Bukefalos 28 år!

Panelerna på Childeric

b_ridutbildning

Trådstartare
La först tråden på Utrustning med svagt resultat så jag provar här på dressyr istället.
Jag vet att många här har eller har haft Childericsadlar. Jag har just nu en sadel på prov. Vet inte så mycket om den eftersom jag ännu inte hunnit lägga den på hästen. Men när jag bar den från bilen så kände jag på panelerna och tyckte att de var lite insjunkna mitt under sätet. Det kändes symmetriskt och kanske medvetet?? Eller är det så panelerna blir när de måste bytas ut? Antar att det smartaste kanske är att ringa återförsäljaren och fråga men jag börjar med er.
 
Sv: Panelerna på Childeric

Jag har två Childeric, en DAC och en DI

Jag tycker rent generellt att panelerna är mjukare på Childeric än på många andra sadlar, men har just under sätet vet jag inte... får nog gå ut och klämma lite på mina:p
 
Sv: Panelerna på Childeric

Panelerna kan ju på nåt sätt vara specialanpassade efter nån häst som sadeln är beställd till. Låter dock underligt att de skulle vara insjukna, kanske du ska kolla detta med ÅF iaf.
 
Sv: Panelerna på Childeric

Det låter konstigt att de är insjunkna på mitten, vad för sorts häst skulle det passa till? En med karprygg kanske?

Panelen skall vara helt jämn och inte ha varken ut- eller inbuktningar. Jag har tre Childericar och ingen av dem har några inbuktningar. Oavsett om den är utsliten eller tillverkad så konstigt så får du ju ändå byta ut den.
 
Sv: Panelerna på Childeric

Jag ska försöka förklara. Om sadeln vore ullstoppad skulle jag säga att den hade mindre stoppning mitt under sätet. Det är inget som syns men det känns skillnad på motståndet i materialet när jag trycker på det.
 
Sv: Panelerna på Childeric

Jag har haft 4 stycken childeric och har aldrig haft så på mina paneler, och inte har dom blivit så efter användning heller. Mina paneler är "jämna" hela vägen på dom childeric jag haft. Sedan kan ju panelerna vara lite olika i mjukheten på childeric såklart, men har inte haft ngn som varit "insjunken" dock.
 
Sv: Panelerna på Childeric

Jag ska försöka förklara. Om sadeln vore ullstoppad skulle jag säga att den hade mindre stoppning mitt under sätet. Det är inget som syns men det känns skillnad på motståndet i materialet när jag trycker på det.

Att ha mindre stoppning mitt under sätet är ett vanligt sätt att korrigera en för svängd sadel till en rak häst iom att det oftast är precis där de är för svängda så gör man dem rakare på det sättet.
Kan ju mkt väl vara samma sak som är gjort med panelerna iom att childeric bommen är svängd.
 
Sv: Panelerna på Childeric

njae...alla childeric är inte svängda. Mina har sett olika ut från sadel till sadel.

Jo alla childerics bommar är svängda var väl ifjor de kom med sin första raka bom. Att de sedan "bygger" upp sadlarna för att passa rakare hästar är en helt annan sak men deras tidigare bommar är alla svängda.
 
Sv: Panelerna på Childeric

Det är vanligt att dom är svängda, mycket just för att dom oftast är utprovade till såna ryggar, men det finns även rakare sedan tidigare, men är dock inte alltid lika lätta att få tag på. Det stämmer dock att dom tagit fram en rakare bom nu också. Men jag har även haft en äldre childeric som var rakare.
 
Sv: Panelerna på Childeric

Det är vanligt att dom är svängda, mycket just för att dom oftast är utprovade till såna ryggar, men det finns även rakare sedan tidigare, men är dock inte alltid lika lätta att få tag på. Det stämmer dock att dom tagit fram en rakare bom nu också. Men jag har även haft en äldre childeric som var rakare.

Du måste skilja på rakare sadel och rak bom, childeric har inte haft någon rak bom innan utan de har byggt sadlarna rakare på en svängd bom tidigare.
 
Sv: Panelerna på Childeric

Jag säger inte att dom är jätteraka,,,men bommen var rakare på den ena jag hade. Sedan kan panelerna skilja sig också en del men det påverkar inte hela sadeln. Eller så har jag väl haft en himla tur som lyckats få en sån sadel helt enkelt. Två av dom var ombyggda i Frankrike. Jag kan ju bara bedöma på dom 4 stycken jag haft.
 
Sv: Panelerna på Childeric

DFL har väl funnits i några år och den bommen skulle jag verkligen beskriva som rak. DFI som TS har vet jag dock inte om den är byggd på samma bom.
 
Sv: Panelerna på Childeric

Ingen aning. Har ingen koll på DFI alls. Kanske samma som DFL men med flatare säte? Har verkligen ingen aning. Men min stallägare hade en DFL. Tror det var en -10 och de n var väldigt rak och med nya underredet med kilbossor. Hela sadeln var skitstor och låååååång.
 
Sv: Panelerna på Childeric

Jag har pratat med återförsäljaren och hon menar att det är medvetet för att ryttaren ska komma nära hästen.

Nu finns det bilder på sadeln i dressyrsadeltråden för den som är intresserad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 647
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 739
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp