Pannlampa för att mocka hage?!

the_connemara

Trådstartare
Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för att mocka hage vilket är 99.99 % vad jag behöver den till. Den gamla var inte såpass bra att jag vill köpa en likadan ny. Jag har sällan lampa när jag är ute med hästen och inget behov av bra ljus för småpilljobb med händerna eller starkt långt bort utan jag behöver en bra ljudbild strax framför fötterna där grepen når.

Jag hittar så gott som ingen info alls om detta och de jag köpt för att testa med flera ljus i bredd och liknande har ändå gett en väldigt fokuserad liten ring med oftast onödigt starkt ljus oavsett inställning. Lagom så att typ en bajshög syns på det avståndet som är aktuellt men så skarpt att man ändå tappar en del i djupseende och allt annat utan för den tydliga ljusringen missar man. Jag går ju fasen nästan vilse de få metrarna mellan matplatsen och stallet och då har jag ändå upplyst nog där utan pannlampa, men inte såpass att det går bra att mocka ordentligt och jag mockar även utanför det området.

Vad ska jag söka på och leta efter för att slippa det superfokuserade ljuset på nära håll? Vad har ni för pannlampor ni tycker funkar för hagmockning i mörker?

Det är inget alternativ att inte mocka i mörker såklart, då hade ju irritationen inte uppstått.
 
Jag använder min lumonite compass r när jag mockar hage, men vet inte om det är en för ”bra” pannlampa för vad du är ute efter? Jag har den ju främst till ridning men den underlättar verkligen vid hagmockning också.
En sån har jag också och jag använder den till typ allt i stallet. Rida ut, gå till ridhuset, mocka både inne och ute, slippa tända och släcka i alla olika utrymmen om man ska in någonstans snabbt osv.

Men ja, för TS del är den kanske för "bra" om det bara ska mockas hage.
 
Har samma som ovanstående. Har inga hästar längre men använder den till "allt" och älskar den! Ett av mina bästa köp!
 
Haha, den ni alla tipsar om är nästa att testköpa hem 😅 Hur är skillnaden i ljudbilden på nära håll med den resp random annan variant?
 
Haha, den ni alla tipsar om är nästa att testköpa hem 😅 Hur är skillnaden i ljudbilden på nära håll med den resp random annan variant?
Jag har oxå lumonite compass. Överlägsen alla lampor jag testat, den har bred ljusbild utan skarp inre ring.👍 Gillar verkligen inte sådana lampor.
Viktigt att tänka på att den blir ganska varm, en kompis råkade slå på sin i fickan och då smälte linsen..
 
Jag har oxå lumonite compass. Överlägsen alla lampor jag testat, den har bred ljusbild utan skarp inre ring.👍 Gillar verkligen inte sådana lampor.
Viktigt att tänka på att den blir ganska varm, en kompis råkade slå på sin i fickan och då smälte linsen..

Tack så informativt!! Jag har den på huvudet hela stalltiden men tycker ljuset på den gamla störde när jag mockade där det var mer ljus och inne i stallet förutom när jag fixade med hovarna så då brukar jag släcka den. Men ska tänka på att vara mer försiktig än jag var med den gamla om det blir en sådan.

Vad är skillnaden mot de som heter R?
 
Har aldrig mockat hage med pannlampa men tänker spontant att du kan prova om det räcker med rött ljus? Det påverkar inte alls mörkerseendet på samma sätt. De flesta pannlampor med rött ljus har ju även vanligt vitt ljus med så då kan man ju slå på vitt ljus de tillfällen det röda inte räcker.
 
Har aldrig mockat hage med pannlampa men tänker spontant att du kan prova om det räcker med rött ljus? Det påverkar inte alls mörkerseendet på samma sätt. De flesta pannlampor med rött ljus har ju även vanligt vitt ljus med så då kan man ju slå på vitt ljus de tillfällen det röda inte räcker.

Den enda nya har rött, jag ska testa! Den hade ett väldigt behagligt inte fokuserat ljus till att bara röra sig kring hästarna så jag kanske behåller den som reserv att ha liggandes i bilen. Det var dock inte tillräckligt för att mocka lite vettigare men liksom den typen av upplyst jag söker.
 
Tänker att en sånn pannlampa med bara ett ledband kanske skulle vara något för dig?


Själv har jag en märkeslös pannlampa för typ 300 kr som heter "pannlampa 1300 lumen headlight" om du ska googla. Den har flera inställningar från strålkastare till det lyset du önskar. Laddar den en gång o veckan och använder den flera timmar i stallet per dag.
 
Vad ska jag söka på och leta efter för att slippa det superfokuserade ljuset på nära håll? Vad har ni för pannlampor ni tycker funkar för hagmockning i mörker?
Du verkar beskriva exakt samma önskemål som mina. :D Jag kravställer mot dels mockning, dels tappskoletning, dels allmänt skogspromenerande och dels ridning.
Jag är inte intresserad av en traditionell definierad ljuskon på 15-40 grader, oftast med en uttalad starkare hotspot i mitten och avtagande mot kanterna. Oavsett om lampan ger 200 lumen eller 5000 lumen. Ju starkare ljus i det belysta fältet, desto mörkare utanför det. Även jag har laborerat med flera, upp till 6, lampor på samma pannband men det blir ändå för ojämn spridning.

När man pratar om geometrin på ljusspridning är två begrepp centrala, beam angle och beam field. Per konvention utgörs beam angle av det område (eg vinkel) där belysningsstyrkan perifert uppgår till 50% av den maximala. För begreppet beam field är förhållandet 10%. Det gör alltså att utfästelsen att en lampa "lyser 90 grader brett" i praktiken inte är särskilt förpliktigande... :meh:

Efter att ha provat mängder(!) med pannlampor där nöjda användare glatt försäkrat att "den här lampan är precis det du letar efter" men det visat sig vara ännu en variant på det gamla vanliga temat så började jag leta utanför boxen. De pannlampor som istället för en eller ett fåtal lysdioder med traditionell lins/reflektor-optik har ett långt band av lysdioder ger en ljusbild som är mycket närmare mina önskemål. Jag står precis i begrepp att köpa en amerikansk variant som såvitt googlat verkar vara bland de bättre (bästa?) i genren, med 210 grader brett ljusfält. Med frakt m m närmar den sig en tusenlapp, därför köpte jag först den här modellen för att utvärdera konceptet. Samma grundtanke men i trist och slarvigt utförande, kinaskräp på samma nivå som mycket från Clas Ohlson numera. Glädjande nog gör den lampan nästan precis det jag är ute efter. En uttalat bred och jämn ljusbild, som inte går att jämföra överhuvudtaget med någon konventionell pannlampa. Jag uppfattar ljuset som en aning grått och kontrastlöst, skuggor och konturer blir också en liten aning mjukare än med en konventionell pannlampa vilket jag ser som en nackdel men ingen dealbreaker. Sen är det skillnad på 200 lumen, som sniklampan är specad, i en snäv kon eller över nästan hela synfältet, så ljusstyrkan i sig är inte imponerande. Det gör dock inte så mycket imho; inte för det jag avser att använda lampan till. För kritiskt småpill (motsv) har jag andra pannlampor. Och den amerikanska finlampan finns med upp till 1000 lumen.
 
Senast ändrad:
Tänker att en sånn pannlampa med bara ett ledband kanske skulle vara något för dig?


Själv har jag en märkeslös pannlampa för typ 300 kr som heter "pannlampa 1300 lumen headlight" om du ska googla. Den har flera inställningar från strålkastare till det lyset du önskar. Laddar den en gång o veckan och använder den flera timmar i stallet per dag.

Det var den andra jag köpte. Lite bättre men inte helt vad jag sökte!
 
Det var en himla bra genomgång. Den där andra varianten verkar ju vara ännu bättre (och billigare)👌

@the_connemara finns bilder på hur ljuset blir i länken

Bilderna är alltid på långt håll men en liten indikation ger de. Min senaste lyser jättebra bara 1-2 meter utanför grejen. Men det hjälper ju ändå inte när man står där och försöker få upp hela bajshögen i halvfrusna hovspår 😆
 
Bilderna är alltid på långt håll men en liten indikation ger de. Min senaste lyser jättebra bara 1-2 meter utanför grejen. Men det hjälper ju ändå inte när man står där och försöker få upp hela bajshögen i halvfrusna hovspår 😆
Kom och låna min lumonite nästa gång du är i stallet!
 
Bilderna är alltid på långt håll men en liten indikation ger de. Min senaste lyser jättebra bara 1-2 meter utanför grejen. Men det hjälper ju ändå inte när man står där och försöker få upp hela bajshögen i halvfrusna hovspår 😆
Aha! Lumonite sitter ju i en slags hållare och man kan vinkla den efter eget tycke. Om jag vill ha ljuset ner på marken nära så brukar jag bara vinkla den nedåt.
Den funkar ypperligt vid hagmockning. Jag använder den till allt, även vid moment då jag vill ha bra ljus väldigt nära som tex sårvård vid skumt ljus, när jag klipper hästen osv.
 
Hej!
Ser att flera tipsar om Lumonite compass R jag har lillasyster/lillebror till den lampan, den heter Vector inte riktigt lika stark såklart men något billigare, jag både rider och mockar med den och det funkar jättebra tycker jag :) så tror absolut den är tillräcklig för hagmockning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148
Utrustning Nu börjar det bli mörkt :wtf: Så det kan ju vara en bra ide att skaffa sig en pannlampa för uteritterna. Vad har ni för lampor, vad...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 845
Senast: Gry
·
Hästmänniskan Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en...
Svar
11
· Visningar
1 724
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp