Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

S

Sissan

Har en tik som löper(dag 13) och hanhunden hade lyckats bryta sig ut till henne i en 30-45 minuter träff idag!!!:eek:
Vad kan man göra nu då, vet ju inte om de har parat sig men risken är ju stor... Men kan man göra abort på tik och i så fall när???

Sv: Panik!!!!

Man kan abortspruta tiken, men det är inte alltid det fungerar. Jag kommer inte ihåg exakt vilket dygn det ska ske på.

Om inget annat funkar går det ju i varje fall att kastrera tiken och ta bort och på så vis få bort fostren. Det är vad jag skulle göra om inte sprutan fungerat.

S

Sissan

Vad blir det för skillnad på tiken om man kastrerar henne??
Jag vet att hanhundsägare har blivit avrådd från att kastrera sina hanhundar om de ska jaga för jaktintresset kan försvinna då...
Vad kostar en kastrering förresten??

ska man inte avla på tiken så hade jag kastrerat henne, utan abortspruta först.
FInns nästan bara förderlar med att kastera tikar, om man inte ska avla (men vissa pälsraser kan få sämre pälskvalite)
Sprutor har däremot ganska mkt biverkningar.

Jag har inte sett att det blivit någon direkt skillnad i temperament eller arbetsförmåga på vare sig tik eller hane vid kastration. En del har blivit något slöare men inte direkt mycket.

Ytterligare fördelar du får om du kastrerar är att man helt eliminerar risken för livmoderinflammation, inga mer kladdiga löp, ingen skendräktighet och du behöver inte längre oroa dig för att hane och tik ska para sig.

Du kan välja på att åka och spruta henne direkt eller vänta 4 veckor, ultraljuda tiken och spruta henne (eller kastrera) om hon då är dräktig. Väljer du det första alternativet kommer tiken att löpa om och få ny ägglossning + att risken finns att tiken får en livmoderinflammation.

S

Sissan

KickiH skrev:
Du kan välja på att åka och spruta henne direkt eller vänta 4 veckor, ultraljuda tiken och spruta henne (eller kastrera) om hon då är dräktig. Väljer du det första alternativet kommer tiken att löpa om och få ny ägglossning + att risken finns att tiken får en livmoderinflammation.

Så du menar att det är bättre att vänta 4 veckor och kolla upp henne då alltså?? Låter ju iofs bättre om hon nu inte skulle vara dräktig men om hon är det så tycker jag ju att det borde vara större risk för livmoderinflammation om man tar bort större foster??:confused:

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5538 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hundavel&Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
2 231
Hundavel&Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
534
Hundträning Min 13-månaders hane gillar inte att åka bil. När man närmar sig bilen och han förstår att det är dags att åka så börjar han darra...
Svar
19
· Visningar
674
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ledsen hund
  • Hundgårdar

Hästrelaterat

Omröstningar