Pannlampor

Antiqua

Trådstartare
Nån släckte plötsligt lyset ute kvällstid och man ser ju inte direkt bra när man rider :crazy:
Har en sån fjuttig Hööks-lampa, men den hjälper ju knappt alls.
Så - nu vill jag ha förslag på en RIKTIG pannlampa som lyser ordentligt och har hyfsad lång räckvidd. Vill ju även kunna trava och galoppera fast det är mörkt.
Helst inte svindyr, men runt tusenlappen. Och helst med ett batteri som man på nåt sätt kan fästa på hjälmen, tycker det verkar vara klumpigt att ha ett stort batteri i ena fickan :smirk:

Förslag?

Sv: Pannlampor

Antiqua skrev:
Helst inte svindyr, men runt tusenlappen.

Förslag?
Hum, önskar jag också kunde tycka att en tusenlapp inte var dyrt :crazy: Avundsjuk som attan ! :eek:

Kan tipsa om hastshopen.se . Där har dom jätte många bra pannlampor.

Njäää, tusen spänn är väl inte direkt billigt för mig heller, men med tanke på att det finns dom som kostar runt 2000:- så är det billigt :p
Tänkte satsa på att köpa en ordentlig i år, eftersom jag mest rider ut och jag är trött på att famla runt i mörker ;)

Tack för tipset, ska kika där!

Min kompis kom hitcyklandes i förrgår, och hade världens starkaste cykellampa. Det var typ tre dioder som lös 100 meter framåt eller något. Skulle man inte kunna köpa en sån och sätta fast på typ en hjälmreflex eller något?

För att få en bra pannlampa som faktiskt lyser upp något måste man ju nästan köpa en orienteringslampa, men dom är ju dyra också..

Senast ändrad:

hehe naj, efter att man slutade sommarjobba så känns allt dyrt just nu :p Jätte många såg jag nu att det inte direkt var, 5 st.. Men dom var i många olika prisklasser iaf !

Det kan ju vara en idé, men jag är rätt oteknisk :o , så det verkar krångligt :-D

Jag skulle nog rekommendera dig att kolla in den här sidan. De har riktiga orienteringslampor i alla prisklasser, har själv tänkt köpa ett pannlampspaket därifrån.
Och lampan från hästshopen finns där, 150 kr billigare... :angel:

har hört att den från biltema skall vara bra men har inte provat den själv kostar 70 kr
productimage.asp

Jag köpte en Petzl duo led 8 för ett par år sedan. Jag har för mig att jag betalade ca 1200 kr, men det verkar som att den har gått ner i pris lite (det har ju kommit värre modeller). Den kan tex köpas via länken nedan, men om du söker på Petzl duo på tex eniro så får du fram en hel del lampor att välja på. Det finns ju givetvis även andra varianter.

Denna har jag:
http://www.recon.se/product_info.php?cPath=44&products_id=192

Jag tycker den funkar jättebra, fast då har jag bara haft Börjes billiga innan...

Hej!

Jag har en lampa som jag är mkt nöjd med. Den är köpt på Jula varuhus. Alltså absolut ingen hästaffär. Men jag tycker lampan är väl värd att prova, den kostade 119 kronor och drivs med "vanliga" batterier. Den går att ställa om så den antingen lyser 30 m brett, 50 m långt eller båda delarna (tror jag det var) ställbar upp/ner och inte alls otymplig eller tung att ha på hjälmen! För dom pengarna skulle jag inte heller dö om den bara håller denna vintern...
Lyser med blått sken och starkt, man blir kraftigt bländad om man tittar in i skenet och tror därför att man syns på håll av bilisterna också!

Har också funderat på pannlampa. Men hur fungerar det för hästen?
Blir den inte störd av ljuset. Hästar har ju svårare att ställa om sina ögon från ljus till mörker? :confused:

Jag har en Silva (orienteringslampa) från just Letro som någon gav länk till. Ligger förvisso på dryga 1600, men viken bra lampa! Red med en kompis en vända som hade en 100-kronors lampa, när jag efter en liten stund slog på min konstaterade hon vilket hån hennes lampa var... Hon släckte sin och "red med min" istället :rofl:
Jag tror det är femte säsongen jag använder den nu, uppladdningsbara batterier, klart billigare i längden än engångsbatterier.
Angående hur hästarna reagerar så brukar jag i början av mörkertiden slå på lampan när det börjar skymma så att de vänjer sig lite de första turerna i mörkret. Sen är det bara att dundra fram i full galopp! Ytterligare en fördel med pannlampa: man lär sig att alltid hålla upp blicken :)
Kan mao varmt rekomendera en Silvalampa!!

Antiqua skrev:
Nån släckte plötsligt lyset ute kvällstid och man ser ju inte direkt bra när man rider :crazy:
Har en sån fjuttig Hööks-lampa, men den hjälper ju knappt alls.
Så - nu vill jag ha förslag på en RIKTIG pannlampa som lyser ordentligt och har hyfsad lång räckvidd. Vill ju även kunna trava och galoppera fast det är mörkt.
Helst inte svindyr, men runt tusenlappen. Och helst med ett batteri som man på nåt sätt kan fästa på hjälmen, tycker det verkar vara klumpigt att ha ett stort batteri i ena fickan :smirk:

Förslag?

Nja, förslag har ja väl inte menmen...! :devil:
Jag har turen att ha en väldigt teknikkunnig pappa som desutom är otroligt snäll & hjälpsam ;)
Han byggde en egen lampa åt mig..!(har tyvärr ingen bild, men kan lova att man påminner om ett UFO i den :rofl: )
Den är nog en av dom bästa lampor jag har ridit med... Det ljus som den ger påminner stort om en strålkastares sken :D :cool:

Liknande trådar

C
Utrustning Snart är hösten här på riktigt, och jag funderar på att köpa en pannlampa att ha med på ridtur, om det hinner bli mörkt innan man hinner...
Svar
19
· Visningar
2 493
Senast: Cronis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka