Panik i transport

Sv: Panik i transport

trpskydd och om du ev hade täcke. sdet är dom vanligaste "fällorna" ...hästarna blir varma och en del får panik. Spec efter träning är det viktigt att dom får vara "nakna". idah finns det mellanlemmar med en gummimatta halva lemmen, perfekt för bredåkare då dom ändå får stöd av den övre delen men kan bredda på benen ändå.
 
Sv: Panik i transport

Men slösa ingen tid, börja träna idag!

Lasta in, fodra, gå ut. Studera ögon, öron, kroppsspråk. Tycker hästen det är obehagligt? Vad är obehagligt? När blir det bättre?

Ut med mellanväggen och träna varje dag.
 
Sv: Panik i transport

Jaa, får väl göra det.
Surt bara att behöva hyra transport för att bara träna, men. Vad är det man säger, "ändamålet helgar medlen" eller nåt sånt :D
 
Sv: Panik i transport

Ja, jag har åxå funderat på värmen/ventilation. Har ett Läckösläp -03:a och det ÄR för dålig ventilation i den. Antingen sätter vi in fler ventiler eller åxå får jag byta transport. Kollade just om senare Läckösläp hade mellanväggar med gumminederdel men det hade dom inte. Synd, annars hade man ju kunnat byta mellanvägg. Och som sagt, transportskydd har jag aldrig haft på henne förut - alltid varit bandagerad. Kan ha varit en delorsak....
 
Sv: Panik i transport

Fick exakt samma problem med min 13 åriga valack. Har kört mkt med honom till tävlingar o träningar utan problem, men allt vände på vägen hem efter en träning. Full panik, nästan som kolik anfall. Vi tog bort mellan väggen o började "last träna" på nytt. Nu är det inga som helst problem men måste alltid ta ut mellan väggen o köra med över luckan nere.
Jag har hört om många hästar som drabbats av detta o de flesta när de passerat runt 10 års åldern....men ingen vet varför!
Hoppas allt löser sig, lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 384
Senast: Robina
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 856
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: exotic
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 047
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp