Papperlösa

Nej jag skiter inte i det men hur tänker du att det ska lösas?
Det är inte min uppgift att lösa det. Och inte din heller. Det är just det som är min huvudsakliga poäng: att flytta fokus från vårt egna vojne vojne vi har inte råd - till det faktum att människor flyr oavsett hur det ser ut i Motala kommun eller var det nu var. Och eftersom de flyr måste vi hantera det.
 
Och härifrån kommer de, enligt UNHCR. Det vet ju alla att Afghanistan och Syrien är helt chill att leva i. Det är bara lite mer chill i EU med ”generösa bidrag”.

Visa bifogad fil 38456

Du har faktiskt inte så bra koll. Exempelvis så kommer de flesta asylsökande afghaner inte från Afghanistan, utan har levt i företrädesvis Iran under många år. De har levt i säkerhet men kan hävda asylskäl om de säger sig inte kunna återvända till Afghanistan på grund av en befogad rädsla för förföljelse eller förtryck.
 
Du har faktiskt inte så bra koll. Exempelvis så kommer de flesta asylsökande afghaner inte från Afghanistan, utan har levt i företrädesvis Iran under många år. De har levt i säkerhet men kan hävda asylskäl om de säger sig inte kunna återvända till Afghanistan på grund av en befogad rädsla för förföljelse eller förtryck.
Vänd dig till UNHCR så att de kan korrigera sin statistik om de inte känner till det där.
 
Vänd dig till UNHCR så att de kan korrigera sin statistik om de inte känner till det där.

Jag har inga problem med statistiken du länkade. Det stämmer att deras nationalitet är afghansk. Du skriver dock "Det vet ju alla att Afghanistan och Syrien är helt chill att leva i" och verkar därmed ovetandes om att de flesta afghaner som söker asyl i Europa tillhör en relativt resursstark grupp som sedan länge har lämnat sitt hemland.
 
Jag har inga problem med statistiken du länkade. Det stämmer att deras nationalitet är afghansk. Du skriver dock "Det vet ju alla att Afghanistan och Syrien är helt chill att leva i" och verkar därmed ovetandes om att de flesta afghaner som söker asyl i Europa tillhör en relativt resursstark grupp som sedan länge har lämnat sitt hemland.
Resursstark är ditt påstående.

Vad gäller åtminstone de afghaner som är ensamkommande:

”• 46 procent har själva uppgett att de levt i Afghanistan innan de kom till Sverige. Av dessa bedömdes 2,6 procentenheter som inte trovärdiga i beskrivningen av sin hemvist.”

De absolut flesta av de 46 procenten bedömdes alltså som trovärdiga.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/de-9-000-afghanerna--vilka-ar-de-egentligen/
 
Resursstark är ditt påstående.

Skillnaden i socioekonomisk status mellan den inhemska Iranska befolkningen och den afghanska minoriteten i Iran är i paritet med skillnaden mellan inrikes- & utrikesfödda i Sverige. Irans BNP per capita är ca tio gånger så hög som Afghanistans. Afghaner i Iran är i regel långt långt mer resursstarka än Afghaner i Afghanistan.

'De absolut flesta av de 46 procenten bedömdes alltså som trovärdiga.

Att bedömas vara icke-trovärdig är en helt annat grej än att bedömas vara trovärdig. I många fall är det givetvis svårt att sia att något håll. Förövrigt att har baserat det jag skrivit på populationen som är relevant för båtresorna till Europa, d.v.s asylsökande i Europa. Inte en icke-representativ liten del ensamkommande i ett av eu-länderna.
 
Det är inte min uppgift att lösa det. Och inte din heller. Det är just det som är min huvudsakliga poäng: att flytta fokus från vårt egna vojne vojne vi har inte råd - till det faktum att människor flyr oavsett hur det ser ut i Motala kommun eller var det nu var. Och eftersom de flyr måste vi hantera det.
Flyktingar ska ha fri lejd. Det är bokstavligen sen gammalt. Så! Löst!
 
Men hjälp kostar ju, eller hur? Även om vi ska snacka säkrare flyktvägar så måste det också bekostas på något sätt. Hur ska man få till en säkrare flyktväg utan att det ska kosta ekonomiskt? Hur flyttar man ens människor utan att det kostar någonting?

Såklart är väl allas vilja att alla människor på denna jord ska få leva värdiga liv. Men hur kommer vi dit utan att ta bort mänskliga egenskaper såsom girighet, egoism och rädsla för det okända?

Min poäng går inte öht fram till dig tyvärr. Jag kan inte vara tydligare än jag varit genom tråden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp