Bukefalos 28 år!

LindgrenV

Trådstartare
Jag har drabbats av halsbrännan från helvetet! :wtf:
Är van vid halsbränna sedan tidigare men detta är på en helt annan nivå. Håller min mage på att kapsejsa? Det bränner något så infernaliskt till en nivå där jag helst vill ligga och gråta i fosterställning och kräkas upp mina inälvor. Utan underdrift. Snälla kan någon slita ut elden??? :cry:

Har gaviscon hemma. Tagit 30ml men det hjälpte inte ett skit förutom att jag ville spy för att det är förbannat äckligt. Halsbrännan är kvar som ett monster. Står inte ut!!! Vad ska jag göra??
 
Sv: Panik!!!!

1 matsked bikarbonat bladat i 3dl vatten! Drick det sakta!
Har du något mjukt bröd, tugga på det! Utan pålägg. Det brukar suga upp magsaften.

Ett knep är att dricka mycket vatten, då spär du ut magsaften så att den blir lika rällig. Dock hade jag provat detta som sista försök.

Undvik att röka ifall du gör det!
 
Sv: Panik!!!!

Bikarbonat är bäst , du kan testa bakpulver om du har det hemma eller så tar du 3 tsk äppelcidervinäger i ett stort glas vatten och dricker långsamt .
 
Sv: Panik!!!!

Det kan tyvärr ta ett tag innan lindringen kommer. :(
Mitt råd är att du rör på dig så att matsmältningen/magen kommer igång. (Råd från 1177 när jag själv drabbades av halsbrännan from hell.)
 
Sv: Panik!!!!

Nog har du bakpulver! (=bikarbonat) Smakar fan men tar det akuta. Det är dricktiden som är avgörande liten liten sipp många många gånger. Dricker du för fort kommer det upp!
 
Sv: Panik!!!!

Rå potatis kan funka, men av nån anledning kan det bli värre av vissa potatisar och bättre av andra, vet inte varför. Bit små bitar och tugga långsamt!
 
Sv: Panik!!!!

Vanlig bakjäst, en tärning bör räcka nära nog hela dagen, det tar ett antal dagar på det viset innan den har effekt om det funkar.
 
Sv: Panik!!!!

Äta mindre och mer regelbundet, fundera på att utesluta mjölk och bröd helt en period.
 
Sv: Panik!!!!

Där har du en lista på hur jag angriper problemet på mig själv.

Hoppas det ger nåt uppslag som funkar för dig!

Ptr
 
Sv: Panik!!!!

Mjölk!

Jag dricker alltid ett glas mjölk när jag har svår halsbränna, och det brukar faktiskt hjälpa.
 
Sv: Panik!!!!

halvt KL

Efter att ha ätit 2 skivor bröd, hinkat 1,5 liter vatten och en halv liter mjölk samt tuggat i mig en näve havregryn lyckades jag somna och idag känns det bättre. Det var skönt att dricka vatten och mjölk, men så fort jag slutat dricka kom brännan tillbaka. Men till slut hjälpte mjölken någorlunda i alla fall!

I övrigt brukar jag undvika en hel del olika födor som jag vet brukar trigga halsbrännan, så är jag bara noga med maten brukar jag slippa den. Nu fick väl magen spunk eller något :(

För övrigt har jag varken bakpulver, jäst eller potatis hemma då det inte är något som används. Jag bakar inte och jag äter inte potatis :) Vilket å andra sidan ställer till problem vid de vanligaste huskurerna :angel: Tack för allas tips!!
 
Sv: Panik!!!!

Men nu har du anledning att skaffa jäst då!

Sen kan man knacka på hos nån granne med om det kniper.

Skönt att det lugnade ner sig i alla fall!

Ptr
 
Sv: Panik!!!!

Fast en liten burk bikarbonat kan du väl köpa och ha hemma, även om du inte bakar? Kostar inte många kronor och kan stå i ett skåp länge utan att det blir dåligt.
 
Sv: Panik!!!!

Ska göra det, och Samarin också. Samarin är bra och inte så jäkla äckligt :p

Ptr: Jäst blir ju dåligt oftare än jag får halsbränneattacker när jag sköter kosten, känns som slöseri med pengar... Och jäst ;)
 
Sv: Panik!!!!

Tärning behöver gå åt på veckan, är det 2 kr så är det inte mer, men den funkar bara förebyggande så den går åt hela tiden. 1 - 3 tärningar i veckan. Det blir den ohyggliga summan av kanske sex kronor det!

Prova, ge det en chans.

Ptr
 
Sv: Panik!!!!

Det enda som hjälpte mot halsbrännan from hell jag hade vid förra graviditeten var mandel! Kanske kan funka mot icke gravidrelaterad halsbränna också:)
 
Sv: Panik!!!!

Omaprezol är jättebra, har samma problem som du om jag inte använder det var och varannan dag. De tar en stund innan de verkar men de är långsiktiga
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommartoffel
  • Melatonin
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp