Pancreas-insufficiens?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

smartie

Besökte veterinären igår med min tre-åriga schäferhane för vacc samt kolla orsaker till en fasansfull andedräkt som kommer o går. Funderade själv på tonsillerna eller tandsten + att han slagit av en tand. Tänkte att det nog kunde vara tonsillerna eft s han har alltid varit petig med maten samt har SVÅRT att hålla vikten (blir underviktig = om ont i halsen ont att äta/svälja?). Efter att ha provat flera olika "dyra" foder från fackhandeln som han inte åt, samt blandat ut dessa med burkmat, lurat o lockat etc för att få honom att äta, köpte jag till slut ett billigare fullfoder (Best in show - Lamm o Ris) i vanliga affären som han faktiskt pillar i sig hela dagsransonen av! Jaja, tänkte matte, så länge han är fin i pälsen och inte får någon klåda så får han väl äta detta foder då, eft s han tydligen tycker om det.

Tja, vet uteslöt iallafall både tonsiller o tandproblem och funderade istället på magen. Efter att ha konstaterat att avföringen kan variera ganska mycket i konsistens o färg samt att han kan pendla ganska snabbt i vikt + att hon tyckte att han var lite underviktig (trots att jag nu fått upp honom lite i vikt och han nu äter den ranson han ska ha/dag) så landade hon på pancreasinsufficiens? Dvs att bukspottkörteln inte fungerar riktigt bra, det fattas ett enzym som gör att hunden inte kan bryta ner främst fett i maten. Maten passerar då utan ordentligt näringsupptag och kommer ut i lös form och ljus färg. Hon tyckte dock att han var lite för "fin" för att ha denna diagnos, dvs fin blank päls och pigg o glad. Vidare uteslöt hon allergi, eller känslighet för ingredienser i fodret eft s han inte har någon klåda???

Hmm, dyrt blodprov (1000 kr) ska nu ge oss svar på frågan. Tydligen kan åkomman dock kompenseras m hj a fodertillskott, men detta är tydligen dyrt.

Ursäkta detta långa inlägg men har NÅGON erfarenhet av detta????
 
Oj, upptäckte nu att det skrivits lite om ämnet tidigare, vilket jag missade i mit uppstressade tillstånd. Jaja, svara gärna ändå!!!
 
Sv: Pancreas-insufficiens?

Jag har en rottw. (75 %) schäfer (25%) hanne. Han har råkat ut för pancreatit - inflammation i bukspott körteln två ggr. Han är 3,5 år gammal och arbetar som tjänstehund (försvarsmakten).

Fick rådet att mata honom med ett svindyrt foder av veterinären (500 kr för 5 kg!!!). Veckan innan jag skulle ta bort honom (för jag hade helt enkelt inte råd med kostnaderna!), kom grannen med förslag om färskfrusen mat (Fodax eller Klass). Detta - och endast detta - räddade faktiskt livet på honom.

Har även sett att rå bukspottkörtel kan hjälpa. Fråga närmaste slaktare. Frys ner och låt hunden äta den rå.
 
Sv: Pancreas-insufficiens?

Finns flera trådar om detta, notera bara att pancreasinsufficiens är en kronisk sjukdom som kan behandlas med enzymer i tablettform, eller tydligen genom färsk/fryst pancreas från slaktdjur (fråga din veterinär). Sjukdomen ska alltid bekräftas innan behandling. Pancreatit är en helt annan sjukdom och ofta är akut, kan komma i skov, och ofta mycket allvarlig och kräver intensivvård, precis som hos människor. Den kan inte behandlas på samma sätt. Ta alltid din hund till veterinär om den är sjuk. de brukar också svara allra bäst på vad djurets symtom kan bero på.

Det är naturligvis bra att upptäcka EPI/EPA tidigt så behandlingen kan börja innan hunden magrat för mycket, det är väl värt ett blodprov.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pancreas-insufficiens?

Jag låser tråden eftersom den är rätt gamal och finns intresse att diskutera saken så går det bra att starta en ny tråd med aktuella fakta.
Snurrfian-moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Katthälsa Har en katt som har konstaterat njurproblem, han har börjat äta RC's Renal, men han har tappat en del i vikt och liten som han var...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Pilot
·
T
Trav Hej allihop! Vet inte mkt om sporten och travhästens skötsel som sådan. Men har nu fått travfolk alldeles inpå mig och är lite frågande...
Svar
8
· Visningar
1 698
Senast: martha
·
Avel Hej alla. Jag har 2 dräktiga ponnyston i stallet hemma, båda förstagångare, en 4 år i år och den andra 6 år. Jag har problem med att...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: dee79
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp