Pannband som glider ner

Marvin

Trådstartare
Jag har ett i-landsproblem med att mitt fina pannband gärna flyttar sig upp och ner längs sidostycket/nackremmen (micklem-kopia) när hästen rör sig och hamnar sedan för lång ner. Ser dels muppigt ut, och stackars hästen får det typ i ögonen.

Pannbandet är med kardborre i öglan och en läderring som stopp.
IMG_7239.jpeg

Nån som har nån smart idé för att fästa det så att det slutar glida? På tävling glider det bara på den sidan där nummerlappen inte sitter. Har testat med mangummiband som förstärkning till ringen, men de går ju sönder hela tiden.

Tips?
 
Jag har ett i-landsproblem med att mitt fina pannband gärna flyttar sig upp och ner längs sidostycket/nackremmen (micklem-kopia) när hästen rör sig och hamnar sedan för lång ner. Ser dels muppigt ut, och stackars hästen får det typ i ögonen.

Pannbandet är med kardborre i öglan och en läderring som stopp.
Visa bifogad fil 120832

Nån som har nån smart idé för att fästa det så att det slutar glida? På tävling glider det bara på den sidan där nummerlappen inte sitter. Har testat med mangummiband som förstärkning till ringen, men de går ju sönder hela tiden.

Tips?
prova med eltejp på själva tränset, och pannbandet på eltejpen sen, då blir sidostycket lite grövre.
 
Jag hade samma problem på mitt rundsydda träns. Lämnade in det till en sadelmakare som satte s.k. pistolhakar på baksidan av pannbandets öglor. Sitter nu som berget men går att ta bort också. Syns inte och inget som sticker ut. Allt är i pannbandets egna öglor runt sidostycket. Kostade 200 kr.
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ni har några smarta ideer! Har ett pannband men öglorna är ganska stora/rymliga. Så på det nya tränset glider det ner och hamnar...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp