Panik! Barnkalastips!!

R

Raderad medlem 94602

För två veckor sen fyllde sonen 5 år och i morgon lördag klockan tolv kommer 7 sjövilda killar på 3-5 år på kalas. Kalaset är ca 2,5 timme långt. Och dessa killar är VERKLIGEN sjövilda :crazy: (två par av dem är bokstavsbarn av någon sort...och ett syskonpar det vildaste jag träffat) Så det är 8 barn totalt med min. Tanken var att de skulle vara ute som vanligt och prognosen har lovat fint väder. Men efter 3 dagar med ösregn har jag gett upp hoppet och inser att jag måste ha dessa 8 ...häumm....livsglada..barn inne:eek:

Vi bor inte jättestort. på övervåningen är Sonens rum på ca 16 m2 och det är väl där de i princip kan vara. Kvar finns vårat sovrum och ett rum som renoveras så där bör inga barn vara. Nere är vårat lilla kök, ett matrum och litet vardagsrum. Vi får väl förvara eventuella föräldrar med en kaffekopp i vardagsrummet. Inga ytor alltså för spring och lek precis.

Sonen har önskat att gästerna kommer i cowboyutstyrsel och tanken var att de själva skulle leka fritt ute, grilla korv och fika och kanske skattjakt efter godispåsen i stättet för fiskdamm. Korven kan vi grilla ändå på grillen och fika efteråt. Men hur gör vi med leken :confused: Jag är i desperat behov av aktiveringstips..i alla fall något som minskar förgörelsen på inredningen....

Fiskdamm blir det men minnst en grej till hade varit bra. Något med mycket enkla regler så även 3 åringarna förstår. Har varit inne på disco eller liknande. Alla killarna gillar hårdrock och vi har några få instrument...ta fram dem och sätta på stereon så får de ha ett rockband och filma dem med videokameran? Har inte oömma instument till att åtta stycken dock. Det här med att dela på saker har några av killarna svårt för....

Snälla hjälp mig. Är usel på sånt här:cry:
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

men tror du inte att dom kan ra sig själva då? och komma på vad dom själva vill göra?
kanske kan be föräldrarna att ta med regnkläder, IFALL dom vill gå ut leka kobojjsare i regnet....
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

Jag har inga problem med att slänga ut dem i regnet men minst två av föräldraparen rynkade lite på näsan att ha kalas ute även i fint väder :o ( fick en pik om det förra året att finkläderna fick gräsfläckar och jag medelade ändå innan att det var oömma kläder som gällde)

De leker alltid fritt när de är här och ska ju göra nu med men en liten begränsning av "fritiden" vore bra. Nu är de så många på liten yta att jag tror de blir bråk. Några av dessa killar fixar inte riktigt det där med att leka själv på samma sätt som "vanliga" barn gör.

Nu snackar vi verkligen riva och slå sönder saker, spola ner saker i toan, plocka ur foton ur ramar på väggarna, rota i privata lådor och skåp, kasta ut saker från fönster och rita på allt utom papper. Jag har varit tårögd vid tillfällen vid endast 1-3 av dem varit här samtidigt.

Sen känns det lite som det bör vara något som skiljer ett kalas från en vanligt lekträff.

Tack för tipsen...fler som har idéer?
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

Kontrollerad, aktiv inomhuslek med många barn är inte lätt. Kan ni göra någon skattjakt där de ska svara på frågor och lösa kluriga problem. Om resten av skaran jobbar i grupp kan det kanske vara lättare att övervaka om någon springer iväg än om det är fri lek.

Eller kan du kanske hyra en billig lokal på kort varsel? En gympasal och leka hela havet stormar?
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

Frågor och skattjakt...bra idé..En liten tipspromenad kanske:idea: Vi får ju läsa frågorna för dem.

Man kan kanske gömma frågorna på kluriga ställen som under soffdynor, bakom grejjer osv.

Kan någon spinna vidare på tips på den idén?

Tack svartfot:laugh:

Kan berätta en variant på skattjakt vi gjorde när lillen fick sin present, en fyrhjuling. Den var ju lite svår att slå in:grin: Så vi knöt fast ett jättelångt snöre i den och ställde den i en bod på tomten. Sen drog vi snöret kors och tvärs genom trädgården. Genom syrenbersån, dynboxen, buskar, in i motorhuven på min bil, in i huset och ut igen....så fick han följa tråden. På tråden hade vi på olika ställen fäst de skydd som han ska ha när han kör. Det blev jättelyckat och han nästan svimmade av glädje:D
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

Hela havet stormar och disco har de kört på vissa "innekalas" vi varit på.

Annars är det ju perfekt med utekalas om bara vädret är någorlunda!
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

Någon variant av fångarna på fortet. Alla får göra vars en grej, vilt påhejade av de andra. Ex sätta svansen på grisen. Leta upp en sak i ett rum. Stoppa ner armarna i burkar med kokta makaroner och likn. Bygga ett torn med klossar. Dribbla en boll runt några hinder. Är de 3-5 år behöver det ju inte vara så avancerade saker. Efter varje uppdrag eller när alla är färdiga (så de inte knäcker ordet i förtid) så får de ledtrådar. De kan få olika lantbruksdjur och ska komma på bondgård.


Jösses vad jag längtar tills vi ska ordna barnkalas. Jag e så förbaskat barnslig. Tyvärr e ju dottern född i mars så det kommer ju bli inomhus.
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

JAA!! svansen på grisen...klockrent!:idea: Den är ju jättekul. Den måste va med.

Tusen tack Svartfot. Du vill inte komma och vara lektant? :bow::bow::banana:
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

Hade gärna kommit förbi men jag tror tyvärr det e lite långt.
- gissa under vilken kopp en boll finns
- pictionary med modell lera. Ruskigt roligt, fast det kanske är lite för avancerat.
- skjuta prick på nått roligt sett. Kanske med en vattenpistol i badrummet.

Jag tror på att alla är på ”samma lag” och ska jobba mot ett gemensamt mål.
 
Senast ändrad:
Sv: Panik! Barnkalastips!!

Var ikväll på ICA för att fixa godispåsar till kidsen och hittade ett kitt med påsar, ballonger, fiskdamm och ett häfte m lektips färdigt från karamellkungen. Där i var massor av bra lekförslag som även treåringar fixar.

Det får bli ett tips från mig till någon annan ;)

En mamma frågade idag vilka barn som kommer. Efter att nämt alla ungar sa hon bara "Du skojjar? Hoppas ni är lediga på söndag för ni lär behöva vila" (men jag jobbar)
En annan förälder medelade förra veckan att hennes dotter inte vågade kommma då vissa av dessa killar är minst sagt vilda :crazy:

I morgon vid denna tid har jag väll tvångströjja eller är supfull :D
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

vore kul att vara en fluga i ditt tak!!!! :D

meddela gärna din evetuella överlevnad för oss när allt är över. ;)
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

Hahaha...uppdatering då! Kalaset är över och jag lever nätt och jämt. Puuusssst..... Resultatet är följande:

*Ett barn har sminkat sig med grön vattenfast tuch.

*Vårt sovrum (dit det var stängt) är en enda röra. Det har hoppats i sängen, någon/några har varit inne i garderoben, golvljusstaken har vält och alla 8 ljusen är av och det är två märken i parketten.

*7 leksaker sönder, de kastade vi.

*en tavla sönder. ska kastas

* Alla sonens och hälften av våra ägodelar låg på golvet.

*jordgubbar, glass och chokladsås på det mesta i matrummet.

* Toan uppe helt nerkissad på golv, toastol och handukarna ligger i kisset på golvet.

Har bara börjat röjja. Tar resten sen. Nu ska jag ta en middag bestående av alvedon och kaffe!

Men barnen var jättenöjda och det gick lättare än jag trodde.
 
Sv: Panik! Barnkalastips!!

Kalas på McDonalds börjar plötsligt låta som ett rimligt alternativ för mina eventuella framtida barn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp