Pansexualitet - vad innebär det? (utbruten från Vad gör vi? CXLIX)

Diabetikern

Trådstartare
Känner mig korkad.... men är på så dåligt humör att jag inte ka tänka klart (pga av telia-jävla-felia)

Fick precis reda på att en vän är Pansexuell (stavning? ) när jag lite försynt frågade vad det innebar sa hen att man blir kär i en person inte ett kön. Jag bara aha Ok sen pratade vi vidare som ingenting (ok jag klagade mest på Telia)

men nu började jag ju fundera. Vad är det för skillnad på bisexuell och pansexuell? Jag menar kär blir man ju i en person oavsett? Jag vet att jag är heterosexuell jag är kär i min sambo men jag är kär i sambon inte hans snopp.

Eller gör jag en rejäl tenkevurpa här? Nånstans blir det fel men mitt dåliga humör ställer till det.

Någon som har lust att förklara?
 
Känner mig korkad.... men är på så dåligt humör att jag inte ka tänka klart (pga av telia-jävla-felia)

Fick precis reda på att en vän är Pansexuell (stavning? ) när jag lite försynt frågade vad det innebar sa hen att man blir kär i en person inte ett kön. Jag bara aha Ok sen pratade vi vidare som ingenting (ok jag klagade mest på Telia)

men nu började jag ju fundera. Vad är det för skillnad på bisexuell och pansexuell? Jag menar kär blir man ju i en person oavsett? Jag vet att jag är heterosexuell jag är kär i min sambo men jag är kär i sambon inte hans snopp.

Eller gör jag en rejäl tenkevurpa här? Nånstans blir det fel men mitt dåliga humör ställer till det.

Någon som har lust att förklara?
Som jag förstått det så är pansexualitet ett vidare begrepp än bisexualitet. Det innefattar alla kön och inte bara kvinnor och män som det sägs att bisexualitet gör.

Men lyssna bara på vännen, hen vet bäst om sin egen sexualitet.
 
Som jag förstått det så är pansexualitet ett vidare begrepp än bisexualitet. Det innefattar alla kön och inte bara kvinnor och män som det sägs att bisexualitet gör.

Men lyssna bara på vännen, hen vet bäst om sin egen sexualitet.
Tack

Vill vännen gå in på detaljer får hen gärna göra det men tror inte hen vill säga mer än så och jag vill inte gå in och börja tokfråga för att jag är fundersam :D Kan misstolkas känner jag. Hen får vara precis hur hen vill hen är ändå en mycket god vän och ändrar ingenting men just här känner jag att det kan bli att trampa i klaveret bara för att jag inte riktigt förstår. :)


Bättre att fråga här :D
 
Tack

Vill vännen gå in på detaljer får hen gärna göra det men tror inte hen vill säga mer än så och jag vill inte gå in och börja tokfråga för att jag är fundersam :D Kan misstolkas känner jag. Hen får vara precis hur hen vill hen är ändå en mycket god vän och ändrar ingenting men just här känner jag att det kan bli att trampa i klaveret bara för att jag inte riktigt förstår. :)


Bättre att fråga här :D
Samt som tillägg Pansexualitet kan i vissa fall även nämnas som Panamorös och då skiljer det sig ytterligare. Lite som att amorös har mer med känslor att göra och sexualitet har med just sex att göra. Så en asexuell person kan vara panamorös men inte pansexuell. För vissa spelar det där jättestor roll andra inte alls.

Panbegreppet handlar dock om att man blir kär/attraherad av en själ inte könsorgen eller könsidentiet.
 
Så många nya fack att placeras i. Skulle vi inte försöka släppa indelningarna och begränsningarna och bara acceptera våra olikheter som nåt naturligt och vanligt och självklart? Som att gilla olika maträtter eller klädstilar eller musik? Istället blir det bara värre och alltmer specifikt och uppdelat. Vem man älskar och attraheras av är väl helt oväsentligt? Allt kräver inte ett namn och en kategori!
 
Så många nya fack att placeras i. Skulle vi inte försöka släppa indelningarna och begränsningarna och bara acceptera våra olikheter som nåt naturligt och vanligt och självklart? Som att gilla olika maträtter eller klädstilar eller musik? Istället blir det bara värre och alltmer specifikt och uppdelat. Vem man älskar och attraheras av är väl helt oväsentligt? Allt kräver inte ett namn och en kategori!
Är inte det rimligaste att folk får avgöra själva om de vill vara i olika fack/kategorier/öppna med sina sexualiteter eller om de vill vara utan etiketter? Fokuset borde ju ändå vara på att folk ska få uttrycka sig och agera så som de är bekväma med och föredrar.
 
Är inte det rimligaste att folk får avgöra själva om de vill vara i olika fack/kategorier/öppna med sina sexualiteter eller om de vill vara utan etiketter? Fokuset borde ju ändå vara på att folk ska få uttrycka sig och agera så som de är bekväma med och föredrar.
Ja, precis det jag menar! Varför då placera människor i snävt avgränsade fack? Varför alltid leta efter en begränsande benämning? Kan vi inte bara släppas fria? Vara ”öppen” med nåt leder ju tankarna in på att nåt är olämpligt eller konstigt eller oacceptabelt. Allt i minsta detalj måste inte ha ett namn, ett namn som sätter oss i en låda.
 
Ja, precis det jag menar! Varför då placera människor i snävt avgränsade fack? Varför alltid leta efter en begränsande benämning? Kan vi inte bara släppas fria? Vara ”öppen” med nåt leder ju tankarna in på att nåt är olämpligt eller konstigt eller oacceptabelt. Allt i minsta detalj måste inte ha ett namn, ett namn som sätter oss i en låda.
Men om man befinner sig i ett fack då och vill vara där?
Jag trivs oerhört bra med att vara lesbisk och befinner mig gärna i det facket. Jag är glad över att jag lever i ett samhälle som tillåter mig vara i det facket.
 
Men om man befinner sig i ett fack då och vill vara där?
Jag trivs oerhört bra med att vara lesbisk och befinner mig gärna i det facket. Jag är glad över att jag lever i ett samhälle som tillåter mig vara i det facket.
Jag tänker att den som är i facket kan precis som du säger tycka att det är bra/ok/underbart/jobbigt med fack. Sen tycker jag att det vore bra om resten av samhället inte funderade så mycket på vilket fack grannen/klasskompisen/kollegan tillhör.
 
Ja, precis det jag menar! Varför då placera människor i snävt avgränsade fack? Varför alltid leta efter en begränsande benämning? Kan vi inte bara släppas fria? Vara ”öppen” med nåt leder ju tankarna in på att nåt är olämpligt eller konstigt eller oacceptabelt. Allt i minsta detalj måste inte ha ett namn, ett namn som sätter oss i en låda.
Skillnaden är ju att en hel del placerar sig i ett fack/kommer ut frivilligt, för att slippa hetero normen. Alltså, vill folk placera sig i ett fack är det helt okej, det som inte är okej att andra utomstående placerar individer som inte kommit ut i fack.
 
Angående pan- vs bisexuell så är de flesta jag känner (inklusive mig själv som är bi) överens om att både bi- och pansexuella för det mesta kan bli attraherade av alla kön, men för bisexuella spelar ändå kön en viss roll för attraktionens art/känsla/whatever medan för pan så har kön helt enkelt inget med attraktionen att göra alls. Men som många andra säger kan bara din kompis veta vad det betyder för hen :

Angående att placera folk/sig själv i "fack": Det är klart att vi alla är människor och allt är ett spektrum etc, men i en värld där allt som inte är straight och cis varit/är undanskymt så kan det vara en styrka att hitta sin grupp/label och kunna beskriva sig själv i en värld där du antas vara cishet om du inte säger något annat.
 
Känner mig korkad.... men är på så dåligt humör att jag inte ka tänka klart (pga av telia-jävla-felia)

Fick precis reda på att en vän är Pansexuell (stavning? ) när jag lite försynt frågade vad det innebar sa hen att man blir kär i en person inte ett kön. Jag bara aha Ok sen pratade vi vidare som ingenting (ok jag klagade mest på Telia)

men nu började jag ju fundera. Vad är det för skillnad på bisexuell och pansexuell? Jag menar kär blir man ju i en person oavsett? Jag vet att jag är heterosexuell jag är kär i min sambo men jag är kär i sambon inte hans snopp.

Eller gör jag en rejäl tenkevurpa här? Nånstans blir det fel men mitt dåliga humör ställer till det.

Någon som har lust att förklara?
Jag är typ panromantic (som det heter på engelska), jag ser pan- som att man kan bli kär/attraherad i/av alla kön, inklusive de som står utanför de vanliga könsrollerna. Tex transsexuella, agender, queer... osv.

-sexuell betyder vanligen att man blir attraherad av dem och vill ev ha sex med dem, som i att du är (antar jag) attraherad och vill ha sex med din sambo. De flesta blir både kära och attraherade i samma person/-er. Men det finns de som inte har samma romantiska och sexuella tendenser(eller vad man ska kalla det), då är det inte lika självklart att man är attraherad av någon man är kär i. Då skiljer man på dem, -romantic och -sexuell.
(Ursäkta urspåringen lite, tänkte på det du skrev om att du är kär i din sambo inte i hans snopp.)

Men som andra säger så kan man se på saken på olika sätt. Ibland kallar jag mig queer då det finns så många komplexa delar, att det kan nästan snabbast sammanfattas till queer (så behöver jag inte liksom rabbla upp allt eller så kan jag invänta vidare frågor om någon är nyfiken).
 
Angående pan- vs bisexuell så är de flesta jag känner (inklusive mig själv som är bi) överens om att både bi- och pansexuella för det mesta kan bli attraherade av alla kön, men för bisexuella spelar ändå kön en viss roll för attraktionens art/känsla/whatever medan för pan så har kön helt enkelt inget med attraktionen att göra alls. Men som många andra säger kan bara din kompis veta vad det betyder för hen :

Angående att placera folk/sig själv i "fack": Det är klart att vi alla är människor och allt är ett spektrum etc, men i en värld där allt som inte är straight och cis varit/är undanskymt så kan det vara en styrka att hitta sin grupp/label och kunna beskriva sig själv i en värld där du antas vara cishet om du inte säger något annat.
Delvis kl*
Jag resonerar också som i andra stycket, att ibland kan det vara en trygghet att få känna att "Jamen det där är ju JAG!" i en värld där det är svårt att hitta sig själv och hitta "hem" om en inte följer cisnormen. Ofta är en smått förvirrad en period och då kan det vara skönt och tryggt med en stämpel oavsett om det stämmer 100% eller inte.
Jag har ingenting emot att folk hittar sitt 'fack'. Tvärtom, om det innebär att de är trygga och bekväma där.
 
Angående fack och namn, jag förstår om man som utomstående tycker att det finns så himla många av dem (kände samma sak när jag råkade på LGBTA wikia), kanske överväldigande.
Men när man har känslor som man saknar ord eller namn för, då kan det vara väldigt skönt att hitta något som bekräftar att det inte är bara jag, utan det finns andra och att det är okej att identifiera sig som det. Som jag upptäckte.
Dessa fack och namn är för dem.

Andra behöver inte lära sig alla namn/fack och vad de innebär. För det kan ju variera från person till person. Det främsta är att det räcker med att vara öppen och lära sig om en sexualitet om någon närstående/vän öppnar sig och säger sig känna/vara något.
Man behöver inte veta vad allt betyder, de flesta kommer man troligen inte att möta på i vardagen.
 
Det har väl till viss del med grupptillhörighet och identitet att göra, har man inga som ”är som en själv” så kan det kännas fruktansvärt ensamt. Särskilt om det är en utsatt grupp. Det är ju sällan normbrytare själva som efterfrågar färre labels.

Sen visst är det svårt att hålla koll ibland och då tänker jag att man har tre alternativ, fråga personen i fråga om det är så att man har den typen av relation. Googla, eller bestämma sig för att det inte är så viktigt att veta. Är man inte nära skulle jag rekommendera något av de sista två alternativen. Är man närstående så kan det ju faktiskt vara viktigt även för personen i fråga att närstående visar att de bryr sig och vet om ens sexualitet. Minns när jag berättade för mitt ex att jag var bisexuell och fick svaret ”är inte vi alla det”. För stunden tyckte jag att det var ett gulligt svar och tyckte det var befriande att han inte var så heteronormativ. Såhär 10 år senare kan jag känna att nej, alla är inte bi, det är exempelvis stor skillnad på min sexualitet och de som vill ”testa ligga med nån av samma kön” och min sexualitet förtjänar att räknas.
 
Jag ser mig själv som pansexuell, vilket kön min partner definierar sig som är liksom inte det som avgör. Jag har haft några transpartners där det varierat, "genderfluid" är ett begrepp som använts, andra har beskrivit sig tydligt som transsexuella födda till ett kön men nu ett annat. Exet var både man och kvinna, ibland samtidigt, ibland bara det ena (tragiskt nog enkönad utåt pga rädsla för konsekvenser. Men det är en annan historia). Men jag är absolut inte en sådan som enbart går på enbart personlighet. Kroppen och den sexuella utstrålningen är viktig, fast vissa saker som går hem hos många är inte det som just jag föredrar. För mig spelar det kanske ingen roll vad det heter, men det är enklare att förklara att nej inte bara män och/eller kvinnor. Det är inte hela min sexualitet, det finns fler begrepp som är användbara och kanske viktigare eftersom de är mer specifika, men det är ett sätt.
 
Jag är i såna fall helt klart "panromantisk" för jag kan älska personer inte i deras kön, dvs jag är inte alltid sexuellt intresserad av dem. För när det kommer till sex är det hetrosex som gäller =) Men skulle lätt kunna vara i ett icke sexuellt förhållande med en person av "oidentifierat kön" ...
 
Jag ser mig själv som pansexuell, vilket kön min partner definierar sig som är liksom inte det som avgör. Jag har haft några transpartners där det varierat, "genderfluid" är ett begrepp som använts, andra har beskrivit sig tydligt som transsexuella födda till ett kön men nu ett annat. Exet var både man och kvinna, ibland samtidigt, ibland bara det ena (tragiskt nog enkönad utåt pga rädsla för konsekvenser. Men det är en annan historia). Men jag är absolut inte en sådan som enbart går på enbart personlighet. Kroppen och den sexuella utstrålningen är viktig, fast vissa saker som går hem hos många är inte det som just jag föredrar. För mig spelar det kanske ingen roll vad det heter, men det är enklare att förklara att nej inte bara män och/eller kvinnor. Det är inte hela min sexualitet, det finns fler begrepp som är användbara och kanske viktigare eftersom de är mer specifika, men det är ett sätt.
Men ja precis, det som är sexigt hos en kan ju vara helt andra saker hos andra. Sexiga personliga egenskaper är ju något som varierar mellan varje person men jag tänker på fysiska attribut också, antingen såna som går hem hos en hos alla med sådant eller attribut som brukar finnas i vissa grupper. Tex om jag tycker något är särskilt attraktivt hos kvinnor, det kanske inte är lika attraktivt hos andra för mig men då är det andra attribut som attraherar mig till dem.
Jag är nyfiken, känner du igen dig i det?

(Uttryckte jag mig tokigt nu? Jag försökte komma på hur jag skulle skriva ned detta men det var svårt 🤔)
 
Men ja precis, det som är sexigt hos en kan ju vara helt andra saker hos andra. Sexiga personliga egenskaper är ju något som varierar mellan varje person men jag tänker på fysiska attribut också, antingen såna som går hem hos en hos alla med sådant eller attribut som brukar finnas i vissa grupper. Tex om jag tycker något är särskilt attraktivt hos kvinnor, det kanske inte är lika attraktivt hos andra för mig men då är det andra attribut som attraherar mig till dem.
Jag är nyfiken, känner du igen dig i det?

(Uttryckte jag mig tokigt nu? Jag försökte komma på hur jag skulle skriva ned detta men det var svårt 🤔)
Ja lite så är det. Hos cis-män och cis-kvinnor finns det vissa saker som jag gillar och annat som jag inte är så förtjust i. Stora män med mycket muskler och skägg har t ex aldrig varit min grej, trots att det är populärt bland många. Det är inte DET jag tycker är attraktivt med män.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp