Papper vid hästpass?

C

Coffeaclub

Jag har ett STORT problem! Jag "köpte" min ena häst för en krona i slutet på oktober förra året. Vi kom då överens om att säljaren skulle skicka samtliga papper på honom till mig, vilket vi även skrev in i köpeavtalet. Nu har det gått 9 månader och jag har fortfarande inte sett röken av papprena. I början när jag pratade med henne om detta så lovade hon gång på gång att hon skulle komma hem till mig med papprena alt. skicka dem, men inget hände. Sen slutade hon att svara på telefon, jag skickade då sms, inget svar då heller och inga papper i brevlådan.

Jag vet inte ens vad för papper som finns, eller om han har hästpass för säljaren sa bara att det var papper gällande hästen, men inte vad för slags papper. Eftersom man vid årskiftet måste ha pass till hästen så börjar jag bli lite orolig. Vad skall jag göra? Jag tror inte ens att jag är registrerad ägare.. :confused:
Hästen är en icke godkänd hingst f. 1984. E: Exkurs xx - Sabatini xx.
Hans pappa är fullblod och hans mamma fullblod/holländskt hbl.

Snälla hjälp!! Vad skall jag göra nu??
 
Sv: Papper vid hästpass?

Går de inte att få reda på registrerings nummer via rasföreningen eller så?
Har han tävlat i galopp själv?
 
Sv: Papper vid hästpass?

Jag vet inte vilken rasförening han tillhör, om det är för engelska fullblod eller för halvblod. Om jag tittar på tävlingslicensen i ridsport på nätet så står det att han är eng. fbl. Så vart vänder man sig?
Han har inte tävlat i galopp..
 
Sv: Papper vid hästpass?

Han är inte reg där fick jag reda på. I i rasföreningen för fullblod är det tydligen bara rena fullblod.. :confused:
 
Sv: Papper vid hästpass?

Din häst är inte ett fullblod utan ett halvblod och ska därför vara registrerad i halvblodsföreningen, Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, ASVH. Rasföreningen för engelska fullblod registrerar bara renrasiga hästar, även om hästen skulle vara 98% engelskt fullblod så är den inte renrasig eftersom den stamboken varit stängd sedan 1790-talet.

Är hästen inte registrerad hos ASVH kan den möjligen vara registrerad hos Svenska Hästavelsförbundet http://www.svehast.se/allm/start.asp Är hästen inte heller registrerad där så är den inte registrerad alls i Sverige, och då får du göra det.
 
Sv: Papper vid hästpass?

Nä, jag vet ju att han räknas som halvblod och fick reda på att fbl-föreningen bara reg renrasiga fbl när jag ringde ASVH..visste inte det.. :crazy:

Skall kolla om han är reg där du angav. Tack så länge... :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 562
Senast: Lhas
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 747
Senast: Elendil
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 177
Senast: Korven
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 929
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp