Pappersböcker, ljudböcker eller både och?

Vilken typ av böcker läser/lyssnar du på?

  • Läser enbart pappersböcker

    Röster: 67 50,8%
  • Lyssnar enbart på ljudböcker

    Röster: 17 12,9%
  • Lysnnar på ljudböcker ibland och läser pappersböcker ibland.

    Röster: 48 36,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    132

nickan1

Trådstartare
37 procent av befolkningen lyssnar på ljudböcker enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Jag är genuint intresserad av att höra varför du väljer det ena eller det andra eller båda och varför du gör de valen. Jag hoppas inte att detta blir en tråd där vi diskuterar att det ena sättet är bättre eller finare än det andra och undviker pajkastning vad gäller detta.

Själv är jag kvar i pappersböckerna. Jag har försökt att lyssna på ljudböcker när man fått en månads lyssning på t.ex. Nextory gratis. Men jag känner att läsa är en avkoppling för mig både mentalt och fysiskt och jag gillar helt enkelt att rikta fullt fokus på det jag gör, det är både mitt yttre och inre fokus. Jag tror att läsa för mig kräver både mitt yttre och inre fokus och att jag själv behöver få fantisera utifrån det jag läser hur t.ex. en person låter. Jag kände mycket att uppläsaren var i vägen för min egen fantasi och i en del fall gillade jag inte hur uppläsaren läste boken. Jag förmodar att om jag varit yngre och vuxit upp med e-böcker så hade detta kanske inte varit en lika stort hinder för mig för då hade jag varit van vid det från början.

Vad är det som får dig att välja det ena eller det andra? Är du yngre eller äldre, har du vuxit upp med internet eller inte och hur tror du att det påverkar?

Om du har både e-böcker och växlar detta med pappersböcker i vilka situationer väljer du det ena eller det andra?
 
Jag har lyssnat mycket på ljudböcker senaste åren. Pendlat mycket och tycker det är skönt då, lika så när man tex städar. I perioder har jag dessutom mått väldigt dåligt och då har ljudböcker varit lite lättare att ta till sig. MEN. För att det ska funka måste det vara ganska raka berättelser, där storyn är viktigare än språket. Föredrar biografier, reportageböcker eller mer lättsamma romaner som ljudbok. Sedan har jag också problemet att jag lätt zoomar ut när jag inte "måste" koncentrera mig. Jag har börjat sakna själva läsupplevelsen från pappersböcker, språklig finess och kreativitet. Därför har jag återgått till att läsa en del pappersböcker nu.
 
Lyssnar aldrig på ljudböcker, tappar koncentrationen direkt och har ingen aning om vad boken handlar om. Fast jag läser sällan pappersböcker heller, laddar ned böckerna till mobilen om det alternativet finns.
 
Jag gör både och fast i perioder. När jag är i en ljudboksperiod så krävs det lite ansträngning att börja läsa pappersböcker och vice versa. Just nu är det pappersböcker som gäller, det är jättemysigt att sätta sig i soffhörnet på kvällen med en bok.
 
37 procent av befolkningen lyssnar på ljudböcker enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Jag är genuint intresserad av att höra varför du väljer det ena eller det andra eller båda och varför du gör de valen. Jag hoppas inte att detta blir en tråd där vi diskuterar att det ena sättet är bättre eller finare än det andra och undviker pajkastning vad gäller detta.

Själv är jag kvar i pappersböckerna. Jag har försökt att lyssna på ljudböcker när man fått en månads lyssning på t.ex. Nextory gratis. Men jag känner att läsa är en avkoppling för mig både mentalt och fysiskt och jag gillar helt enkelt att rikta fullt fokus på det jag gör, det är både mitt yttre och inre fokus. Jag tror att läsa för mig kräver både mitt yttre och inre fokus och att jag själv behöver få fantisera utifrån det jag läser hur t.ex. en person låter. Jag kände mycket att uppläsaren var i vägen för min egen fantasi och i en del fall gillade jag inte hur uppläsaren läste boken. Jag förmodar att om jag varit yngre och vuxit upp med e-böcker så hade detta kanske inte varit en lika stort hinder för mig för då hade jag varit van vid det från början.

Vad är det som får dig att välja det ena eller det andra? Är du yngre eller äldre, har du vuxit upp med internet eller inte och hur tror du att det påverkar?

Om du har både e-böcker och växlar detta med pappersböcker i vilka situationer väljer du det ena eller det andra?
Förr läste jag flera böcker i veckan, oftast i sängen innan jag somnade. Nu är jag småbarnsförälder och enda sättet för mig att få tid för "läsning" är att lyssna på ljudböcker när jag pendlar till jobbet eller gör något annat samtidigt. Saknar dock pappersböckerna, det ger inte alls samma att lyssna, som när jag ser orden med ögonen. Men det är bättre än inget.
 
Jag gör båda. Ljudböcker plöjer jag i mängder, kör mycket bil och har mycket hemmajobb typ mockning. Då är det perfekt. Jag är oftast för trött på kvällarna för att orka läsa så mycket som jag vill och då är det perfekt att kunna ”läsa” under dagen.

Har alltid en bok i telefonen, gissar att jag snittar en bok el två i veckan beroende på årstid och alltid minst en pappersbok igång varav en vid sängen. De kan ta väldigt lång tid att läsa ut nuförtiden.
 
Ljudböcker funkar inte så bra för mig, främsta anledningen är att jag läser fort. Jag "tittläser" ofta ett stycke åt gången, och blir litet stressad av att lyssna på text i ett lägre tempo än jag själv läser.

En annan anledning är att jag ibland tycker att en berättelse färgas för mycket av uppläsningen; jag vill gärna bygga miljöer, personer, tonlägen i dialoger mm själv utifrån enbart texten.

Därför är jag i allt väsentligt kvar med pappersböcker, E-böcker har jag inte riktigt tagit till mig än.
 
Jag både lyssnar och läser. Lyssnar framför allt på skönlitteratur, läser när det är mer faktainriktat. Efter (under återhämtning efter...) utmattning har jag svårt att läsa längre stunder. Det funkar med hobbyinriktade böcker, de läser jag ändå inte i ett sträck.

Kan ibland tappa fokus på ljudbok, men antingen känner jag att det inte spelar så stor roll eller så hoppar jag tillbaka en bit. Lyssnar främst i bilen eller på kvällen inför läggdags.
 
Skönlitteratur vill jag helst läsa i pappersform, men hinner inte läsa så mkt nu med en bebis i hus. Har börjat lyssna på ljudböcker när jag är ute och går med vagnen, vi är ute ca 2h på eftermiddagen med vagnen och jag går och lyssnar på pod/ljudbok. Lyssnar mest på fakta och snabblyssnat sist var det Hälsa på recept och Sparskolan, båda intressanta ☺️
 
Älskar pappersböcker och har MASSOR som jag inte tänker mig göra mig av med. Alla andra verkar göra det så det finns massor att fynda. Vi har dessutom en bokhandel i familjen men det är nog det tokigaste man kan ha i dessa tider.
Jag har bookbeat också. Det använder jag när jag grejar i trädgården, lagar mat och så. Jag kan inte bara lyssna för då börjar jag hålla på med telefonen samtidigt och det blir rätt splittrat.
 
Älskar pappersböcker och har MASSOR som jag inte tänker mig göra mig av med. Alla andra verkar göra det så det finns massor att fynda. Vi har dessutom en bokhandel i familjen men det är nog det tokigaste man kan ha i dessa tider.
Jag har bookbeat också. Det använder jag när jag grejar i trädgården, lagar mat och så. Jag kan inte bara lyssna för då börjar jag hålla på med telefonen samtidigt och det blir rätt splittrat.

Känner igen det där med att ha massor av böcker som jag inte heller tänker göra mig av med. Var dock tvungen att rensa lite för ett tag sedan och det blev tre kassar som jag skänkte bort till slut. Bokhyllan svämmade över och vi hade böcker överallt. Så jag fokuserade mest på att rensa skönlitteratur som jag inte hade intresse av att läsa om igen och en del faktaböcker som jag inte gillade upplägget på som jag kände att jag inte skulle ta mig igenom.
 
Har börjat lyssna på ljudböcker för att jag inte har tid att "bara" läsa. Så förbrukar många böcker i ljudformat.
 
37 procent av befolkningen lyssnar på ljudböcker enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Jag är genuint intresserad av att höra varför du väljer det ena eller det andra eller båda och varför du gör de valen. Jag hoppas inte att detta blir en tråd där vi diskuterar att det ena sättet är bättre eller finare än det andra och undviker pajkastning vad gäller detta.

Själv är jag kvar i pappersböckerna. Jag har försökt att lyssna på ljudböcker när man fått en månads lyssning på t.ex. Nextory gratis. Men jag känner att läsa är en avkoppling för mig både mentalt och fysiskt och jag gillar helt enkelt att rikta fullt fokus på det jag gör, det är både mitt yttre och inre fokus. Jag tror att läsa för mig kräver både mitt yttre och inre fokus och att jag själv behöver få fantisera utifrån det jag läser hur t.ex. en person låter. Jag kände mycket att uppläsaren var i vägen för min egen fantasi och i en del fall gillade jag inte hur uppläsaren läste boken. Jag förmodar att om jag varit yngre och vuxit upp med e-böcker så hade detta kanske inte varit en lika stort hinder för mig för då hade jag varit van vid det från början.

Vad är det som får dig att välja det ena eller det andra? Är du yngre eller äldre, har du vuxit upp med internet eller inte och hur tror du att det påverkar?

Om du har både e-böcker och växlar detta med pappersböcker i vilka situationer väljer du det ena eller det andra?


Jag växlar. Läser väldigt mycket skönlitteratur på tal, och kör via telefonen då. Men facklitt vill jag helst läsa på svart, jag tycker att det är svårare att bearbeta en text om jag bara läst den på tal och jag vill gärna kunna kladda i boken (ja jag är en sån... :o) göra anteckningar i marginalen, färgmarkera och så när det är böcker som jag ska använda i min utbildning eller till de utbildningar jag håller i.
 
Jag har lyssnat på ljudböcker en kort period när jag gjorde ett oerhört trist och repetativt arbete, det varade i ca 4 månader.

För mig är det alltid pappersböcker som gäller :up:
 
Jag har sällan ro eller koncentration att läsa papperböcker längre så för mig är 95% av all läsning i form ljudböcker. Plöjer många timmar ljudböcker när jag utförr med hand- och hushållsarbete, för då går tiden fortare. När jag var heltidssjukskriven lyssnade jag nog 8-10h per dag och fick saker gjorda samtidigt. Gillar helt enkelt att jag kan kombinera nöjet av läsning med att vara produktiv.
 
Lyssnar massor på ljudböcker. Även just nu faktiskt. Tycker om att lyssna när jag diskar, kör bil, mockar, städar, går till jobbet osv.

Läser även pappersböcker. Men fördel med ljudböckerna är just att man kan lyssna medan man gör annat. Dessutom är det billigare med ljudböcker (har Storytel)

Det händer jag läser eböcker med. Innan det fanns ljusböcker I mobilen köpte jag ljudböcker på kassett och sedan cd för att kunna lyssna I bilen, medan jag städade osv.
 

Liknande trådar

Äldre Jag ska köra till norska västlandet på onsdag och vara borta en månad på jobb. Först är det 11 ½ timmes bilresa, och sen en månad av...
2
Svar
20
· Visningar
1 387
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp