Pålitliga analyser

Q

Quell

Om man köper ett grovfoder så säger ofta säljaren/producenten att det finns en analys. Men vad är det som säger att analys och foder hör ihop? Ingenting eg. Gjorde praktik på en gård för länge sedan, den "bondgubben" tog en tuss hö från vardera åker och lämnade in för analys. Allt i samma påse alltså! Hävdade att han då fick ett medelvärde för vad djuren skulle få i sig under vintern. Och litet rätt hade han ju..om samtliga djur hade fått lika mycket av varje parti. Vad ville jag ha sagt med det här då, jo, att ni som har hästar som faller ur trots "rätt" foderstat kanske har räknat på en oriktig analys.
 
Man kan aldrig lita på att analyspappret säljaren visar tillhör just det höet man köper. Bäst att alltid analysera själv också om man inte vet att människan inte ljuger.
Men det finns oseriösa människor inom all handel. Vi får dock inte glömma alla de som faktiskt är seriösa, det är dom man vill handla av.
Ang samlingsprov av olika åkrar. Så måste man ju göra om man inte har möjlighet att förvara de olika partierna separat. Dessutom skiljer det sig även inom samma åker. Därför tar man små tussar här o där, kors o tvärs på en åker också. För att få ett ungefärligt värde för hela åkern.
// Linda
 
Jovisst tar man flera prov från varje åker för att få ett rättvist värde men inser du då hur fel det blir om man tar ett prov från varje åker!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 165
Senast: lil-sis
·
L
Hästmänniskan Hoppas jag har lagt denna tråd i rätt forum, men annars får moderator flytta den :) Jag har min foderhäst tillsammans med min syrras...
Svar
8
· Visningar
1 120
Senast: Love_Maya
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp