Masqueradee

Trådstartare
Ni som följt mina tidigare trådar och sett mina inlägg vet ju om att jag fått chansen att åka iväg som aupair, men nu har det hänt lite saker här...
Idag får jag ett mail från Uppsala Universitetet (campus Gotland) som säger att om jag vill så är jag välkommen att börja plugga hos dom redan nästa måndag. Ett par timmar senare får jag ett samtal från Högskolan i Gävle med samma budskap. Gävle ger mig betänketid tills i morgon, Visby tills på onsdag.
I Visby är utbildningen Föremålsantikvarie och i Gävle Informatör.
Redan nu har jag i princip bestämt mig för att tacka nej till Gävle, även om det skulle vara riktigt smidigt med att kunna pendla från där jag bor nu, men utbildningen känns inte lika lockande.
Så nu står jag här med världens chanser i mina händer. I den högra ligger aupair-jobbet, som jag egentligen inte har fått, utan bara blivit lovad att komma ned en vecka nu i höst för att träffa familjen och om de trivs med mig och jag med dom börjar jag i januari, och den vänstra handen ligger utbildningen i Visby, med chans att efter avslutad utbildning få jobba med antikviteter på ett eller annat sätt (vilket för mig är världens drömjobb).
Hur skulle ni ha gjort? Tackat nej till utbildningen och fortsätta jobba på timme lite smått ett halvår för att EVENTUELLT åka till Tyskland i januari, eller tackat ja till utbildningen och kunna ta examen ett år tidigare än vid första alternativet (förutsatt att jag blir antagen nästa år)?

MVH En panikslagen Masqueradee, som på onsdag eventuellt är i behov av bostad i Visby, tips mottages tacksamt!
 
@Gimlan Jo jag vet, men jag vet inte riktigt om jag har råd att betala resan ned till Tyskland om jag börjar plugga, och dessutom tror jag inte att jag kan missa en hel veckas föreläsningar undertiden jag är borta.
 
Jag hade börjat plugga. Resa till Tyskland borde man kunna göra billigt och kan man lägga det lite smart så behöver du inte vara borta en hel vecka :)
 
Jag hade valt pluggandet. Egentligen är det ju bara du som kan avgöra vad du helst vill, men aupair lär ju finnas kvar.
 
@Gimlan Det är ganska dyrt för de bor lite tokigt till, och ska jag hälsa på och lära känna dom så lär jag ju vara där 4-5 dagar i alla fall (då faller 2 dagar bort i resdagar). Vet inte riktigt om jag vill satsa på det eftersom chansen finns att jag inte får jobbet.
@Jenka Jag tänkte som så jag också.. Sen så vill jag helt klart hellre jobba med antikviteter än som aupair, och Tyskland finns ju faktiskt kvar ;)
 
jag tycker att det låter som att du bestämt dig :). hade du velat ordna att både börja på skolan och åka till tyskland hade det varit görligt, om du verkligen hade velat så löser man det. men - det är ju bara kalas, då vet du ju vad du ska köra på :).

@Masqueradee
 
Plugga! Utan tvekan. Du kan alltid åka till Tyskland vid ett senare tillfälle, under andra omständigheter. Eller söka jobb där, när du utbildat dig.
 
@Masqueradee
Nu är jag ju något partisk i o m att jag studerar just till föremålsantikvarie på campus Gotland, och tycker då självklart att du ska tacka ja, utbildningen är verkligen rolig och spännande!

Pma gärna om du vill att jag berättar lite mer om utbildningen eller om du vill ha någon att ta en fika med om du kommer till Visby!:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 142
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 875
Senast: Starstedt
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 536
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp