Bukefalos 28 år!

Guldaskig

Trådstartare
Jag har köpt en papaya men jag har aldrig ätit det tidigare och har absolut ingen koll på hur de ska vara när de är mogna. Försökt läsa på lite och har förstått att det ska vara lite mjuka när de är mogna. Alla bilder dock visar papayor som är gulorange, min är grön. Hur mjuk ska den vara? Som en avokado? Jag har sett fram emot att testa den men vill inte skära i den och inse att den inte är mogen och behöva slänga den… Har sett en frukost med papaya och det ser så jäkla gott ut men nu har min papaya legat här på bänken i köket i en dryg vecka och jag tycker inte att det händer någonting med den, möjligtvis har den blivit mjukare men i färgen är den likadan.
 

Bifogade filer

  • 7EA253C9-6464-459E-AFEA-C949E2649BD4.jpeg
    7EA253C9-6464-459E-AFEA-C949E2649BD4.jpeg
    283,7 KB · Visningar: 80
I Indien används omogen/grön/hård papaya som grönsak, tänk zucchini, medan mogen papaya äts som frukt. Det gör att jag inte tror du behöver slänga om du öppnar den och den inte är god som frukt.

Har du provat lägga den med äpplen som gärna skyndar på mognad av annan frukt? Om ni inte har särskilt varmt inne så kan det vara en orsak till långsam mognad.

Vad jag vet finns sorter som inte blir helt orange i skalet utan som är mest gröna. Har du en sådan är det mjukheten du får gå på och doften vid botten (precis som på melon).

Tillägg: de omogna kommer ha vita, outvecklade frön och ljust grönvitt fruktkött (så det är lätt att se skillnad när du väl öppnat).
 
I Indien används omogen/grön/hård papaya som grönsak, tänk zucchini, medan mogen papaya äts som frukt. Det gör att jag inte tror du behöver slänga om du öppnar den och den inte är god som frukt.

Har du provat lägga den med äpplen som gärna skyndar på mognad av annan frukt? Om ni inte har särskilt varmt inne så kan det vara en orsak till långsam mognad.

Vad jag vet finns sorter som inte blir helt orange i skalet utan som är mest gröna. Har du en sådan är det mjukheten du får gå på och doften vid botten (precis som på melon).

Tillägg: de omogna kommer ha vita, outvecklade frön och ljust grönvitt fruktkött (så det är lätt att se skillnad när du väl öppnat).

Åh tack för din kunskap! Den ligger bland den andra frukten men kanske behöver ösa på med äpplen då. Och mjukheten är svår tycker jag, den är mjukare nu än när jag köpte den men hur mjuk ska den vara? Jag har tänkt äta den som en frukt men får väl köpa en ny om den visar sig vara omogen.

Bra med fröna där, då vet jag ju med säkerhet.
 
Åh tack för din kunskap! Den ligger bland den andra frukten men kanske behöver ösa på med äpplen då. Och mjukheten är svår tycker jag, den är mjukare nu än när jag köpte den men hur mjuk ska den vara? Jag har tänkt äta den som en frukt men får väl köpa en ny om den visar sig vara omogen.

Bra med fröna där, då vet jag ju med säkerhet.
Heja papayan! :D

Som melon, typ (galia eller nät-).
 
Det första du måste göra är att köpa en lime! Det gör hela skillnaden.

Äta enbart papaya som frukt till frukost är träigt och ofta ganska intetsägande (och inte särskilt gott).

Äta papaya som man droppat lime över som frukt till frukost är ljuvligt!
 
Det beror pa arstiden, och varifran papayan kommer om den ar mogen med gront skal, lite gron-gult, eller helt gult/orange har hos oss.

Hmm, det vet jag ju inte tyvärr. Köpte den på ICAs onlinehandel, haha.

Nu är den i alla fall dränkt i äpplen och jag hoppas kunna äta den imorgon.
 
Det första du måste göra är att köpa en lime! Det gör hela skillnaden.

Äta enbart papaya som frukt till frukost är träigt och ganska intetsägande (och inte särskilt gott).

Äta papaya som man droppat lime över som frukt till frukost är ljuvligt!

Mycket bra input! Jag har lime eller citron som jag förstått att man vill ha på.
 
Jag fick en gång en flaska (vitt) papaya vin i present - i Kenya. Tog hem den till Sverige och eftersom jag inte dricker vin så bjöd jag mina dåvarande kolleger på den. Den enhälliga åsikten var att det var det äckligaste det druckit. En kollega som varit på tjänsteresa till Mongoliet var dock av uppfattningen att koumiss (jäst stomjölk) möjligtvis smakade ännu värre.

Papayan i Kenya är orange/gul och mjuk. Mycket gott i fruktsallad som en motvikt till frukter som mogen mango, små söta bananer, granatäpplen och liknande. Med, ja, lite färskpressad lime över.
 
Alla papayor i affären var gröna och stenhårda. Så typiskt!
:cry: Jag gissar att de är godare även här om de köps i säsong? I norra Indien där jag levt blommar de typ i april-juni och ger frukt efter det. Det någon nämnde att de är träiga utan lime tolkar jag som en dåligt mognad papaya (skördad omogen för transport)? Min erfarenhet av papaya är att konsistensen är smörig, som mango men bättre för de inte har de där trådiga fibrerna som mangon har.

Tror det är hög risk att bli besviken med nästa också om du inte hittar import från något land där de är i säsong vid inköp, vilket jag inte vet om det finns just nu, eller väntar på en mjuk, väldoftande, orange (eller tar en papayautflykt till värmen). Kolla i en indisk livsmedelsbutik när de har inne riktigt bra papaya?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 827
Senast: Mirre
·
Hästvård Hur fort kan en häst få magsår egentligen? Fbl har ju stått på 10 dagar butta. Sen kraschade magen. Magen var helt bra fram tills...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 917
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 232
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp