Panik & uppgivenhet..

Alexandra.d

Trådstartare
Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på andra hundar heller. Jag och min man har lånat hem svärfars hund (chinese crested powder puff) flera veckor i rad utan några känningar från varken astma eller allergi. Jag mår så fantastiskt bra med hundar, dom gör gott för mitt mående och skänker sån tröst i svåra stunder.

Nu till det jag har panik & uppgivenhet över:
Jag och maken blev helt tokförälskade i en pudeltik. Med hänsyn till allergin var vi och hälsade på flocken fem gånger, under några timmar åt gången = ingen reaktion. Så för några dagar sedan bestämde vi oss för att köpa valpen. Väl hemma har jag inte haft varken klåda, utslag, täppa, nysningar eller problem med ögonen MEN igår kväll började mina luftrör kännas trängre. Jag har slarvat en del med min astma-medicin senaste tiden (tagit en dos istället för två dagligen, ja jättedumt) och jag tror det kan vara därför den reagerar lite kraftigare. Nu har jag börjat öka upp doserna igen och tar även korttidsverkande luftrörsvidgande vid behov. Men tanken maler i mitt bakhuvud - tänk om det bara blir sämre?
Är det värt att kontakta vården och få en annan medicin? Eller ska jag ge det en vecka och se om det bättras nu när jag sköter medicineringen?
Emellanåt känns det ganska tungt & trögt.
Att göra sig av med valpen känns orimligt, jag är beredd att testa ALLT innan det ska ske.
Någon som varit i liknande sits? Hur gick det för er? Har hört att valpar ibland kan vara tuffare för allergin än vuxna hundar. Hoppas så in i norden att min kropp kan lära sig tolerera hunden på sikt och att det bara handlar om att det blir en smärre chock i början.
 
Min pappa är extremt allergisk mot allt med päls eller fjädrar. När vi först tog in vår förra hund var han så allergisk att han behövde ta allergitabletter varje dag, trots att han inte reagerade lika starkt som på andra hundar. Men så småningom blev det en tablett varannan dag. Till en gång i veckan… Till slut behövde han inte käka piller alls utan tålde hunden så bra att de kunde gosa hur mycket som helst utan problem! Så ibland kan ju kroppen ”vänja sig” på något sätt :)

Vi dammsög och bytte sängkläder extra ofta eftersom hunden sov i sängen. Dessutom duschades han med ett allergischampo (som drog ner på allergenerna) livet ut och det hjälpte väldigt mycket! Har ni testat ett sådant?
 
Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på andra hundar heller. Jag och min man har lånat hem svärfars hund (chinese crested powder puff) flera veckor i rad utan några känningar från varken astma eller allergi. Jag mår så fantastiskt bra med hundar, dom gör gott för mitt mående och skänker sån tröst i svåra stunder.

Nu till det jag har panik & uppgivenhet över:
Jag och maken blev helt tokförälskade i en pudeltik. Med hänsyn till allergin var vi och hälsade på flocken fem gånger, under några timmar åt gången = ingen reaktion. Så för några dagar sedan bestämde vi oss för att köpa valpen. Väl hemma har jag inte haft varken klåda, utslag, täppa, nysningar eller problem med ögonen MEN igår kväll började mina luftrör kännas trängre. Jag har slarvat en del med min astma-medicin senaste tiden (tagit en dos istället för två dagligen, ja jättedumt) och jag tror det kan vara därför den reagerar lite kraftigare. Nu har jag börjat öka upp doserna igen och tar även korttidsverkande luftrörsvidgande vid behov. Men tanken maler i mitt bakhuvud - tänk om det bara blir sämre?
Är det värt att kontakta vården och få en annan medicin? Eller ska jag ge det en vecka och se om det bättras nu när jag sköter medicineringen?
Emellanåt känns det ganska tungt & trögt.
Att göra sig av med valpen känns orimligt, jag är beredd att testa ALLT innan det ska ske.
Någon som varit i liknande sits? Hur gick det för er? Har hört att valpar ibland kan vara tuffare för allergin än vuxna hundar. Hoppas så in i norden att min kropp kan lära sig tolerera hunden på sikt och att det bara handlar om att det blir en smärre chock i början.
Jag och min bror har varit allergiska med astma sedan barnsben och båda lever idag med två stora korthåriga hundar var. Mina sover i sängen dessutom :angel1:.

För båda har det varit så att vi är mer allergiska mot valpar än vuxna hundar. Sen har det varit så att jag behöver "vänja mig" med en ny hund och sen lugnar sig liksom allergin.

Det är lika med hästar, jag är superallergisk mot hö och mer allergisk mot häst än hund och jag mår så mycket bättre när jag utsätts för häst hela tiden och inte ibland. Antar att det är en typ av desensiblisering.

Sen blir båda sämre i samband med förkylningar och under pollensäsongen.

Nu är detta ju bara för vår allergi men jag skulle vänta och låta kroppen "vänja sig" samt kanske medicinera lite mer ett tag för att sen trappa ut.
Och sen så kanske man inte måste sova med hundarna som jag:bag:.
 
Utöver det som de andra skriver: Vet du om du är allergisk mot pälsen eller mot saliven? Om det är pälsen så finns det schampo som i många fall gör det bättre, alltså som du badar hunden med. Googla på Allergenius schampo så hittar du det.

Sedan är valpar mer allergiprovocerande än vad vuxna hundar är.

Och, det här har jag ingen forskning på, men jag upplever det som att det ibland påverkas av vad hundarna äter för mat också. Gissar att det är för att maten påverkar pälskvalitet, hud m.m. Så om hunden inte mår optimalt av fodret den äter så kan det vara en idé att testa att byta foder. Jag tror inte att det ensamt kan göra någon extrem förändring, men ja, varje liten förbättring är väl mer än inget tänker jag.
 
Jag brukar också reagera mer på valpar än vuxna hundar. Ett tips är att bada valpen om ni inte redan gjort det för att få bort saliv och annat från pälsen som kommer från de andra valparna och hundmamman. Det har hjälpt mig i alla fall :)
Lever med tre vuxna hundar idag och känner inte av dom det minsta.
 
Tack för alla svar!
Det vi gjort förebyggande än så länge är följande:

Allergifritt-rum (sovrummet), maken sover i vardagsrummet med valpen. Sedan är planen att stegvis flytta bädden till hallen där hon har fri sikt över sovrummet och kan se oss. Detta tar vi dock i hennes takt då vi förstår att det är viktigt att bygga tryggheten först.

Tvätta oftare.

Luftrenare som på dagarna står i vardagsrummet och på nätterna i sovrummet.

Vädrar ofta.

Dagligen våttorka golv.

Tagit bort mattor och textiler som samlar damm & allergener (alla mattor har rykt).

Allergenius schampoo & balsam, vi har badat henne dagen efter vi tog hem henne.

Jag sköter inte pälsvården/bad utan det tar maken.

All pälsvård sker utomhus

På sikt finns det såklart en rad grejer man kan lära sin hund för att minska allergenerna hemma:

Inte låta hunden slicka dig.

Aktivera hunden mycket utomhus med fokus på att leka & springa ute, så att inomhus blir en lugn plats.

Trots detta har känslan i luftrören inte lagt sig. Det har ju iofs bara gått några dagar.
Reagerar inget på hennes saliv vad jag har märkt (inga utslag eller klåda). Det enda symtom jag har är som sagt trängre luftrör. Har kontaktat vården idag för att få komma och kolla över min astma-medicinering. Vill finna ett sätt som kan få andningen att funka då det för tillfället tar mycket energi av mig.
 
Jag tror att det bra om du försöker art inte stressa upp dig över det.
Du vet att du slarvat med medicinen.
Du vet att valpar kan vara mer allergiframkallande än vuxna hundar.
Nu vet jag inte om du är känslig mot gräsfrö och pollen men det kan ju också bidra den här årstiden.
Kan du ha en förkylning på G eller liknande?
Har du provat allergi tablett för att se om det lättar?

Min syster som har astma (och tre hundar som hon egentligen inte tål) äter allergitabletter för att klara vardagen.
 
Från valp till vuxen hund kan göra stor skillnad.
När jag skaffade min äldsta hund så blev min bror jättedålig av den. Han är väldigt allergisk mot alla pälsdjur så det var väntat. Hjälptes inte att jag badade valpen innan vi umgicks och att vi mest var ute.
Otroligt nog klingade det av med åren. Nu 10 år senare så har vi två (Dvärgschnauzers) och han tål dem jättebra. Även tiken redan som valp. Vi kan utan problem bo hos brorsan en helg med hundarna inne, liggandes i soffor och han gosar med dem.
Han tål fortfarande inga andra hundar eller pälsdjur.
 
Jag har nu bokat tid med läkaren på fredag. Dels för att se om det går att justera astma-medicinen men även för att kolla på receptbelagda allergitabletter. Blev tipsad om att efterfråga montelukast, någon som provat den?
Jag tänker som sagt testa ALLT i min makt.
Hellre ett liv med hund där jag får lida ibland än ett liv utan hund.
Som svar på överstående fråga, ja jag har även pollen-allergi.
Provat desloratadin - funkar väl lite men skulle nog behöva något bättre alternativ då det inte påverkar luftrören något vidare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kan också säga att som vissa andra har sagt, ibland kan allergin "lägga sig". I början kunde min bror knappt klappa mina katter förrän han fick reaktion och fick ta histamin, nu kan han faktiskt sitta och klappa med katterna i knät utan att få någon märkbar reaktion. Ibland kan allergi "vänjas bort" en del och om man har tur helt. För dom jag känner med astma så verkar luftrören först märkas av.

(Jag är inte läkare utav pratar enligt personlig erfarnehet)
 
Inte konstigt alls mtp att antihistaminer inte har någon påverkan på astma.
Kan också säga att som vissa andra har sagt, ibland kan allergin "lägga sig". I början kunde min bror knappt klappa mina katter förrän han fick reaktion och fick ta histamin, nu kan han faktiskt sitta och klappa med katterna i knät utan att få någon märkbar reaktion. Ibland kan allergi "vänjas bort" en del och om man har tur helt. För dom jag känner med astma så verkar luftrören först märkas av.

(Jag är inte läkare utav pratar enligt personlig erfarnehet)
Tack för att du delar med dig! Hoppas att det är så 🙏🏻
 
Jag har nu bokat tid med läkaren på fredag. Dels för att se om det går att justera astma-medicinen men även för att kolla på receptbelagda allergitabletter. Blev tipsad om att efterfråga montelukast, någon som provat den?
Jag tänker som sagt testa ALLT i min makt.
Hellre ett liv med hund där jag får lida ibland än ett liv utan hund.
Som svar på överstående fråga, ja jag har även pollen-allergi.
Provat desloratadin - funkar väl lite men skulle nog behöva något bättre alternativ då det inte påverkar luftrören något vidare.
Jag har både allergi och astma. Har häst sedan 35 år, har haft hundar och har just nu en katt. Hästen klarar jag väldigt bra numer men får alltid tänka mig för och inte borsta bort svett eller lera etc.

Den första hunden tålde jag jätte bra ingen reaktion alls, den andra hunden tålde jag inte lika bra och min teori är att det var pga att han var allergisk själv. Alla hundar jag träffat som varit allergiska har jag reagerat på, vet inte om det beror på att dom kanske utsöndrar mer allergen eller vad men det har aldrig slagit fel. Hur som så ökade jag bara på medicinerna i perioder när det var jobbigt och då gick det bra.

Katten skulle vara allergi vänlig ras och vi var dit flera gånger och gosade verkligen in ansiktena utan reaktion. När katten väl kom hem så var det en annan fråga och jag reagerar ganska starkt på henne, börjar dock bli mycket bättre. Så jag glömmer ibland att ta medicin men då blir det lite sämre igen och jag måste skärpa mig och hålla ordning på medicineringen. Det har visat sig att katten verkar vara känslig för vissa proteiner så kan vara därför jag reagerar mer på henne nu..

Jag har långtidsverkande kortisoninhalation Flutide och kombinationsmedicin som heter Seretide, samt Montelukast samt även antihistamin Desloratadin och nässpray Nazonex. Jag är så van att styra själv med min medicin så när jag blir sämre så stressar jag inte upp mig utan ökar helt enkelt på kortisonet (Flutide) framförallt. Desloratadin kan jag ta upp till 3 ggr/dag vid behov, just nu räcker det med 2 ggr/dag då jag till natten även tar Atarax som både är rogivande samt antihistamin.

Man kan ju hypersensibilisera sig själv men då är det viktigt att man trycker undan all reaktion och inte låter småreaktioner vara sas. Alltså du måste få astman under kontroll så du inte behöver ta typ Ventoline eller annan akutmedicin. Det är bättre att överdosera en period än att gå runt med astma. När det efter ett tag fungerar bra så kan man prova att sänka medicinerna lite men om man får reaktion så måste man trappa upp igen. Man brukar då vänja kroppen efter ett tag, men om man får en infektion eller det blir pollen så kan man behöva öka medicinerna igen en period.
Sovrummet är och har alltid varit djurfritt, det är en förutsättning för att det ska fungera, tänk även på att inte ta med kläder som man haft med djuret in i sovrummet.
 
Tack!
En annan fråga, ni som gått till läkare vid försämrad astma pga djur. Har ni varit ärliga mot läkaren om att ni skaffat husdjur trots allergi & astma? Förstår att det kanske vore bäst men är mer eller mindre beredd på en rejäl utskällning och att han direkt kommer be oss göra oss av med hunden.
 
Tack!
En annan fråga, ni som gått till läkare vid försämrad astma pga djur. Har ni varit ärliga mot läkaren om att ni skaffat husdjur trots allergi & astma? Förstår att det kanske vore bäst men är mer eller mindre beredd på en rejäl utskällning och att han direkt kommer be oss göra oss av med hunden.
Har förvisso haft hund/katt (och diverse andra djur) längre än jag haft astma och visst. I en ideal värld så tycker väl läkare överlag att jag borde vara djurfri, men jag har aldrig blivit utskälld eller idiotförklarad pga att jag inte gör mig av med djuren.

Min astma skulle dessutom finnas kvar så gott som oförändrad eftersom den också utlöses av många fler orsaker än enbart hund/katt.
 
Tack!
En annan fråga, ni som gått till läkare vid försämrad astma pga djur. Har ni varit ärliga mot läkaren om att ni skaffat husdjur trots allergi & astma? Förstår att det kanske vore bäst men är mer eller mindre beredd på en rejäl utskällning och att han direkt kommer be oss göra oss av med hunden.
Jag har alltid varit öppen med att jag har djur och läkarna har väl muttrat ibland men jag har förklarat att för min psykiska och övrig fysiska hälsa så är djuren livsviktiga och då har jag faktiskt fått förståelse. Jag tror man har större förståelse idag än för 40 år sedan faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp