Panik i transport

Tussemaja

Trådstartare
Vet att det finns trådar om detta förut men väljer att göra en egen. Hoppas den får vara kvar.
Min häst - 11 år, mycket lastad och körd utan problem fick häromdan plötsligt helt galen panik i transporten. Sparkade av sig bakbensskydd och skadade sitt ena bakben (inte allvarligt) Sparkade på mellanvägen så järnet längst ner böjde sig. Ytterväggen bågnade. Det var bara att vända och köra hem igen och hoppas på att vi skulle hinna hem innan nåt ännu värre hände. När vi stannat var hon genomsvettig och flankandades. Men lugnade sig snart och gick ur lungt. Efter en stund i hagen lastade jag henne igen på prov och hon gick på utan tvekan. Körde ingenstans utan hon fick då gå ut igen. Ingen aning om vad som hände med henne. Sparkarna började genast när vi startade bilen. Och jag vet inte hur jag ska kunna eller våga angripa det här problemet nu. Har aldrig upplevt nåt sånt under mitt 30-åriga hästliv. Nu vill jag ha kloka, vettiga tips, tankar och reflektioner. Åtgärderna måste ju utgå från orsaken och när man inte anar orsaken känns det jäkligt svårt...Nån som testad musik eller "prat-band" i transporten?
 
Sv: Panik i transport

Skippa transportskydden och ha kamera i transporten så att du kan se vad som händer där bak.
Skydden t e i det här fallet ha kommit fel och irriterat hästen, vilket inte är helt ovanligt. Med kamera kan man hålla koll på vad som hände och ofta mycket enkelt hitta orsaken till det.
 
Sv: Panik i transport

Jag tror också helt klart att skydden halkat fel så hästen fick panik över att den trodde att den fastnat. Lindor +boots och tjocka paddar med tejpade spännen kanske kan vara nåt istället? Sitter ju på plats väldigt säkert. :idea:
 
Sv: Panik i transport

Det där hände mig också för ett par månader sedan när min häst skulle åka enkelaxlad transport efter att bara ha åkt boogie i några månader... Vi tog oss till ridhuset men jag fick åka o låna en annan transport när vi skulle hem...
 
Sv: Panik i transport

En av mina blev bredåkare över en natt och betedde sig ungefär som din. Som bredåkare blev hon mycket lugnare.
 
Sv: Panik i transport

Precis detsamma hände min häst igår.
De kom för att hämta honom till försäljningsstall och min häst som inte åkt så mycket förut, skulle få åka lastbil. Jättebra tyckte jag, stadigt och inte så svajigt.
Gick på bilen utan problem, men efter ca 10 minuters färd kommer de TILLBAKA med honom, genomsvettig och panikslagen.
Har fått för mig att det berodde på att han fick åka baklänges, samt att de stängde till mellanväggen så att det blev för trångt för honom.
Kan tillägga att han hade inga skydd på sig, då jag var rädd att han pga ovana skulle reagera negativt på dem

Så, nån som vill köpa en häst som inte kan åka nånstans?:crazy:
 
Sv: Panik i transport

Tack för tips. Ja, det kunde ha varit skydden... Dom var nya och lite sladdriga men jag tänkte att dom duger den lilla biten som vi skulle åka.... Jag har faktiskt tidigare haft bandage men nu hade jag bråttom. Och ja, jag har som tur är möjlighet att ha bredare baktill så jag ska prova det när mellanväggen blivit lagad.
 
Sv: Panik i transport

Såg igår på seminstationen att men lastade av en hingst från transport utan mellanvägg. Det jag reagerade över var att man heller inte hade någon bakbom, vilket jag tyckte kändes lite osäkert. Hur brukar ni göra när ni åker utan mellanvägg? Nackdelar i övrigt?
 
Sv: Panik i transport

Jag har heller inte haft bakbom när jag transporterat min fd gamling som var bredåkare. Man får väl träna hästen att den ska stå still tills man öppnat luckan hunnit gått in och knäppt lös. Jag har aldrig haft något problem med att det inte funnits bom.
 
Sv: Panik i transport

Jodå, det kan jag, men jag tror på att börja med att bredda baktill. Får prova mig fram med vad hon vill. Med eller utan mellanvägg, utan skydd vågar jag inte men det får bli bandage hädanefter.
 
Sv: Panik i transport

Jag tror att hon blivit bredåkare, hon visar exakt samma mönster som min förra häst som var mkt transportvan och över en natt blev bredåkare.
Det som hjälper är att ställa hästen brett, främst med bakbenen.

Nu hade jag redan min mellanvägg på 3/4 avstånd, jag fick ställa upp den mot väggen och fästa den där.
Och simsalabim så hade jag en häst som åkte hur bra som helst igen.....
 
Sv: Panik i transport

Bredåkare,helt klart. Jag råkade ut för de förra året med min häst. De va en mardröm som tyvärr rotat sig fast i mig. Hästen fick fullständig panik bara rätt som de va. Jag testade med att dra väggen åt sidan o de funkade kanon. Sen köpte jag en boggi transoprt med mjuk mellan vägg o 3/4 bom,nu åker han som en kung.
 
Sv: Panik i transport

Min häst ska ju säljas så jag MÅSTE ju kunna transportera honom.
Nu vet jag ju inte hur det kommer att gå nästa gång, men är det möjligt att få veterinär att skriva ut lugnande tror ni?
Bara som en engångsföreteelse
 
Sv: Panik i transport

Min häst ska ju säljas så jag MÅSTE ju kunna transportera honom.
Nu vet jag ju inte hur det kommer att gå nästa gång, men är det möjligt att få veterinär att skriva ut lugnande tror ni?
Bara som en engångsföreteelse

Man får väll inte transportera en häst som har fått lugnande???
Är väll inte så tjäckt för hästens del heller, me balans o så vidare.
 
Sv: Panik i transport

Visst får du det, men det kräver ju en del både av hästen och av föraren.

Till Remont: går det inte i varken lastbil eller transport?
 
Sv: Panik i transport

Har kört honom två gånger bara, då i vanlig "boggie" utan mellanvägg och det gick bra.
Sist så skulle han åka lastbil (2-hästars) och då skulle han åka baklänges,med mellanvägg och det gick inte alls.
Nu vet jag ju inte hur det kommer att gå, han kanske inte går på alls på vanlig transport heller,med tanke på att det bara några dagar sedan det hände med lastbilen...
 
Sv: Panik i transport

Hej!

När jag hämtade hem min stjärna i somras slangde vi på henne skydd överallt plus i svansen (vana från gamla hästen som alltid skavde svans i transport). Vi hann väl åka 3 km innan fröken blev som vansinnig, hoppade och sparkade och hade sej... Vi hade lyckligtvis kamera i transporten och kunde titta vad hon gjorde och vad jag (som inte körde) kunde se så stog hon helt lugnt och snällt och fick sen flippen och började slå bakut. Vi stannade på en bensingmack och öppnade luckan fram- där stog en HELT lugn häst och undrade vad vi pysslade med...

Iaf kom vi fram till att testa att ta av svansskyddet och vips hade vi en häst som stog snällt hela vägen hem. Så hon får åka utan svansskydd- hon är ändå så liten att det inte verkar behövas.

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 376
Senast: Robina
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 830
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: exotic
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 046
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp