Pappa 70 år! Hjälp med present!

Jag och min bror köpte en iPad åt vår pappa när han fyllde 70 nyligen. Vi ristade dessutom in gratulationen på baksidan. Han blev väldigt glad och använder den dagligen :D
 
Om han gillar att resa ,och dessutom tycker om att gå runt med metalldetektor, varför inte ge honom (och mamma) en 14 dagars resa till Gotland med licens att använda metalldetektorn på hela ön?

Är ju hur många skatter som helst att upptäcka på det "hangarskeppet"...

Annars har vi ju Pub till Pub och Whisky resor till UK/Scotland samt Oktober festivalerna i Tyskland.

Gåvan är ju till honom, och skal ju inte ges med tanke på att du/resten av familjen skal följa med på eventýret.
Det går inte att få tillstånd att använda metallsökare på hela Gotland. I ansökan måste ett väl avgränsat område anges. Det är en avgift för varje område. Därtill är det förbjudet att använda metallsökare på känd fornlämning och eftersom Gotland är pepprat med fornlämningar är det ganska många ytor där tillstånd inte kan fås. Dessutom är det generellt förbjudet att använda metallsökare i syfte att leta efter fornfynd. Den som hittar ett sådant måste avbryta direkt och kontakta länsstyrelsen.

Här kan man läsa Länsstyrelsen Gotlands läns information om vad som gäller.
 
Det går inte att få tillstånd att använda metallsökare på hela Gotland. I ansökan måste ett väl avgränsat område anges. Det är en avgift för varje område. Därtill är det förbjudet att använda metallsökare på känd fornlämning och eftersom Gotland är pepprat med fornlämningar är det ganska många ytor där tillstånd inte kan fås. Dessutom är det generellt förbjudet att använda metallsökare i syfte att leta efter fornfynd. Den som hittar ett sådant måste avbryta direkt och kontakta länsstyrelsen.

Här kan man läsa Länsstyrelsen Gotlands läns information om vad som gäller.
Precis. Här måste måste man även ange vad man letar efter.
Han tycker att det är jättekul men det har börjat kännas hopplöst.
 
Vet duom det ser lika ut i andra länder? Kanske en resa med metalldetektortema isf? :)
Alla länder har olika lagar när det gäller metalldetektorer. Sverige är bland de mer restriktiva. Men de allra flesta länder kräver tillstånd från markägare. Det finns också olika regler vad som gäller om den som söker faktiskt hittar något av värde. Att bara ta med sig föremål ut ur landet är inte självklart tillåtet. Det krävs en hel del kunskap och organisation.
 
Precis. Här måste måste man även ange vad man letar efter.
Han tycker att det är jättekul men det har börjat kännas hopplöst.
Är han medlem i Sveriges Metallsökarförening (SMF)? De har en del projekt där de samarbetar med t ex museer så att medlemmar kan vara med i sökningar av arkeologiska platser + samarbeten med andra nordiska klubbar.
 
Är han medlem i Sveriges Metallsökarförening (SMF)? De har en del projekt där de samarbetar med t ex museer så att medlemmar kan vara med i sökningar av arkeologiska platser + samarbeten med andra nordiska klubbar.
Ja men jag tror att han funderar på att gå ur. Han har blivit less.
 
Ja men jag tror att han funderar på att gå ur. Han har blivit less.
Ok. Jag tror annars att SMF är vägen till att kunna göra roliga sökningar. De har genomfört en del projekt under 2021 och planerar ännu fler i år. Men sedan beror det ju på var man bor också.

Drönare? Krävs en utbildning, men den görs på nätet. Finns ju mycket olika prisklasser, men för några tusenlappar kan man få en vettig. Det är roligt att flyga och fota. Om han inte redan har en då.
 
Vet duom det ser lika ut i andra länder? Kanske en resa med metalldetektortema isf? :)

I Danmark och Norge är det fritt fram att använda metalldetektor, ända kravet är att man anmäler till vederbörande myndighet om man hittar ett fornfynd. Det utgår oftast även dusör i % av uppskattat värde.

Annars skulle ju en licens att jaga meteoriter i Norrland vara något, då får man ju även sälja fyndet till marknadspris.
 
I Danmark och Norge är det fritt fram att använda metalldetektor, ända kravet är att man anmäler till vederbörande myndighet om man hittar ett fornfynd. Det utgår oftast även dusör i % av uppskattat värde.

Annars skulle ju en licens att jaga meteoriter i Norrland vara något, då får man ju även sälja fyndet till marknadspris.
I Norge vet jag i alla fall att du måste ha ok från markägare.
 
I Danmark och Norge är det fritt fram att använda metalldetektor, ända kravet är att man anmäler till vederbörande myndighet om man hittar ett fornfynd. Det utgår oftast även dusör i % av uppskattat värde.

Annars skulle ju en licens att jaga meteoriter i Norrland vara något, då får man ju även sälja fyndet till marknadspris.
Du måste ha tillstånd från markägare i både Danmark och Norge. Sluta sprida desinformation! Du har ju uppenbarligen ingen aning om vad som gäller. Det du skrev ovan att det var som att kolla tider för bilbesiktningen är ju helt taget ur luften.
 

Liknande trådar

Tjatter Mamma fyller 70 om knappt 2 månader. Jag vet inte vad jag ska köpa. Så i den här tråden får ni tipsa om alla presenter ni kan komma på...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: Tofs
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
717
Senast: Malin_L
·
Relationer Jag behöver också tips på present, då svårt komma på nånting 😅 Är till min mamma som fyller år snart. Godis går alltid hem, men...
Svar
10
· Visningar
718
Senast: Halcyon
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
427
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp