Panik ensam i box/hage - går det att fixa?

skuggi

Trådstartare
Jag har några tränare jag ska prata med live också, men tänkte kolla vad buke säger också :)

Vi har en islandskorsning på 12 år som vi haft sen han var 3. Uppväxt i islandsflock, hanterades nog ganska lite under den tiden och var troligast aldrig inne själv i stall/box.

Han har aldrig kunnat lämnas ensam i hagen, spränger/kastar sig under/igenom tråden ganska omgående. Han är då extremt hög i energi/adrenalin.
Man kan lämna honom på box, under förutsättning att boxen håller... Han är extremt upprörd och kan hålla på "hur länge som helst" känns det som. Stegrar, sparkar på galler, försöker hoppa ut om öppning finns osv.
Med kompis i boxen bredvid är det mer ok, då kan han äta osv, men så snart en människa kommer så spinner han upp igen "ta ut mig, ta ut mig!"

Om vi är borta på träning på annat stall står han fint i sin box, verkar rätt ok då även om det inte står någon jämte. Är vi på träning med båda hästarna så är det katastrof så snart den andra är ur sikte...

Så, jag bedömer att det inte är någon sorts boxskräck/klaustrofobi, utan det handlar om att han inte vill vara själv.
Är en människa med är det ok, människa på marken=fullständigt ok, människa på rygg/i vagn är sådär, han visar att han helst skulle gått hem istf att vara ensam ute. Men han är inte hysterisk iaf.

Så, vad tror ni, går detta att fixa?
Hur i så fall?
Det skulle vara ofantligt skönt om han kunde klara sig ensam i box i alla fall en stund i taget. Nu senast stegrade han så han lyckades fastna med skon i dörren och slet av både sko och del av hoven...
 
Jag tror absolut att det går att jobba med problemet, frågan är väl snarare hur. :) Flera vägar bär till Rom.

Min häst fick en knäpp när jag flyttade honom till nytt stall. Jag fick mitt andra barn, byggde hus och ja, han stod helt enkelt mest i hagen med sina kompisar på lösdrift. Jag var sällan ute och hade inte tid med honom alls. Så skulle hästarna tas in för träckprov och ställdes i varsin box och jag fick sen höra att min häst höll på att riva stället. Märkligt, för jag hade aldrig haft problem med det förr. Men sen hade jag ju iof alltid haft honom på lösdrift med undantag för ett par dar då han hade förhöjd temp och stod inne med en kompis två nätter när vi stod på ett annat ställe. Och nu hade han flyttat två gånger inom kort (flyttar gjorde honom mkt stressad) och jag sen inte varit ute knappt någonting på ett år och han hade sällan varit inne i själva stallet - och när han varit i stallet hade han verkat stressad. Jag åkte ut. Så fort vi kom in i boxen ville han vända och tränga sig ut. Jag kunde inte ens stå utanför boxen när dörren var stängd för han riskerade att dundra in i mig med sitt flängande huvud. Han skrapande, tuggade på väggar, sparkade, gnäggade, vandrade och kastade runt. Gick inte att få kontakt med honom.

Jag valde att gå tillbaka till mitt gamla kära hjälpmedel klickern i det här fallet. Jag klickade med honom utanför stallet ett par ggr, sen i gången, sen ledde jag in honom i boxen. Det jag åstadkommit genom att klicka honom utanför boxen var att jag sått ett frö hos honom att det fanns belöning = positivt. Han satte genast igång i boxen men så fort jag fick tillfälle (i det här fallet stannade han upp för att lyssna efter svar) så klickade jag och han fick sin godis. Han satte igång att flänga igen, stannade upp för att lyssna igen - klick. Nästa gång stannade han tidigare och då var hans uppmärksamhet vänd mot mig - klick. Efter några klick kunde han stå stilla en längre stund och invänta klick, och hans uppmärksamhet riktades mot mig, han började slappna av utan att tänka på det, jag la till kommandot "vänta" direkt när jag började få hans uppmärksamhet. Framstegen kom väldigt fort så jag provade att säga vänta och försvinna halvt runt hörnet bakom boxen, sen tillbaka - klick. Försvann sen helt en halv sekund - klick. Om igen, om igen, sen öka sekunden jag var utom synhåll till två, fem, åtta.

Sen ställde jag mig vid boxdörren, gav kommando - klick. Gav kommando, öppnade dörrlåset - klick. Gav kommando, öppnade boxdörren helt - klick. Gav kommando, väntade några sekunder (ville bara att han skulle stå kvar en gång med boxdörren öppen) - klick. Gav kommando, haspade på grimskaftet i grimman - klick. Sen sa jag kom och så gick vi ut till hagen, stannade upp en gång på stallplanen utan att säga nåt och han stannade direkt med uppmärksamheten på mitt kroppsspråk vilket var mitt syfte att testa - klick - sen ut i hagen. Jag gjorde om proceduren några gånger de närmaste veckorna men då fungerade allt bra och det behövdes inte så många steg - gjorde dom svåra sakerna som att försvinna iväg längre stunder och så.

Klickern kan vara magisk ibland, den kan förändra synen på situationen och syftet med den. Jag använder den inte ofta men när jag gör det har det aldrig misslyckats.
 
Tack för utförligt svar!
Har inte tänkt på klickern.. jag klickade honom en sväng för länge sen, det kanske vore något att testa... :)
 
Min kuse var likadan. Stegrade och kastade sig mot väggarna i boxen om han lämnades ensam, i hagen vågade jag inte.
Men nu 2 år senare kan jag lämna honom i både box och hage och han står mest och sover, njuter av lugnet. :)

Så visst går det, med tålamod och massa träning.
 
Min kuse var likadan. Stegrade och kastade sig mot väggarna i boxen om han lämnades ensam, i hagen vågade jag inte.
Men nu 2 år senare kan jag lämna honom i både box och hage och han står mest och sover, njuter av lugnet. :)

Så visst går det, med tålamod och massa träning.
Hur gjorde du då?? :bump:
 
Hur gjorde du då?? :bump:
Oj, ja...
Jag började med att hantera honom mycke ensam. Tog in honom och grejade själv, gick på promenader själv mm
Sen började jag ställa honom i boxen i tomt stall. Märkte snart att det var lättare för honom om han var själv än om han blev lämnad själv.
Boxen var rejäl, inga risker för att han skulle kunna fastna eller skada sig på inredningen.
Sen lämnade jag honom där korta stunder. Först bara genom att gömma mig i stallet, i början kanske bara nån minut. Gick aldrig fram till honom medan han var "upprörd" utan bara när han var såpass lugn att han höll sig på alla fyra.
Sen utökade jag till att gå ur stallet, pratade med honom på vägen ut och sen vände jag och gick in igen. När det funkade så utökade jag tiden även där.
När detta fungerade så fortsatte jag med att lämna honom genom att ta ut en häst. Även där med mycket korta stunder, det första vände vi i dörren och gick in igen.
Varje gång han väntade fick han massa beröm, det dåliga beteendet ignorerade jag. Fokuserade bara på positiv förstärkning.
I mitt stall har vi en tjej som sköter alla utsläpp på morgonen, bad henne variera i vilken ordning hon tog ut min häst. För att han skulle lära sig att vänta på sin tur, och att vi bestämmer när det är inte han.

När detta fungerade så började jag släppa ut honom i tom hage. Och det fixade han då helt utan problem.
Senare gick vi även vidare med att lämna honom i hagen och ta ut de andra.

Så mitt tips är att dela upp problemet i flera delar och att jobba med varje del i mycket korta stunder. Beröm så fort det bara lite går åt rätt håll, ignorera "fel" beteende och gör det enkelt för hästen att lyckas. Ha låg svårighet och håll kraven låga till en början. Backa några steg vid bakslag :)

Jag trodde min häst skulle vara omöjlig men det går!!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 952
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 279
Senast: Vinur
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 678
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp