PANIK! Hund VÄGRAR gel efter tandutdragning

Rebe92

Trådstartare
Min stackars hund har fått dra ut 4 tänder (obs. Ej pga vanvård av MIG då hon inte bott hos mig på flera år så sådana påhopp tackas vänligt nej till) och vi har nu blivit ordinerade att ”massera in en bakteriedödande gel på tandköttet varje kväll”. Problemet är bara att hon VÄGRAR, och då menar jag vägrar. Hon blir totalt galen, hugger och morrar och springer och gömmer sig. Har testat ALLA metoder. Ringde veterinären som sa att ”om det inte går så går det inte” men jag är givetvis otroligt orolig att det ska bli en inflammation. De är de allra bakersta tänderna också och de är i princip omöjliga att se tandköttet på om jag inte gröper mig in i munnen på henne.

Någon med erfarenhet? Kan jag lugna mig? Vad ska jag göra?
 
Min stackars hund har fått dra ut 4 tänder (obs. Ej pga vanvård av MIG då hon inte bott hos mig på flera år så sådana påhopp tackas vänligt nej till) och vi har nu blivit ordinerade att ”massera in en bakteriedödande gel på tandköttet varje kväll”. Problemet är bara att hon VÄGRAR, och då menar jag vägrar. Hon blir totalt galen, hugger och morrar och springer och gömmer sig. Har testat ALLA metoder. Ringde veterinären som sa att ”om det inte går så går det inte” men jag är givetvis otroligt orolig att det ska bli en inflammation. De är de allra bakersta tänderna också och de är i princip omöjliga att se tandköttet på om jag inte gröper mig in i munnen på henne.

Någon med erfarenhet? Kan jag lugna mig? Vad ska jag göra?

Min fick dra 6 tänder nu senast.
Vi behandlade inte på något speciellt sätt efteråt, och han mår bara fint :)
 
Min drog också ut två tänder längst bak, behövde ingen gel. Håller med om att det är typ omöjligt att kolla om det ser bra ut, även om min hund samarbetar men håll koll att det inte börjar lukta 🙂
 
Min stackars hund har fått dra ut 4 tänder (obs. Ej pga vanvård av MIG då hon inte bott hos mig på flera år så sådana påhopp tackas vänligt nej till) och vi har nu blivit ordinerade att ”massera in en bakteriedödande gel på tandköttet varje kväll”. Problemet är bara att hon VÄGRAR, och då menar jag vägrar. Hon blir totalt galen, hugger och morrar och springer och gömmer sig. Har testat ALLA metoder. Ringde veterinären som sa att ”om det inte går så går det inte” men jag är givetvis otroligt orolig att det ska bli en inflammation. De är de allra bakersta tänderna också och de är i princip omöjliga att se tandköttet på om jag inte gröper mig in i munnen på henne.

Någon med erfarenhet? Kan jag lugna mig? Vad ska jag göra?

Har inte gjort något sånt när min ena hund dog ut tänder vid två olika tillfällen. Enda jag gjorde var att ge mjukare mat några dagar. Det läkte helt utan problem ändå. Hade inte velat kleta sånt i munnen på den hunden. Han bet på riktigt om man hade otur.

Har dragit ut ett antal tänder själv också och inget sådant var aktuellt då heller.

Vanvård är att inte dra ut tänder som ger problem. Det finns många förklaringar till att tänder kan behöva dras ut som beror på saker som vi som ägare inte orsakat.
 
Tack hörni för alla svar, känner mig betydligt lugnare och ska ge henne extra mycket kärlek och ingen gel 😂🥰

Vill även tillägga att jag självklart inte menar att det är vanvård att behöva rycka ut tänder - är ny här och förberedde mig på samma hårda klimat/troll som brukar finnas på andra plattformar och ville försvara mig innan det skett. Glad att jag motbevisades 👍
 
Det är jättebra om det går att behandla med klorhexidingel. Här är det standard som rekommendation exempelvis efter tandutdragning. Har fått samma rekommendation av min egen tandläkare men då i form av munskölj med klorhexidin.
Gelen är också bra för att förebygga tandköttsinflammation. Använder själv på mina hundar en gång i veckan som förebyggande (förutom tandborstning).

Men på vissa hundar går det inte och då får man strunta i det där och då och lägga krut på att träna och betinga istället så att hunden så småningom accepterar tandkoll, tandborstning och evtl påstrykning av gel. Men det är ju något som tar längre tid att träna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 598
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 502
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt...
2
Svar
26
· Visningar
2 832
Senast: Bewildered
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
36 684
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp