Panik av fläta i pannluggen

Laban

Trådstartare
Var på dressyrtävling i förra veckan och knoppade då manen och pannluggen. När jag skulle ta ut knoppen får hästen fullständigt panik över flätan som hänger i pannan, kastar sig, reser sig och försöker på alla sätt fly. Då jag fortfarande har hästen tränsad så försöker jag att inte tappa henne och samtidigt få tag i flätan så den inte rör sig. Ber om hjälp och är beredd att klippa av hela flätan men lyckas till slut trassla upp den. Hästen blir då hur lugn som helst som om det aldrig hade hänt. Hon är inte rädd om huvet annars och har aldrig reagerat när man borstat eller grejar med pannluggen tidigare.
Nån annan som varit med om liknade, tycker det känns märkligt att en fläta kan vara så läskig?
Har inte vågat att prova fläta sen dess😔
 
Är det bara det problemet skulle jag skippa att fläta pannluggen på tävling.
Börja träna hemma, fläta varje dag. Om det är viktigt att kunna ha den flätad :)
 
Håröm? Skulle ju kunna vara att det drar lite i håret när man drar ur tex gummiband.

Ja eller så har flätan när den varit i knopp, "dragit/luggat", och nerverna anpassat sig under tiden och när man släppt ner flätan har det gjort ont igen. Om håret i tex en knopp ligger och "drar" kan det bli precis som om man själv har håret "fel" under hjälmen - man får rejäl huvudvärk liksom - gör skitont, men efter ett tag "stänger nerverna av sig lite", sen känns det igen när man precis tar av hjälmen.
 
Tänker likadant som en del här - när jag själv, som har långt hår, har haft håret uppsatt "stramt" högt på huvudet i svans eller knut, så kan det göra ont i hårbotten när jag släpper ut håret igen. beroende på hur hårt svansen/knuten suttit så kan det göra ganska mycket ont en kort stund. Kanske likadant för din häst?

Jag hade fortsättningsvis skippat att knoppa pannluggen!
 
Min gör likadant, jag antar - precis som flera skriver - att det är en nervgrej. Iaf så låter jag flätan trassla upp sig själv när jag fått av gummibandet, det funkar bra och man slipper slåss. :) Min häst har lång och ganska kraftig pannlugg, så jag måste nästan ha pannluggen flätad när hon har flugluva vid ridning. Flugluvan måste hon ha, för annars får hon spunk på alla flugor. :grin:
 
Har aldrig hört om den typen av reaktion. Men om du vill fortsätta fläta, kanske massera pannan och området runt innan du tar ut knoppen för å få blodtillförsel. Tror också det kan va liknande känsla som man själv har efter uppsatt hår länge, hjälper mig å massera hårbotten då :)
 
Tack för alla tips!
Ska träna henne hemma och tillsvidare så avstår vi att knoppa pannluggen😊
 
Hände samma med min 02-a en gång för många år sedan, men i hennes fall var det en engångsgrej och har aldrig varit problem sedan... :)
 
Av ren nyfikenhet; Måste man fläta/knoppa på dressyrtävling?

Om inte, är det en modegrej/ngt man bara gör eller vad har det för funktion?

Tävlar själv islandshäst och de har ju som bekant oftast väldigt mkt fluff. Har ingen koll på dressyr men blev lite nyfiken utifrån tråden.
 
Av ren nyfikenhet; Måste man fläta/knoppa på dressyrtävling?

Om inte, är det en modegrej/ngt man bara gör eller vad har det för funktion?

Tävlar själv islandshäst och de har ju som bekant oftast väldigt mkt fluff. Har ingen koll på dressyr men blev lite nyfiken utifrån tråden.

Nej, det måste man inte. Genom att knoppa eller på annat vis fläta upp manen visar du mer av halsen, du kan dessutom ge olika uttryck genom storlek och placering. Dvs visuellt ge intrycket av en biffigare eller smäckrare hals. Eller så har hästen så mycket och lång man att den stör tygeltagen så det är av ren praktisk anledning.

Det är väl mest en smaksak hur man gör, men de flesta knoppar - åtminstone när jag var i dressyrsvängen senast. Personligen varierade jag mellan utsläppt och knoppat, beroende på hur hästen och manen såg ut i kombination. Den senaste knoppade jag manen på men hade alltid fri pannlugg på. Jag tyckte helt enkelt att han var sötast och mest fördelaktig så :)
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Nej, det måste man inte. Genom att knoppa eller på annat vis fläta upp manen visar du mer av halsen, du kan dessutom ge olika uttryck genom storlek och placering. Dvs visuellt ge intrycket av en biffigare eller smäckrare hals. Eller så har hästen så mycket och lång man att den stör tygeltagen så det är av ren praktisk anledning.

Det är väl mest en smaksak hur man gör, men de flesta knoppar - åtminstone när jag var i dressyrsvängen senast. Personligen varierade jag mellan utsläppt och knoppat, beroende på hur hästen och manen såg ut i kombination. Den senaste knoppade jag manen på men hade alltid fri pannlugg på. Jag tyckte helt enkelt att han var sötast och mest fördelaktig så :)
Tack för svar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 875
Senast: Liten
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 479
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp