Papperlösa

Jag ser det som att vi betalar skatt för att kunna hjälpa. Jag är helt jätteokej med det. Skatten ska gå dit den behövs. Det handlar till syvende och sist om var man står i politik och värderingar. Röstar man på det som är bäst för en själv eller bäst för så många dom möjligt?
Skulle jag rösta helt ego skulle jag antagligen rösta blått, men min övertygelse är att ett samhälle ska hjälpa sina medborgare, ge alla barn så lika förutsättningar som möjligt och att det sociala skyddsnätet är det finaste vi har.

Va fasen, det här blir mindre och mindre den där isolerade frågan där jag ville kunna sätta ner min fot o hålla min ståndpunkt som jag tänkte 🤣

Men ja, vi ligger nog generellt väldigt långt i från varandra på höger-vänsterskalan där dessa situationer uppkommer. Jag känner ju som du.
 
Va fasen, det här blir mindre och mindre den där isolerade frågan där jag ville kunna sätta ner min fot o hålla min ståndpunkt som jag tänkte 🤣

Men ja, vi ligger nog generellt väldigt långt i från varandra på höger-vänsterskalan där dessa situationer uppkommer. Jag känner ju som du.

Jag tror det är svårt att isolera det så, det hänger ihop med hur man anser ett samhälle ska fungera.
Om man är beredd att avstå lite för andra eller ej.
Jag tycker skattehöjningar för att kunna hjälpa fler är helt okej, men då kan man sluta subventionera elkostnader för SSAB;)
 
Men det där med att SVERIGE inte kan hjälpa alla, är väl det lättaste problemet. Vi är med i EU och EU måste ta sitt ansvar här.

Samma gäller såklart USA, Kanada och andra länder folk flyr till, inte från. Men vi är ju med i EU.

EU:s flyktingpolitik i nuläget är ju mer jämförbar med folkmord än den är human.

I EU frågan vet jag inte riktigt hur landet ligger (mer än att diskussioner om ekologisk mat och allmänt jordbruk/våra bönder blir direkt EU-negativa) men det blir ju ändå lite samma argument kan jag tänka mig? Alltså fokuset på att någon annan får ta hand om "dem". Någon annan missköter sig och Sverige ska inte vara så duktiga att rädda alla osv.

Jag landar mer och mer i (som ni nog försökte få mig att fatta i början som jag inte förstod?) att en får nöja sig med att säga i från och sedan säga ifrån att jag inte är intresserad av diskussioner om människor i siffror och sedan får det vara bra. Jag känner mig åtm betydligt tryggare i den känslan nu efter trådens gång och det tackar jag för!
 
I EU frågan vet jag inte riktigt hur landet ligger (mer än att diskussioner om ekologisk mat och allmänt jordbruk/våra bönder blir direkt EU-negativa) men det blir ju ändå lite samma argument kan jag tänka mig? Alltså fokuset på att någon annan får ta hand om "dem". Någon annan missköter sig och Sverige ska inte vara så duktiga att rädda alla osv.

Jag landar mer och mer i (som ni nog försökte få mig att fatta i början som jag inte förstod?) att en får nöja sig med att säga i från och sedan säga ifrån att jag inte är intresserad av diskussioner om människor i siffror och sedan får det vara bra. Jag känner mig åtm betydligt tryggare i den känslan nu efter trådens gång och det tackar jag för!

Jag gör så. Jag står för mina åsikter, men andra får tycka annorlunda. Jag tycker dock de har fel.
 
Jag gör så. Jag står för mina åsikter, men andra får tycka annorlunda. Jag tycker dock de har fel.

Vill bara förtydliga att det handlade inte om att de andra inte får tycka fel (även om de gärna fick låta bli 😁), vi är ju oense om många saker och lämnar det där. Jag hade bara en idé om att kunna undanstyra den där biten där människorna försvann på ett annat sätt än att konstatera att vi tycker olika. Så som vi diskuterar argumenten @Ramona kommer med men det kan ju vara nog med att bara låta bli det och inte dras in i det :)
 
I EU frågan vet jag inte riktigt hur landet ligger (mer än att diskussioner om ekologisk mat och allmänt jordbruk/våra bönder blir direkt EU-negativa) men det blir ju ändå lite samma argument kan jag tänka mig? Alltså fokuset på att någon annan får ta hand om "dem". Någon annan missköter sig och Sverige ska inte vara så duktiga att rädda alla osv.

Jag landar mer och mer i (som ni nog försökte få mig att fatta i början som jag inte förstod?) att en får nöja sig med att säga i från och sedan säga ifrån att jag inte är intresserad av diskussioner om människor i siffror och sedan får det vara bra. Jag känner mig åtm betydligt tryggare i den känslan nu efter trådens gång och det tackar jag för!
Det låter som en vettig strategi!

Jag tycker att det är svårt att skilja mellan Sverige och EU i den här frågan, eftersom de flyktingar som jag med självklarhet tycker att alla som inte själva har tvingats fly har ett ansvar för, nu drunknar utanför EU:s sydligaste hamnar därför att dessa hamnar är stängda för flyktingbåtarna.

Jag tänker inte att EU är någon annan, bara ett lite större "vi".
 
Om det är något jag inte är nojig över så är det Googles algoritmer (konstigt nog, anar ju förföljelsemani och konspirationer av allt annat 🙄). Nu när jag öppnade fb blev jag tipsad om en bokrelease, Mardröm skriven av Erfan Akbari som var en av dem som kom 2015 o har levt hela sitt liv som papperslös.
 
Jag kan ta upp ett stycke fakta som nog inte många vill höra. Generösa asylregler, generösa regler för anhöriginvandring, generösa bidrag o.s.v är alla faktorer som ökar antalet som drunknar i Medelhavet. 60 procent av alla asylsökande som kommer till EU är ekonomiska migranter "som man kan anta inte har en enda anledning att ansöka om flyktingstatus" sa EU-kommissionen förste vice ordförande 2016 baserat på en siffror från EU:s gränsskydd (Frontex). Även många människor som har faktiskta asylskäl tar sig över Medelhavet för att få ett bättre liv, istället för att leva i exempelvis ett flyktingläger. Så döden på Medelhavet handlar om främst om våra "pull"-faktorer.
Det handlar inte om ”pullfaktorer”, utan om, om ordet fanns, pushfaktorer. Alltså vad de flyr ifrån, inte vad de flyr till. Eftersom den absoluta majoriteten av jordens flyktingar befinner sig i sina grannländer, där det definitivt inte handlar om att få några bidrag, handlar det om att fly från. Inte till.

DE7BD7DA-B360-4D67-B3C4-AA995BA3281D.jpeg
 
Det handlar inte om ”pullfaktorer”, utan om, om ordet fanns, pushfaktorer. Alltså vad de flyr ifrån, inte vad de flyr till. Eftersom den absoluta majoriteten av jordens flyktingar befinner sig i sina grannländer, där det definitivt inte handlar om att få några bidrag, handlar det om att fly från. Inte till.

Visa bifogad fil 38455

Och härifrån kommer de, enligt UNHCR. Det vet ju alla att Afghanistan och Syrien är helt chill att leva i. Det är bara lite mer chill i EU med ”generösa bidrag”.

4D2B29D4-39BE-4626-8613-732C4E70DD88.jpeg
 
Det handlar inte om ”pullfaktorer”, utan om, om ordet fanns, pushfaktorer. Alltså vad de flyr ifrån, inte vad de flyr till. Eftersom den absoluta majoriteten av jordens flyktingar befinner sig i sina grannländer, där det definitivt inte handlar om att få några bidrag, handlar det om att fly från. Inte till.

Visa bifogad fil 38455
Om någon har mage att använda ordet pull-faktorer, så finns givetvis även ordet push-faktorer.

En majoritet av alla flyktingar flyr väl inom sitt land. Det tyder mycket mer på push än pull.
 
Fast där börjar det då verkligen bli en gråskala för om man ser till t.ex. syriska flyktingarna så kan man väl säga att det kan vara en fara för livet i Syrien om man bodde i en krigszon men när man sedan kommer till Turkiet eller annat grannland så är den direkta faran för livet borta och att ta sig vidare bortom det blir då en fråga om mer än ren överlevnad.
 
Fast där börjar det då verkligen bli en gråskala för om man ser till t.ex. syriska flyktingarna så kan man väl säga att det kan vara en fara för livet i Syrien om man bodde i en krigszon men när man sedan kommer till Turkiet eller annat grannland så är den direkta faran för livet borta och att ta sig vidare bortom det blir då en fråga om mer än ren överlevnad.
Javisst. Såhär bra hade de det i Turkiet för två år sedan:

https://lakareutangranser.se/vad-vi-gor/har-arbetar-vi/turkiet

Och nu skickas de tillbaka:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-skickar-tillbaka-tusentals-flyktingar-till-syrien
 
Vem har sagt att de har det bra? Poängen var ju att någonstans så blir det inte längre en fråga om akut överlevnad utan om ett bättre liv. Det betyder inte att jag tycker att de har det bra i Turkiet eller att jag inte skulle göra precis samma sak men det går inte direkt att påstå att det bara är ren överlevnad som gör att man hamnar i Sverige istället för något annat land.
 
Men det är ju PRECIS det ENDA jag också frågar efter? Dvs rent humanitära skäl när jag upplever att diskussionerna direkt (precis som här) spårar ur till ekonomiska kalkyler och tjafs om budgetar av individer som mitt framför nosen på mig sitter och verkar ha absolut noll empati för att det är människor som faktiskt flyr, inte siffror.
Men hjälp kostar ju, eller hur? Även om vi ska snacka säkrare flyktvägar så måste det också bekostas på något sätt. Hur ska man få till en säkrare flyktväg utan att det ska kosta ekonomiskt? Hur flyttar man ens människor utan att det kostar någonting?

Såklart är väl allas vilja att alla människor på denna jord ska få leva värdiga liv. Men hur kommer vi dit utan att ta bort mänskliga egenskaper såsom girighet, egoism och rädsla för det okända?
 
Vem har sagt att de har det bra? Poängen var ju att någonstans så blir det inte längre en fråga om akut överlevnad utan om ett bättre liv. Det betyder inte att jag tycker att de har det bra i Turkiet eller att jag inte skulle göra precis samma sak men det går inte direkt att påstå att det bara är ren överlevnad som gör att man hamnar i Sverige istället för något annat land.
Har inte alla människor rätt att lägga ribban lite högre än ren överlevnad? Och de får ju inte stanna i Turkiet. De skickas tillbaka.
 
Har inte alla människor rätt att lägga ribban lite högre än ren överlevnad? Och de får ju inte stanna i Turkiet. De skickas tillbaka.
Jag ifrågasatte inte att man gör det och att man antagligen bör göra det utan bara det faktum att man använder "överlevnad" som argument varför folk hamnar i slutändan hamnar i Sverige och inte i närområdet när det främst handlar om möjligheten att ta sig hit (ha de ekonomiska resurserna) och viljan att ta sig hit (tron på att livet i Sverige kommer vara bättre än i andra länder på vägen).

Det är inte ärligt att kalla flyktingar för ekonomiska migranter men det är inte heller ärligt att säga att det är nödvändigt att ta sig till Sverige för överlevnads skull. Att sätta det i sånt svartvitt spektrum gör bara att det blir en polariserad debatt.
 
Jag ifrågasatte inte att man gör det och att man antagligen bör göra det utan bara det faktum att man använder "överlevnad" som argument varför folk hamnar i slutändan hamnar i Sverige och inte i närområdet när det främst handlar om möjligheten att ta sig hit (ha de ekonomiska resurserna) och viljan att ta sig hit (tron på att livet i Sverige kommer vara bättre än i andra länder på vägen).

Det är inte ärligt att kalla flyktingar för ekonomiska migranter men det är inte heller ärligt att säga att det är nödvändigt att ta sig till Sverige för överlevnads skull. Att sätta det i sånt svartvitt spektrum gör bara att det blir en polariserad debatt.
Och jag tycker att hårklyverier av argument är något man kan ägna sig åt i ett av världens mest privilegierade länder, medan en treåring drunknar utanför Kos (hände i morse)
 
Och jag tycker att hårklyverier av argument är något man kan ägna sig åt i ett av världens mest privilegierade länder, medan en treåring drunknar utanför Kos (hände i morse)
Men hur ska man lösa så att ingen dör i flykt någonsin? Folk dör när de försöker fly till USA från Mexiko. Fria öppna gränser och betala resorna för alla som vill komma hit? Att folk dör för att ta sig till EU/Sverige är hemskt men det är inget bevis i sig för nödvändigheten att sätta i sig den situationen att det kan hända.
 
Men hur ska man lösa så att ingen dör i flykt någonsin? Folk dör när de försöker fly till USA från Mexiko. Fria öppna gränser och betala resorna för alla som vill komma hit? Att folk dör för att ta sig till EU/Sverige är hemskt men det är inget bevis i sig för nödvändigheten att sätta i sig den situationen att det kan hända.
Toppenargument. Vi skiter i det helt enkelt eftersom det ändå händer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp