Bukefalos 28 år!

Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

smirk

Trådstartare
Vill bara påminna er alla där ute att ringa upp veterinären och se till att få ett recept på cortison. Det är livsviktigt att ha cortison till hands när/om jycken lyckas bli ormbiten...

Jag har en dos liggande i båda bilarna plus en dos hemma. Kollade oxå med vet hur mycket man skall ge till katten om det skulle behövas.

Kostar inte många kronor, men kan göra skillnad på liv och död gör din hund!

MVH // Smirk
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

En fråga bara:

Hur ger man kortisonet?
sc eller im?
Funderar på att skaffa kortison eftesom min hund reagerade kraftigt när hon blev stungen av en geting förra året. Hela huvudet svullna upp och veterinären gav henne kortison mot det med. Det vimlar ju av getingar under sommaren...
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Har hört att en del veterinärer inte vill skriva ut det "för att alla kan ju inte springa runt med massa kortison"..

Jag har betapred och kåvepenin ute på mitt sommarställe där det finns mycket huggorm. Vet inte hur stor dos man ska ge, det ska jag kolla upp NU. :)
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Har hört att en del veterinärer inte vill skriva ut det "för att alla kan ju inte springa runt med massa kortison"..

Ja, det stämmer.

Men bor man långt från vet. och har mycket orm, är det inte omöjligt.
Vissa kanske man får tjata lite på!
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

I vissa fall så är det så att veterinärer inte rekommenderar kortison alls vid ormbett längre.
Grunden till det skall vara enligt dom jag träffat att kortisonet gör att blodvägar och kroppen "öppnas" upp av kortisonet så att det kan resultera i att ormgiftet går ut i hundkroppen i delar som hjärta och hjärna där det gör större skada.
Många veterinäre i dagsläget verkar inte rekommendera kortison alls längre.

Har dock hemma själv men det är en tvetydig fråga får man nog säga.
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Hm, men vad ska man ge i så fall? Bara penicillin?

Är det förresten någon som vet hur man ska dosera Kåvepenin och Betapred till hund? Hittade inget på nätet.
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Såg att det fanns ett väldigt bra svar i tråden som hette typ hjälp min hund blev ormbiten....
Om man är långt till veterinär så kan kortison fortfarande rekommenderar men som personen där skrev annars så brukar veterinär hellre ge antihistamin eller serum...

Kåvepenin doseras efter hundens vikt vet jag bara. Får ge ett antal om det ska ha verkar på min hund då hans normal vikt är 87kg.
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Ja, då var det som jag tänkte (och skrev) att man får det om man har långt till veterinär, då det är "bättre än inget" om man har långt att åka.
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Jo det kan nog vara bättre än inget tycker jag med... det jag menade var bara att det finns många veterinärer som vägrar skriva ut det alls och inte anser att det är bättre än inget just pga det jag ovan skrev.
Bara en förklaring till det jag menade. :)
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Betapred är snabbverkande kortison och man ger en tablett per
2 kg som helst ska lösas upp i vatten.
Det viktigaste med ormbett är dock inte att ge kortison, utan
att hålla hunden så stilla som möjligt.
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Betapred är snabbverkande kortison och man ger en tablett per
2 kg som helst ska lösas upp i vatten.
Det viktigaste med ormbett är dock inte att ge kortison, utan
att hålla hunden så stilla som möjligt.

Gäller det tabletterna på 0,5 mg?
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Betapred är snabbverkande kortison och man ger en tablett per
2 kg som helst ska lösas upp i vatten.
Det viktigaste med ormbett är dock inte att ge kortison, utan
att hålla hunden så stilla som möjligt.

Ehrm. O vart har du hört den doseringen?
Snackade med vet ang detta för ngn vecka sen.
Har betapred hemma sedan tidigare då smabon e allergiker.
O det e samma tabletter som vet säljer.
O dom sa 1tabl /10kg på hunden.


/Tobbe
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

*kl*

"Långt" till vet är inte nog. Det ska vara i princip tekniskt omöjligt att ta sig till vet inom närmsta timmarna, (inom 18 tim efter bettet funkar tex serum) för att kortison ska vara ett alternativ. Ex är väl om man är utomskärgårds och seglar typ. Annars finns ju vet i princip inom några timmars bilresa nästan oavsett var man befinner sig.

Jag tycker, hur oharmliga huggormar än kan tyckas vara och hur pigg hunden än är efter bettet, att man alltid ska ta sig till vet. DET kan rädda livet på hunden/katten. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

De finns bara i en styrka, 0,5 mg och dosen är den
som alla veterinärer jag vet använder sig av. För
många år sedan var rekommendationen en tablett
per 5 kg.
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Jag frågade min farmakolgi-föreläsare om just det här när jag läste farmakologi. Jag fick någon luddig förklaring om varför man inte skulle ge cortison, men den gick bl.a. ut på att cortison nedsätter immunförsvaret -vilket inte är så önskvärt om hunden har blivit biten.
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Usch, det känns inte så roligt att läsa att det kanske skulle varit bättre att gett min vovve serum istället för cortison....
Han blev ormbiten förra veckan och fick behandling på djursjukhus inom en timme, då med cortison o antibiotika.

Hur vanligt är det att veterinärerna har serum hemma? Är det bara de större djursjukhusen som har?

Eftersom min reagerat på sin cortisonbehandling så hade jag kanske hellre velat ge honom serum
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Usch, det känns inte så roligt att läsa att det kanske skulle varit bättre att gett min vovve serum istället för cortison....
Han blev ormbiten förra veckan och fick behandling på djursjukhus inom en timme, då med cortison o antibiotika.

Hur vanligt är det att veterinärerna har serum hemma? Är det bara de större djursjukhusen som har?

Eftersom min reagerat på sin cortisonbehandling så hade jag kanske hellre velat ge honom serum

Men antihistamin har nog de flesta veterinärer, det är väl en ganska vanlig medecin mot allergiska reaktioner, tror jag?
 
Sv: Påminnelse! Skaffa hem Cortison...

Jag tror inte att det är många som har serum.
Någon som har erfarenheter av det?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 639
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 466
Senast: Philosophia
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
6 996
Senast: kebabbert
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 171
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp