Pankreatit + foderallergi.

Doxster

Trådstartare
Hej.

Första gången för mig här på forumet. Behöver lite hjälp av er kunniga. Jag har en 6-årig amerikansk bulldogg som har fått diagnosen pankreatit. Lågfett-foder är ordinerat och som jag har förstått det ska fetthalten understiga 10%.

Hans nuvarande torrfoder ligger på 12%, det fodret veterinären ordinerade låg på 7%. Problemet är att de enda torrfoder med riktigt låg fetthalt jag kan hitta är baserade på kyckling, vilket han inte tål. Lamm fungerar alldeles utmärkt för honom. Är det någon som har tips på foder som är lämpliga?
 
Jag vet inte kvaliteten på fodret men James Wellbeloved har ett med fetthalt 10,5:
James Wellbeloved Adult Lamb & Vegetables - spannmålsfritt
 
Happy Dog Supreme Sensible Africa har 10% fett, ingen kyckling därimot struts.

Happy Dog Supreme Sensible Toscana har 7,5% fett med ankprotein och "tamfågelfett"(?).

Vet inte om struts/anka är något man korsreagerar på ?

Innehåller majs båda två tror jag men inte annat spannmål. Jag ger inte själv men känner ett par hundar som funkar väldigt bra på happy dog - trots att det kanske inte ser fantastiskt ut på papper.
 
Hej.

Första gången för mig här på forumet. Behöver lite hjälp av er kunniga. Jag har en 6-årig amerikansk bulldogg som har fått diagnosen pankreatit. Lågfett-foder är ordinerat och som jag har förstått det ska fetthalten understiga 10%.

Hans nuvarande torrfoder ligger på 12%, det fodret veterinären ordinerade låg på 7%. Problemet är att de enda torrfoder med riktigt låg fetthalt jag kan hitta är baserade på kyckling, vilket han inte tål. Lamm fungerar alldeles utmärkt för honom. Är det någon som har tips på foder som är lämpliga?
Royal Canin Sensitivity Control torrfoder på Anka och Tapioka är lättsmält, lågfett (under 10%) och fungerar oftast mycket bra på känsliga magar. Det innehåller endast anka som proteinkälla och endast tapioka som kolhydratkälla. Om hunden tål anka hade jag valt det.
 
Min allergiska staff funkade på Brit Care, ej samma problem med fett som din så jag hade mer valmöjlighet.
Såg att de har ett foder som heter Brit premium lamm och ris, titta på det kanske? Låg på 10% så kanske för högt för din hund ändå.
 
Hej.

Första gången för mig här på forumet. Behöver lite hjälp av er kunniga. Jag har en 6-årig amerikansk bulldogg som har fått diagnosen pankreatit. Lågfett-foder är ordinerat och som jag har förstått det ska fetthalten understiga 10%.

Hans nuvarande torrfoder ligger på 12%, det fodret veterinären ordinerade låg på 7%. Problemet är att de enda torrfoder med riktigt låg fetthalt jag kan hitta är baserade på kyckling, vilket han inte tål. Lamm fungerar alldeles utmärkt för honom. Är det någon som har tips på foder som är lämpliga?

Jag kan återkomma imorgon :) herr pudel hade pankreatit tidigare. Minns inte vad fodret heter på rak arm dock.
Tror det låg på 7-8% om jag inte minns helt fel.

Han är spannmålallergisk, men kanske kan hjälpa lite iallafall.
 
Stort tack för alla svar!

Jag vet inte kvaliteten på fodret men James Wellbeloved har ett med fetthalt 10,5:
James Wellbeloved Adult Lamb & Vegetables - spannmålsfritt

Jag tittade också på det men lyckades inte hitta någon näringstabell, tack! Jag tror 10.5% är lite högt. Nuvarande fodret ligger på 12%.

Min allergiska staff funkade på Brit Care, ej samma problem med fett som din så jag hade mer valmöjlighet.
Såg att de har ett foder som heter Brit premium lamm och ris, titta på det kanske? Låg på 10% så kanske för högt för din hund ändå.

Tack för tipset! Jag ska fråga veterinären hur långt ner man måste komma. Jag har själv inte lyckats hitta något under 10% som verkar vettigt.

Royal Canin Sensitivity Control torrfoder på Anka och Tapioka är lättsmält, lågfett (under 10%) och fungerar oftast mycket bra på känsliga magar. Det innehåller endast anka som proteinkälla och endast tapioka som kolhydratkälla. Om hunden tål anka hade jag valt det.

Just det fodret nämnde veterinären också, tyvärr fick jag höra att tål man inte ett fjäderfä är risken överhängande att man korsreagerar.

Happy Dog Supreme Sensible Africa har 10% fett, ingen kyckling därimot struts.

Happy Dog Supreme Sensible Toscana har 7,5% fett med ankprotein och "tamfågelfett"(?).

Vet inte om struts/anka är något man korsreagerar på ?

Innehåller majs båda två tror jag men inte annat spannmål. Jag ger inte själv men känner ett par hundar som funkar väldigt bra på happy dog - trots att det kanske inte ser fantastiskt ut på papper.

Ska kolla det där med struts. Jag vet att veterinären nämnde korsreaktion på anka.

Jag kan återkomma imorgon :) herr pudel hade pankreatit tidigare. Minns inte vad fodret heter på rak arm dock.
Tror det låg på 7-8% om jag inte minns helt fel.

Han är spannmålallergisk, men kanske kan hjälpa lite iallafall.

Återkom gärna, jag letar med ljus och lykta! :)
 
Hej.

Första gången för mig här på forumet. Behöver lite hjälp av er kunniga. Jag har en 6-årig amerikansk bulldogg som har fått diagnosen pankreatit. Lågfett-foder är ordinerat och som jag har förstått det ska fetthalten understiga 10%.

Hans nuvarande torrfoder ligger på 12%, det fodret veterinären ordinerade låg på 7%. Problemet är att de enda torrfoder med riktigt låg fetthalt jag kan hitta är baserade på kyckling, vilket han inte tål. Lamm fungerar alldeles utmärkt för honom. Är det någon som har tips på foder som är lämpliga?

http://m.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/bosch/soft/501789

Detta var det!
 
Det låter ju som en vinnare! Det är sill i hans nuvarande foder så lax borde ju rimligtvis fungera bra.

Hittar du nått annat än Mera Dog så ge det. När jag träffade sambon fodrade han med detta och sämre skitfoder har jag aldrig stött på. De åt som hästar, sket som elefanter, det luktade fränt om skiten och gammeltikens päls var dassig och trist.
Allt vi fodrat med sen dess har varit bättre, även när vi testat nått budgetfoder.

Men har man inget val pga hundens hälsa så är det givetvis annorlunda.
 
Lärde mig räkna ut fetthalten i gram istället för i %. Kanske har någon annan nytta av det :)


Mera Dog Lax och Ris 18,8g fett per 1000kcal.
Bosch Soft 21,8g fett per 1000kcal.
Brit Care Premium Lamm och Ris - 25,7g fett per 1000kcal.

Beställde precis hem en säck Mera Dog, får hoppas det fungerar bra. Tack än en gång för hjälpen!
 
Royal Canin Sensitivity Control torrfoder på Anka och Tapioka är lättsmält, lågfett (under 10%) och fungerar oftast mycket bra på känsliga magar. Det innehåller endast anka som proteinkälla och endast tapioka som kolhydratkälla. Om hunden tål anka hade jag valt det.
Nu hjälper det ju inte TS tyvärr, men kan inte låta bli att slänga in; det där fodret är faktiskt enda anledningen att vårt Skrälle fortfarande finns i livet :love: Fy tusan vad tufft det är med foderallergiska små skrällen, men när en väl hittar rätt gör det verkligen underverk!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 312
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 956
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 120
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp