Pappadagar??

daymint

Trådstartare
Pappan får ju tio dagar att kunna ta ut i samband med förlossningen.Nu är det så att våran baby troligtvis kommer att födas när min sambo kommer att ha semester, men dessa dagar får man ju ha kvar i 60 dgr, så vi tänkte att han ska ta ut dessa efter semestern.Men då undrar jag får han ta ut dessa dagar samtidigt som jag är mammaledig??Borde man inte få det eftersom han skulle tagit ut den första dagarna annars då jag även kommer vara mammaledig.Hoppas ni förstår min fråga
 
Sv: Pappadagar??

Japp, de 10 pappadagarna får man samtidigt som mamma är ledig! Nemas problemas!
 
Sv: Pappadagar??

tack för svaret, hur lång tid innan måste man förvarna arbetsgivaren innan man tar ut dessa dagar??
 
Sv: Pappadagar??

Man ska ju meddela 2 månader innan, men då meddelar man ju BF och när man tänkt ta ut dem - sedan om barnet föds för tidigt eller för sent så får man skjuta några dagar. Bara arbetsgivaren vet brukar det inte vara några problem! De vet ju att de inte kommer ut på beställning ;)
Jag tror dagarna får tas ut upp till 60 dagar efter bebis föds.
 
Sv: Pappadagar??

Pappan får ju tio dagar att kunna ta ut i samband med förlossningen.Nu är det så att våran baby troligtvis kommer att födas när min sambo kommer att ha semester, men dessa dagar får man ju ha kvar i 60 dgr, så vi tänkte att han ska ta ut dessa efter semestern.

Varför inte skjuta på semestern istället?
 
Sv: Pappadagar??

För att hans arbetsgivare inte är så medgörlig, de är inte så många anställda inom företaget så det är svårt att flytta runt semestern.Hans arbetsgivare håller på att hota med att han inte kan ta ut pappadagarna osv... men det har han väl laglig rätt till bara han meddelar detta i god tid vilket han har gjort.
 
Sv: Pappadagar??

Nej han kan ju inte det, och han har vetat om detta så länge och eftersom det är semestertider och han är bemaningsansvarig så bör han ha sett till detta för länge sen och skaffat en vikarie.Sambon ska ta ett snack med honom, men han är för snäll , jag kan förstå att det är jobbigt för det är liten personalgrupp och kan lätt bli dålig stämning men första tiden med sin baby har man bara en gång . Jag mår jättedåligt av detta tjafs och oroar mig hoppas det löser sig bara.Vi kan ju inte rå för att bebis kommer i semestertider, vi har ju samma rätt till både sem och föräldrardagar för det.:cry:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 535
Senast: sjoberga
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 920
Senast: Elendil
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 229
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp