Pappa bygger stall!!!!

S

SessCa

Vi i familjen äger ett hus uppe i värmland som min farfar bor i för tillfället. Men han börjar bli gammal och kommer därför att flytta till ett hem inom snar framtid. Pappa kommer då att ta över gården och renovera och bygga om en del. Och det har blivit prat om att han ska bygga ett stall som han kan ha när jag kommer och hälsar på med mina hästar. :bump: :bump:

Är det något speciellt man bör tänka på? det kommer att vara ett 4 boxarsstall Hur stora hagar bör man ha som minst till det? i normala fall kommer det bara stå två hästar där men om man bygger "för säkerhets skull" :D en box kommer troligast att användas till foder och så vidare.
Boxarna kommer vara på ca 3X3 meter är det ok? detta kommer vara ett ekonomi stall som ska byggas ganksa billigt för besök. kommer det att bo hästar där permanent senare så kommer vi att bygga om och ev bygga ut. Är vattenkoppar att föredra eller bara hinkar med vatten? själv föredrar jag hink så man ser hur mycket hästen dricker, men bör man aksnke ha båda? :rofl: Tack på föhand!
 
Grattis!
Vi har just kommit hem från vår bästa sportlov någonsin.
För min pappa har också byggt stall till oss på vårt lilla
torp, dit jag och mina två döttrar åker när det är lov.
Vi har två boxar och numera också två hästar.
En stor hage har vi och vatten bär vi i hinkar från pumpen
på gården.
Hästarna har stortrivts hela veckan och njutit av långa ridturer i skogen,
vi har ju inte någon skog här vid kusten
där vi bor annars.
Lycka till och hjälp pappa så mycket du kan! För det var rätt
jobbigt innan det var klart :)
/nocke
 
Jag kommer bli tvungen att hjälpa farsgubben för han Kan inte om hur ett stall ska vara uppbyggt!!! Jag ska hjälpa han med måtten på boxarna och dörrarna. :D Jag är så himla glad att han gick med på att bygga stall på gården!! nu slipper man skaffa skötare åt hästarna när man ska upp och hälsa på, nu kan vi ta dom med oss! :D
 
Jag funderade också på att hinkar kan vara bättre, dels ur ekonomi synpunkt och man vet hur mycket tollarna dricker, Blir ju att bära en del men det är ju bara bra för armarna. :rofl:
 
Jag föredrar hinkar framför vattenkoppar. Det är lättare att hålla koll på hur mycket hästarna dricker.

Min minishettis trodde vattenkoppen var en leksak. Hon lekte bara med den när hon hade vattenkopp och drack inte alls utan tryckte bara så det rann vatten överallt!
 
Haha, ojsan!! det kanske inte är så lyckat om dom inte förstår att dricka ur den :p :smirk:

Jag har lite funderingar på hagar också, Hur stora bör dom vara till 2 hästar! det finns mycket mark så man kan bygga stora hagar. men vad är minimi måttet per häst?
 
Hej, jag och min pappa byggde ett stall som blev klart förra månaden. Efter betongolvet gjutits och brunnen lagts i, murar man en sockel som väggblocken skall stå på, syllpapp mellan så inte trät ruttnar och så man kan spola golvet, vi byggde väggblock med 60 divisioner och reste upp, 145 isolering, på detta råspont, det bästa och billigaste alternativet, takbjälkarna gjorde vi oxå 60 div med 145 isolering för att senare lägga golv ovanför. som innertak valde vi ljusgrå plåt, färdigbehandlat och lätt att hålla rent, boxarna är bärande och vi har två st 3x4 och två 4x4. Detta är inget billigt stall, men skall man bygga skall man göra ordentligt från början tycker jag, det är så himla jobbigt när vattnet fryser för hästarna.
 
På gårdn som min farfar äger finns det redan en liten ladugård där det har stått kor tidigare, kan tänkas att det har rymnts endast 10-20 kor där, det är den vi ska bygga om, fast bara en liten del som stall och så ska vi lägga in uppvärmd sadelkammare, det kommer innas möjligheter att bygga ut om vi önskar i framtiden.

eftersom det är en fördetta ladugård finns det ju redan betonggolv. Vattenledningarna är kontrollerade i höstas och det var då ingel fel på dom. vi håller på att överväga om vi ska bygga dusch, då varmvatten redan finns draget till bygnaden. så vi kommer alltså inte att bygga stallet från grunden utan det mesta finns redan där. det är boxar och ordentliga väggar som ska slåss upp.


Byggeri delen ordnar pappa med hjälp av mig och dom andra syskonen. han är kunnig och ordnar det.Min uppgift är väl mest att hjälpa till så gott jag kan och tala om hur jag vill att det ska se ut. Det blir ju Mitt stall eftersom ingen annan i familjen har hästintresse. :bump: :bump:

Men jag funderar fortfarande på hagar. Är det 1ha per häst som gäller eller hur är det där egentligen?
 
det där med 1 hektar per häst är en tumregel. Jag har nu 4 hästar på en hage som är ca:30x70m, vinterhage, hästarna får daglig motion, det med en hektar per häst är väl betet som är räknat och det stämmer nog, men har du 4 hästar så behöver du inte ha en enda hage på 4 hektar, du kan dela i 2 el 3 hagar och flytta dem, då det växer bete hela tiden
 
Kommer det att stå hästar där permanent eller kommer det att vara ett "sommarstall"? Ifall det kommer att inhysa hästar året runt ska ni vara väldigt noga med ventilationen och inte dra er för att lägga ut pengar på den!!! Det går inte att säga tillräckligt ofta hur viktigt detta är. Är det ett sommarstall är lika viktigt då hästarna (väl) kommer att gå ute större delen av dygnet. I övrigt går det nog att komma undan hyfsat billigt om man är någolunda händig och kan bygga boxar etc själv från grunden. Kör med hinkar i boxarna men se till att dra in vatten i stallet.
 
stallet kommer nog användas både sommar och vindertid, men det kommer inte att stå hästar där permanent. Men vi ska ändå sattsa på ventliation då man aldrig vet säkert!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 201
Senast: skogaliten
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 268
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 536
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp