Jag skulle försöka jobba med både tillvänjning, rollmodellering och massa lek! Typ att barnet får vara med i badrummet när jag duschar varje gång, samtidigt låta barnet leka med sina bästa leksaker i vatten, börja med att ge duschmunstycket till barnet som kan duscha sina leksaker och tvåla in osv, sen skulle jag typ fråga "kan du duscha och tvåla mig på foten?" och sen skulle jag prova att fråga om jag får duscha barnets fort supersnabbt typ "se om du ens kan känna det här!". Alt leda bort lite fokus, typ fråga barnet hur det känns när vattnet nuddar foten typ mjukt, varmt, lent, kittligt osv. Spola bara fort och kort, skratta ihop, låta barnet beskriva. Ja jag vet inte, hoppas du förstår, men liksom lekfullt och steg för steg ta mig framåt till att duschen känns kul och avväpnad. På sätt och med leksaker som passar ditt barn, du känner det bäst! Fingerfärg på duschväggarna man spolar bort tillsammans? Bilar som åker genom vattenfall ner i en sjö? Klippa ut disktrasor ihop som man blöter med duschstrålen ihop och sätter upp på väggarna? Prova vad som händer när man blöter olika föremål som kläder, papper, bröd? Whatever works och som känns spännande, roligt, lustfyllt och lockar till att vara i duschutrymmet ihop och ha kul! Även om det till en början inte innebär regelrätt dusch, så blir barnet van vid vattnet, bli blöt och en positiv känsla av att vara i duschutrymmet. Sen kan man succesivt jobba sig framåt med duschning av olika kroppsdelar.
När vi ville vänja vår dotter med SPA-badet (som hon fick panik av, typ 2,5 år då också) jobbade vi på likande sätt. Först satt vi i spa-badet själva massa gånger, uttryckte hur härligt det var, sen lekte jag och partnen med hennes leksaker däri, sen plaskade vi lite och hon plaskade lite med handen när hon stod utanför osv. Sen körde vi typ tävling vem kan göra störst cirklar i vattnet med armarna osv. Vi lekte järnet ned hennes bästa leksaker och hon stod utanför och lekte ihop, blev alltmer bekväm. Till slut doppade hon mer och fler kroppsdelar och till slut efter några dagar/veckor plumsade hon i helt