Palmemordet

stjarnhimmel

Trådstartare
Idag vid 9.30 ska det hållas en presskonferens då det enligt media ska ges besked vad som händer i Palmeutredningen dvs kommer åtal, kommer den läggas ner etc.
Jag har inte följt alla teorier men tycker det är lite intressant vad som ska presenteras idag. Jag var tio år då det skedde och har ett starkt minne av hur vår familj var på skidresa när beskedet om mordet kom. Jag måste dock erkänna att jag har trott att man aldrig skulle få svar.

Så- vilket besked tror du kommer komma idag? Vad tror du hände den där natten? Någon som kommer följa presskonferensen idag?
 
Idag vid 9.30 ska det hållas en presskonferens då det enligt media ska ges besked vad som händer i Palmeutredningen dvs kommer åtal, kommer den läggas ner etc.
Jag har inte följt alla teorier men tycker det är lite intressant vad som ska presenteras idag. Jag var tio år då det skedde och har ett starkt minne av hur vår familj var på skidresa när beskedet om mordet kom. Jag måste dock erkänna att jag har trott att man aldrig skulle få svar.

Så- vilket besked tror du kommer komma idag? Vad tror du hände den där natten? Någon som kommer följa presskonferensen idag?
Jag kommer att följa men är försiktigt skeptisk till att mordet verkligen kommer att klaras upp. Underligt av utredaren att redan för ett halvår sedan gå ut med att de har bevis men väntar med att presentera dem till långt senare.
 
Idag vid 9.30 ska det hållas en presskonferens då det enligt media ska ges besked vad som händer i Palmeutredningen dvs kommer åtal, kommer den läggas ner etc.
Jag har inte följt alla teorier men tycker det är lite intressant vad som ska presenteras idag. Jag var tio år då det skedde och har ett starkt minne av hur vår familj var på skidresa när beskedet om mordet kom. Jag måste dock erkänna att jag har trott att man aldrig skulle få svar.

Så- vilket besked tror du kommer komma idag? Vad tror du hände den där natten? Någon som kommer följa presskonferensen idag?

Om jag hinner så tittat jag nog! :) Jag har väl inga direkta hypoteser, men tror att polisen kommer att presentera ett scenario utifrån det (enligt uppgifter) upphittade mordvapnet och indirekt peka ut en idag avliden gärningsman.
 
Som jag förstått media idag kommer det inte pekas ut en nu levande gärningsman, dvs inget åtal.

Vild gissning är att möjligt scenario/gärningsman pekas ut men iom att hen inte kan dömas kommer fortfarande alla teorier cirkulera.
Nån teori själv ang vem har jag inte.
 
Jag kommer att följa men är försiktigt skeptisk till att mordet verkligen kommer att klaras upp. Underligt av utredaren att redan för ett halvår sedan gå ut med att de har bevis men väntar med att presentera dem till långt senare.

Jag håller med i allt. Låter väldigt konstigt att de efter såhär lång tid heltplötsligt ska kunna presentera en lösning. Gärningsmannen kan mycket väl vara död. Eventuella DNA-bevis kan vara förstörda eller annat. Även om man hittat mordvapnet och fått ut bra DNA från mördaren så finns han kanske inte i Polisens DNA-register och är han dessutom död så måste man gå via släktingar för att försöka bekräfta vem mördaren är.
 
Eftersom jag läst den här boken så tror jag det kommer att gå på den linjen. De började väl leta vapen utifrån teorierna som presenterades där?
Den osannolika mördaren : Skandiamannen och mordet på Olof Palme
Mycket bra bok som rekommenderas. Det är både som en historieskrivning över hela utredningsarbetet som gjorts och som ett nytt detektivarbete som följer Skandiamannens spår. Förklarar både varför han är trolig mördare och varför man missade honom. Och varför man tänkte fel när spaningsarbetet blev "specialviktigt" och inte organiserades enligt de gängse rutinerna.
 
Men det finns en del som talar emot det. Bl.a. ett vittne (som jag såg i en intervju nyligen) som säger att han såg Skandiamannen och mördaren och att Skadiamannen för det första hade andra kläder än mördaren och att han dessutom var betydligt kortare än mördaren.

Men det har ju gått en del rykten om honom den senaste tiden. Att Polisen ska ha bett släktingar om DNA-prov osv.

Det blir väldigt intressant att höra vad de säger på presskonferensen...
 
För att jag skall tro på det måste det till starkt bindande tekniska bevis. Det är så många teorier i omlopp, hundratals personer har dessutom erkänt(!) och det är en sån röra att ingen involverad längre skulle kännas trovärdig utan det.
 
Också nyfiken på bevisningen. Men tycker det är intressant med statistiken också. Jag har inte följt Palmemordet speciellt noga genom åren, jag var inte född när han mördades.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 604
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 627
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 775
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp