Pappa får böta 1 500 efter spöslag mot sitt barns häst: ”Om hästen inte sköter sig gör man såhär”

De ligger under Riksidrottsförbundet och det är också dit denne man kan överklaga om han anser beslutet är fel.
Jo, min fundering handlade mest om vad för laglig grund som finns för att kräva någon på pengar. I det här fallet var det ju en förälder, som strängt taget inte behöver vara medlem någonstans. Det kunde lika gärna varit en bekant eller på annat sätt helt utomstående.
 
Jo, min fundering handlade mest om vad för laglig grund som finns för att kräva någon på pengar. I det här fallet var det ju en förälder, som strängt taget inte behöver vara medlem någonstans. Det kunde lika gärna varit en bekant eller på annat sätt helt utomstående.
Föräldern har nog som vårdnadshavare godkänt medlemskapet eller deltagandet i tävlingen så där finns en direkt koppling. En helt utomstående i publiken är mera tveksamt.
 
Böter kommer inte ändra på ett sådant tänk, han borde bli dömd till att gå en hästhanteringskurs, och inte få vistas på någon anläggning med hästar fören han har klarat kursen och lärt sig hur man hanterar djur.

Antingen så är han bara otroligt okunnig och tar lärdom av kursen eller så är det en våldsamt lagd person som slår hit och dit och då borde han bli portad för alltid från tävlingar.
 
Antingen så är han bara otroligt okunnig och tar lärdom av kursen eller så är det en våldsamt lagd person som slår hit och dit och då borde han bli portad för alltid från tävlingar.


Troligtvis det senare, en normalbegåvad okunnig person slår väl inte djur?
 
Föräldern har nog som vårdnadshavare godkänt medlemskapet eller deltagandet i tävlingen så där finns en direkt koppling. En helt utomstående i publiken är mera tveksamt.

Det tror jag inte, skulle någon i publiken uppföra sig som ovan, alltså gå fram o dra till en häst med ett spö så åker den till DIN o får ett straff.
 
Jo, min fundering handlade mest om vad för laglig grund som finns för att kräva någon på pengar. I det här fallet var det ju en förälder, som strängt taget inte behöver vara medlem någonstans. Det kunde lika gärna varit en bekant eller på annat sätt helt utomstående.


Man behöver inte vara medlem i förbundet för att straffas av förbundet. Det räcker att stoppa in näsan på en tävlingsplats och uppföra sig illa. ( eller träning om så är)
Nu måste ju någon reagera och anmäla, annars händer inget.
 
Böter kommer inte ändra på ett sådant tänk, han borde bli dömd till att gå en hästhanteringskurs, och inte få vistas på någon anläggning med hästar fören han har klarat kursen och lärt sig hur man hanterar djur.

Antingen så är han bara otroligt okunnig och tar lärdom av kursen eller så är det en våldsamt lagd person som slår hit och dit och då borde han bli portad för alltid från tävlingar.

Jag är högst tveksam till att kurser i hästhantering lär någon människa att tygla sitt humör, möjligen skulle terapi hjälpa. Det som kan göra susen här är det sociala trycket, ingen vill bli känd som hästmisshandlaren, men har de ett eget stall och familjen inte får honom att sluta så lär han fortsätta och risken att barnen lär sig att slå (och dessutom blir misshandlade) är påtaglig. Böter i sig lär inte hjälpa men det är en markering att beteendet inte är okej.

Det förekommer mycket mindre våld mot hästar idag än för förr, låt säga 30-50 år sedan. Det var hårdare tag då. En häst som vägrade var det mer regel än undantag att man gav några rapp. Ville hästen inte gå fram slog man den. Det var inte så att folk var elakare på den tiden, men synen på hästar var annorlunda på de flesta håll. jag tänker inte på regelrätt misshandel utan att det var lite hårdare tag och det ansågs okej. Man har ändrat på det genom upplysning och att flytta gränsen för vad som är okej. Här kommer böter väl till pass, det uppmärksammar folk att det inte är okej att slå hästen. Många är mottagliga för budskapet men inte alla.
 
Det förekommer mycket mindre våld mot hästar idag än för förr, låt säga 30-50 år sedan. Det var hårdare tag då. En häst som vägrade var det mer regel än undantag att man gav några rapp. Ville hästen inte gå fram slog man den. Det var inte så att folk var elakare på den tiden, men synen på hästar var annorlunda på de flesta håll. jag tänker inte på regelrätt misshandel utan att det var lite hårdare tag och det ansågs okej. Man har ändrat på det genom upplysning och att flytta gränsen för vad som är okej. Här kommer böter väl till pass, det uppmärksammar folk att det inte är okej att slå hästen. Många är mottagliga för budskapet men inte alla.
Fast det är ju en helt annan sak. I det här fallet kommer bestraffningen långt efter, hur sjutton ska ponnyn förstå att den gjort något fel?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har sagt sitt. Den sedan en tid avstängde läraren på en riksanläggning är skyldig till...
Svar
13
· Visningar
2 272
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Hästnyheter En pappa får böta efter att ha slagit sin dotters häst med ett spö på en tävlingsplats. Det här har Svenska Ridsportförbundets...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 158
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 250
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp