Papegojor och liknande

MissFideli

Trådstartare
Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser kakaduor som dansar hejvilt, helt i takt med musiken.

Men när de pratar, förstår dom vad det betyder? Ibland verkar det så, ibland ramlar det ut ord helt utan ordning.
Och pussar. De pussas med varandra, är det ett inlärt beteende eller görs det även i vilt tillstånd?
 
Ingen aning, man tycker ju logiskt att det bara borde vara ett inlärt beteende men ibland undrar jag också. Jag själv har snöat in på Cosmo The Funny Parrot, här försöker hon få Google Home att spela sin favoritsång och när det inte går börjar hon Beatboxa istället. :love:

 
Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser kakaduor som dansar hejvilt, helt i takt med musiken.

Men när de pratar, förstår dom vad det betyder? Ibland verkar det så, ibland ramlar det ut ord helt utan ordning.
Och pussar. De pussas med varandra, är det ett inlärt beteende eller görs det även i vilt tillstånd?

Det är inlärda beteenden. Dom förstår ord på så sätt att dom är smart och lätt kan koppla ihop ord med vad som händer runtomkring dom men dom förstår inte språk så att säga
 
Det är inlärda beteenden. Dom förstår ord på så sätt att dom är smart och lätt kan koppla ihop ord med vad som händer runtomkring dom men dom förstår inte språk så att säga

Finns en film där en fågels ena ägare kommer, fågeln säger Who's that och sen ägarens namn. Då förstår fågeln egentligen inte att den säger helt rätt saker?
 
Finns en film där en fågels ena ägare kommer, fågeln säger Who's that och sen ägarens namn. Då förstår fågeln egentligen inte att den säger helt rätt saker?

Papegojor speciellt är extremt sociala djur, dom är smarta och bildar väldigt täta band till sin ägare, jag tror snarare att dom lär sig att detta är något som ger uppmärksamhet när ägaren kommer, den kopplar ihop "whos that" med något som ägaren säger när dom kommer in tex. Men den förstår inte orden, lite som att en hund förstår vad sitt betyder men om du lär in att chokladmuffins betyder sitt så kommer den sitta när du säger det.
 
Forskning har visat att en del arter har intelligens i nivå med en femåring när det gäller t ex problemlösning, men jag tror som övriga att just ords betydelser i många fall är inlärda beteenden även om de lärt sig hur de används i vissa fall. Å andra sidan, vad betyder hej/hello? :idea:
 
Min man hade en gulpannad amazon när han var liten. Den var med honom överallt, i skolan, på båten, på mopeden etc. Ibland gömde den sig i trädgården och familjen letade och ropade, när sen mannen kom hem ropade han på fågeln och då kom hon flygande och ropade-Häär. Min man var ofta sjuk och hade krupp och fågeln lärde sig exakt att härma hans hostattacker. Ibland sprang en orolig förälder in i pojkrummet för att bara hitta en ensam fågel i rummet :)
 
Ingen aning, man tycker ju logiskt att det bara borde vara ett inlärt beteende men ibland undrar jag också. Jag själv har snöat in på Cosmo The Funny Parrot, här försöker hon få Google Home att spela sin favoritsång och när det inte går börjar hon Beatboxa istället. :love:

Jag kan inte låta bli att fundera på hur deras stämband fungerar, med alla ljud de kan få fram.
 
Mina föräldrar hade Elvis, en grå jako, innan jag föddes, han kunde härma ljudet av ett blixtlås som drogs upp, telefonluren, brandbilen osv. Han kommenderade också runt hunden med hjälp av samma kommandon som mamma använde: gå och lägg dig, kom hit osv. En gång lockade han på hunden och bet den i nosen när den kom fram… 😅

Det här var ju längesen så han bodde i bur, när man hängde över ett lakan för natten sa han ”nattinatt!”
 
Fåglar har, likt hundar, katter och många andra djur, symbolförståelse. De kan koppla ihop en symbol (ljudsekvensen som är tal) till ett specifikt föremål eller beteende. Detta ses hos hästen som rör sig framåt på en smackning eller hunden som hämtar sin boll på uppmaning. Eller katten som lär sig att sätta sig på en viss plats för att signalera hunger. Vi har också lyckats lära chimpanser att självständigt bygga korta meningar med en rudimentär grammatik på teckenspråk.

Fåglar skiljer sig åt då de har (liksom människor) struphuvuden som tillåter dem både en stor variation av möjliga ljud och en närmast unik viljemässig styrning av ljuden son produceras. Det ger dem förmåga att väldigt korrekt härma alla möjliga olika ljud, inklusive mänskligt språk.

Är detta språk? Det beror på hur man definierar språk. När man pratar om språk som någonting som är unikt för människan så pratar man uppenbart om något utöver denna symbolförståelse och viljemässiga finmotoriska styrning av struphuvudet. Vad jag vet har vi ännu inte hittat ett djur som har människans förmåga att använda språket för att lösa problem, planera eller berätta om något som hänt.
 
Denna vecka publicerar Current Biology ett papper om hundar, där hjärnaktiviteten mäts i samband med ord och bilder. Slutsatsen är att hundar förstår ord.

Man ska nog vara väldigt försiktig med att tala om andra djurs förståelse eller med att sätta inlärt och förstått i motsats till varandra
 
Jag tycker den här videon är intressant i sammanhanget. Jag har sett andra där man kommit fram till samma sak, att ordförståelse inte är språk och att vår vilja att lära ett annat djur prata inte har blivit verklighet även när det kanske ser så ut för utomstående.

Jag tror att vi är alldeles för fokuserade på att hitta djur som kan vara intelligenta på samma sätt som vi är. Om vi tar en apa och sätter den i en människomiljö och den inte lär sig att vara en människa så är det för att den är mindre intelligent? Om du tar en människa och sätter den hos apor så kommer inte människan veta hur den ska va en apa heller, för mig har det inget med intelligens att göra.

Språket är unikt för människor, för att det behövs, att hundar, papegojor och andra djur kan kommunicera med oss har dock inget med språk att göra. Men vi är väldigt drivna att se det som att djur använder vårt språk och det tror jag inte att de gör
 
Jag kan ingenting om fåglar, är denna glad? Jag får ångest av att kolla men det är för att det liknar stereotypa beteenden hos t.ex. hästar eller djurparksdjur.
Den är nog glad.
Den har uppburrade fjädrar runt näbben och avslappnad toffs på huvudet, sen blir den lite upphetsad men det är även någon som ger handtecken eller leker med den så den är troligen bara en glad fågel. Fina fjädrar också, stressade olyckliga fåglar brukar inte ha så fina fjädrar.
 
Denna vecka publicerar Current Biology ett papper om hundar, där hjärnaktiviteten mäts i samband med ord och bilder. Slutsatsen är att hundar förstår ord.

Man ska nog vara väldigt försiktig med att tala om andra djurs förståelse eller med att sätta inlärt och förstått i motsats till varandra

Vill du vidareutveckla skillnaden mellan inlärt och förstått? :) Det låter intressant!
 
Vill du vidareutveckla skillnaden mellan inlärt och förstått? :) Det låter intressant!
Bara för man blivit lärd eller lärt sig ett beteende betyder inte det att man inte förstår det. Det är inte per automatik ett motsatsförhållande.

Likaså kan man inte utgå ifrån att det inte finns förståelse bakom ett beteende, för att det inte finns en logik möjlig för en människa att helt följa. Tänk bara att man utgick ifrån att hundar inte hade självmedvetande, för att de inte klarade spegeltestet, när det egentligen handlade om att just speglar är ointressanta för hundar. Nya experiment gav andra svar.

De flesta beteende en varelse utför är meningsfulla för den varelsen. Det är mycket sällan ett beteende är att likställa med ett dataprogram som bara körs. Och även i de fallen krävs normalt någon form av motivation från varelsen att köra programmet. Och även om beteendet är att likställa med ett inlärt "dataprogram" så krävs det ofta någon form av förståelse från individen för att veta vilket "dataprogram" som ska köras i vilka situationer.

Vi vet mycket lite om vad som pågår i "black box". Hur andra varelser känner och tänker. Vi kan i vissa fall få snaps shots genom att mäta hjärnaktivitet, men då har vi en försökssituation som för de flesta av våra medvarelser är att likställa med en alien-abduktion för oss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp