Bukefalos 28 år!

Papillon-rastning!

E

_Elin_

Hejsan!

Nu har jag ett problem, jag är egentligen katt-människa, men
har ändå blivit "hund-rastare" åt en liten papillon-tik(hon väger
bara ett kilo!). :D
Mina frågor är nu:
- hur mycket motion ska denna lilla krabat ha per dag?
- Finns det något man ska tänka på när det gäller just denna ras?
- behöver de täcken nu på vintern när det blir kallt?
- Hon darrade lite idag när vi var ute, beror det på att hon är skraj eller kall?:o

Hoppas ni hund-människor kan hjälpa mig,känner mig som en bortkommen nybörjare!:angel:
 
Sv: Papillon-rastning!

Det tipset jag kan ge är att fråga ägaren, hon/han känner sin hund och vad den behöver :)
 
Sv: Papillon-rastning!

Har 2 st papillions, en hane och en tik, helt underbara hundar:love:
Iallafall, ska försöka svara på dina frågor så gott det går!

-väldigt mycket motion, mycket hund i väldigt litet format, beror ju självklart på hur gammal hunden är, men rasen har oändligt med energi. Med det menar jag inte 3 timmars promenader, men som sagt, väldigt mycket energi. Ut i skogen, den älskar att arbeta!:laugh:

-om du bara rastar hunden så är det väll inget särskilt. Förutom att om du har den lös kan den vara väldigt självständig. Men dom är ju olika individer, så beror ju på hur stor koll och pli man har på hunden.;)

-enligt mig, och många andra jag känner som har samma ras, inga täcken, så länge det inte är under 20-25 minus, det är mycket tåliga hundar!:laugh: Och dom håller väldigt lätt värmen genom att röra på sig.

-Båda mina darrar också, det gör dom för att förhindra att bli kalla, så dom varken fryser eller är rädd. Dock kan det vid vissa tillfällen vara så, men oftast inte därför.

Det är min uppfattning och erfarenhet av rasen, men bäst gör du i att fråga ägaren, då han/hon känner individen bäst!:laugh:
Hoppas det hjälpte litegrann iallafall!:laugh:
 
Sv: Papillon-rastning!

Tack för svar!

Jag misstänkte att rasen var aktiv, gick en timmes promenad igår, och inte
verkade hon de minsta trött(jag däremot:o)!

Nu är det svårt att konsultera ägeren(en äldre dam) eftersom hon inte
tidigare haft denna ras och hon har aldrig haft hunden kopplad tidigare, bara
släppt ut henne lös på gården.
Så det blir lite min uppgift att rasta och fostra henne,från och med nu!:)

En liten bonus fråga:
Vad andvänder man bäst för sele/halsband till papillon?
Den hon har nu är på tok förstor,en vanlig H-sele, den var den gamla hundens..
 
Sv: Papillon-rastning!

Jag har också 2 papillon, det är aktiva hundar som Sireen säger.Mina är ute med mig i stallet flera timmar utan att bli uttröttade. Men jag håller inte med om att dom inte fryser, dom har ju inget "underull" Mina fryser iallafall väldigt lätt.Underbara hundra är det iallafall. Så grymt kloka :laugh:

Mvh Hanna
 
Sv: Papillon-rastning!

Eftersom hon bara väger ett kilo undrar jag hur gammal hon är?

En valp behöver och ska inte få lika mycket motion som en vuxen hund ska få nämligen.
 
Sv: Papillon-rastning!

HannaPP: mina hundar kanske är lite knäppa isf, tror jag varit med om enstaka gång att dom frysit, trots att dom som du säger inte har underull, och snö, det badar dom i;) men dom är ju olika så!:)

låter bra att den får börja komma ut mer ordentligt, istället för att bara springa på bakgården, tror den kommer tycka det är roligt att komma ut!:laugh:

ang sele/koppel, så brukar jag bara ha ett vanligt icke stryp halsband, det funkar bäst, eftersom dom oftast inte drar då dom inte väger särskilt mycket! Annars om du vill ha sele så kan ju en reflexsele vara aktuellt såhär års, så syns hunden ordentligt!:)
 
Sv: Papillon-rastning!

Har två papilloner och en phalene och här kommer mina svar...

- hur mycket motion ska denna lilla krabat ha per dag?
* jag går otroligt mycket med mina små, totalt under hela dagen brukar det röra sig om 5-6 timmar och jag har inte lyckats gå dem trött än

- Finns det något man ska tänka på när det gäller just denna ras?
*inte något särkilt, jag brukar vara x-tra vaksam bara på mötande hundar, dom är ju trots allt små

- behöver de täcken nu på vintern när det blir kallt?
*mina hanar har sällan och aldrig täcke på dom klarar lätt kyla ner till -20 om dom bara rör på sig, tiken är en liten fryslort så henne har jag täcke på när det är tråkigt väder, blåst, regn, kyla...

- Hon darrade lite idag när vi var ute, beror det på att hon är skraj eller kall
*mina hundar har aldrig darrat för att dom varit rädda däremot om dom blir kalla/blöta eller liknande, är det dessutom en så liten tik så kan det vara mycket möjligt att hon helt enkelt börjar frysa när ni är ute
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 352
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 341
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 902
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
744
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp