Bukefalos 28 år!

Papper på kupering..?

Red_Chili

Trådstartare
Som många av er här redan vet så har jag en tik hemma som har fått avkapad svans. Den är ca 10cm kortare än den en gång varit pga att hon klämt den i dörr och den blev då så illa skadad att den inte gick att rädda helt.

Detta skedde i december 2006, men inget intyg på att det är gjort.
Varför detta inte skrevs vet jag inte. Det var mycket trassel med det mesta just då och jag tänkte väl inte på eller glömde bort, att fixa papper då.

Nu är det så att jag skulle vilja ställa ut min gamla dam, men det är ju ingen idé utan intyget.

Är det på tok för sent att ringa nu och kolla om de kan fixa ett intyg? De borde väl fortfarande ha kvar journaler..?
Räcker det med att jag ringer dit och känner mig jättedum för att jag inte gjort det tidigare, eller får jag helt enkelt skippa utställningsplanerna för henne?

Hur skulle det bli om jag vill tävla med henne i tex agility eller lydnad? Påverkar hennes avkapade svans någonting då?
 
Sv: Papper på kupering..?

Det ska inte påverka någonting för din hund, förutom i just utställningsringen. Men eftersom det hände före 2008-01-01 så får du åtminstone ställa ut med ett intyg, det får ju tyvärr inte min lilla valp göra - eftersom han olyckligtvis är född efter ett visst datum :(

Du borde kunna ringa till veterinärkliniken och höra dig för, dom brukar spara journaler rätt länge och det är nog bara att förklara läget helt enkelt.
 
Sv: Papper på kupering..?

Ja fy, jag läste det där om din valp.. Tråkigt om det nu dessutom verkar som om han blir riktigt fin. Men visst får du ställa ut en gång och få exteriörbedömt ändå?

Det är just det där med hur länge "rätt länge" är.. Jag känner mig verkligen jättedum som ringer något år efter operation och ber om papper på det...
 
Sv: Papper på kupering..?

Det är just det där med hur länge "rätt länge" är.. Jag känner mig verkligen jättedum som ringer något år efter operation och ber om papper på det...

Äh, inte behöver du känna dig dum för det. Det kan ju faktiskt vara så att man upptäckt nyligen att man vill ställa och därför måste ha intyg men att man inte var intresserad av det då. Jag tror absolut inte att de tycker att du är dum som kommer så sent. Antingen finns journalen kvar eller så finns den inte det, finns det inte kvar kanske den vet som opererade kommer ihåg det i alla fall, du kasnke har något kvitto kvar? Tror det löser sig bara du ringer:)
 
Sv: Papper på kupering..?

Fast veterinären brukar dokumentera och lagra sådan information så ring du och kolla om du kan få intyg, det ska väl inte vara ett problem alls :)
Spelar roll om det är ett år senare? Du kan ju lika gärna för ett år sen inte alls varit intresserad av att ställa ut och bad aldrig om något intyg, det är inte ett dugg konstigt.
 
Sv: Papper på kupering..?

Haha, jag är så fånig :D Det är nog, som du (och Belethien) säger, att det inte är direkt jättekonstigt att ringa nu.

Har kollat upp tel nr till veterinären och de har bara telefontid på vardagar mellan kl 8-9, så imorgon ringer jag och hoppas på det bästa. Då har jag även hela eftermiddagen på mig att förbereda mig och tänka noga både en och två gånger på vad jag ska säga :angel:
 
Sv: Papper på kupering..?

Ja, det är riktigt tråkigt för han är enormt kraftig och fin redan nu, med benstomme och huvud som heter duga.. 1,5 kg tung 11 dagar gammal :D Men ja, jag kan ju få en bedömning i alla fall verkar det som.

Ring du imorgon bitti, det går säkert jättebra :)
 
Sv: Papper på kupering..?

Vad har hänt med din vappes svans?
Min Leon har bobbtail o ett vet intyg från dag två att han är född sådan, så jag skulle kunna ställa ut honom, dock åker han ut på öronen eftersom han är på tok för stor enligt ras standarden.

mvh
 
Sv: Papper på kupering..?

Så han åker inte ut pga en medfödd svansmissbildning:confused:
Intygen brukar vara till för att visa att det beror på en skada o inte är en missbildning.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Papper på kupering..?

Så han åker inte ut pga en medfödd svansmissbildning:confused:
Intygen brukar vara till för att visa att det beror på en skada o inte är en missbildning.
PL
Leon är en Berger des Pyrénées o inte en Rottis.
Det är vanligt med bobtails o det klassas inte som missbildning.
Intyget är viktigt eftersom det ff är vanligt i ursprungslandet Frankrike att de svanskuperas.

Med tanke på att en av Sthlms största vetkliniker aldrig hört talas om rasen kanske ursäktar dig för din okunskap.
;)

mvh
 
Sv: Papper på kupering..?

Nog har jag hört talas om rasen men har inte koll på att det är ok med bobtail.
Du skrev dock bara Leon vilket lika gärna kunde vara rasen Leonberger som ett hundnamn!
PL
 
Sv: Papper på kupering..?

He, he... :rofl:
Han är en Berger o han heter Leon, blir ju Leonberger!
Så här såg han ut vid 6 månaders ålder:
22657556.jpg


22657557.jpg

Kragen är nu mycket mer markerad, grabben har blivit riktigt vacker.

Så här ser han ut nu:
http://profiler.aktivhund.se/Images/Albums/vallhund/805/large-Leon008.jpg
 
Sv: Papper på kupering..?

Kul värre. Nog vet jag skillnaden mellan en leonberger o en berger de pyrenees!
Men är medfödd stubbsvans verkligen ok hos Leonberger?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Papper på kupering..?

Skall vi gräva ner stridsyxorna?

Jag är inte vet, bara ssk o fd mjölk/får o skogsbonde, samt kattuppfödare.
Vill du se mer bilder på den håriga propellern så kollar du in min blogg på AH.
 
Sv: Papper på kupering..?

Om du letar upp min tråd om valpningen så finns det en berättelse där :) Tror att det finns en bild där han syns också, det blev en "Dobermann-kupering". Dvs, han har mycket kort svans kvar.
 
Sv: Papper på kupering..?

*kl*

NU först har jag ringt till veterinären, och efter ett litet tag så hittade de journalen där allt stod. Veterinären som opererade Zala var pappaledig just nu, men jag skulle ringa tillbaka den 1a juni så skulle det bli fixat :bump:
Nu ska jag se till att anmäla till en utställning i juli, så blir det nystart på utställningskarriären :D Jag är mer spänd inför att ställa henne, som redan är SUCH, än att ställa unghunden som inte är ställd sen hon var 6 månader gammal :p
 
Sv: Papper på kupering..?

Vi håller tassar o tummar!

Har fö precis idag hittat Leon i SKKs register, med Svenskt regnummer o allt!
:)
 

Liknande trådar

A
Hästvård Har precis fått tillbaka provsvar på blodprov på min häst, och det visade sig att han låg utanför de rekommenderade referensvärden och...
Svar
11
· Visningar
9 992
Senast: kamitza
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 757
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp