! Massa...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp