Papper på häst?

T

Tuki

Nu har jag läst ett antal trådar här om registrering av häst etc. och blivit lite uppskrämd.

I december 2001 köpte jag en fd. travare. Det var min första häst och vid köpet gjorde jag en massa fel som jag definitivt inte kommer göra om. Vid köpet fick jag med mig hästens vaccinationskort (med vaccinationer som gjorts de senaste fem månaderna) och ett handskrivet kvitto på att jag köpt hästen - inget mer. För en tid sedan skulle jag ansöka om hästpass. Efter diverse telefonsamtal fick jag reda på att hästen är registrerad på sin första ägare, som inte lever längre.

Nu undrar jag vad detta kan ha för konsekvenser och vart jag skall vända mig för att ansöka om hästpass (i och med att jag saknar viktiga papper)
 
Du får vända dig till STC igen. Jag tror inte det är varken första eller sista gången de stöter på problemet och alla hästar måste ju kunna få sina pass och travare är deras ansvarsområde.
 
Du har ju iaf ett kvitto på att du har köpt hästen. Ring till STC (Svenska Travsportens centralförbund) och tala om hur saken ligger till. Dom kan nog hjälpa dig vidare.
 
Skall som sagt ringa dem. Tack!
Kvittot ifråga är som sagt handskrivet. På det står det bara "Hästen köptes den xx, för xx kr". Och är underskrivet av den förra ägaren. Räcker ett sådant :confused:
 
Jag har haft (har?) ett liknande problem. Handskrivet kvitto, inget reg.bevis och hästen regad på uppfödaren. Inget kul, i synnerhet inte när uppfödaren ser sin chans att tjäna pengar på det hela genom att hävda att hästen är hans. Något hästpass kunde jag inte heller ordna, eftersom STC sa att det måste vara registrerad ägare som ansöker om det. Däremot behövdes inte reg.beviset för att skaffa hästpass.

I ditt fall borde ju STC kunna lösa det, eftersom den regade ägaren är avliden och inte kan protestera. I mitt fall protesterade han i allra högsta grad... :mad:
Men nu har vi varit ända uppe i tingsrätten och trasslat...så jag har äntligen fått ett underskrivet ägarskiftespapper och hoppas att det räcker för att lösa hela historien. Något reg.bevis på hästen lär jag aldrig få se, så det blir nog till att lösa ut ett hästpass istället. Det gäller väl istället för reg.beviset idag? :confused:
 
Men VAR registrerar man ett varmblod som varken har varit reggad eller är frysmärkt ? Jag ska nämligen precis köpa min foderhäst och vi har ett riktigt kontrakt som är utfärdat av en advokat. Men jag vill ju ha henne registrerad någonstans oxå och att jag står som den nya ägaren..
 
Har för mig att SH reggar alla hästar oavsett ras. Kontakta dem!
 
Vet du om de har någon hemsida eller har du något telefonnummer ?
 
Om du med varmblod menar varmblodig travare, kan du registrera din häst hos STC. Sedan förra året har de en tredje stambok som är avsedd för just denna typen av hästar.
Min LaTexa Best (kallblodstravare) är registrerad i tredje stamboken, med full stam och med stamboksnummer SKT1. :D

Ring STC och fråga - PM:a mej om du vill veta namn på dem jag talade med.

Immer
 

Liknande trådar

Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 221
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 132
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 080
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
3 963
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp