Pappret och verkligheten - föräldrapenning

pollex

Trådstartare
... lite av en spin-off på tråden om förändring i papparollen, som ju glidit in på frågan om fördelning av FP-dagar.

Något som jag tycker ofta kommer upp i dessa diskussioner är hur sambandet mellan uttagna FP-dagar och verklig spenderad tid med barnen ser ut, t ex ”pappan jobbar xxx, så han är ledig varannan vecka”. Mer sällan ”jag var hemma första året och behövde inte skydda min SGI, så därför ser det ut som att pappan och jag delade mer jämnt än det var i praktiken”.

Så nu undrar jag - hur ser det ut för er? Speglar FP-uttaget på pappret hur ni fördelat ledigheten mellan er i verkligheten?
 
... lite av en spin-off på tråden om förändring i papparollen, som ju glidit in på frågan om fördelning av FP-dagar.

Något som jag tycker ofta kommer upp i dessa diskussioner är hur sambandet mellan uttagna FP-dagar och verklig spenderad tid med barnen ser ut, t ex ”pappan jobbar xxx, så han är ledig varannan vecka”. Mer sällan ”jag var hemma första året och behövde inte skydda min SGI, så därför ser det ut som att pappan och jag delade mer jämnt än det var i praktiken”.

Så nu undrar jag - hur ser det ut för er? Speglar FP-uttaget på pappret hur ni fördelat ledigheten mellan er i verkligheten?

För oss stämmer det någotsånär. Jag har varit hemma lite mer än vad FP-uttaget visar, men mannen som tagit flest dagar med FP är den som också varit hemma mest.
 
@Madde_padde era dagar stämmer väl inte med ”rättvist på pappret”?

Våra dagar stämmer nog ganska bra, vi har inte räknat exakt men tror det kommer bli ganska lika i slutet :)
 
... lite av en spin-off på tråden om förändring i papparollen, som ju glidit in på frågan om fördelning av FP-dagar.

Något som jag tycker ofta kommer upp i dessa diskussioner är hur sambandet mellan uttagna FP-dagar och verklig spenderad tid med barnen ser ut, t ex ”pappan jobbar xxx, så han är ledig varannan vecka”. Mer sällan ”jag var hemma första året och behövde inte skydda min SGI, så därför ser det ut som att pappan och jag delade mer jämnt än det var i praktiken”.

Så nu undrar jag - hur ser det ut för er? Speglar FP-uttaget på pappret hur ni fördelat ledigheten mellan er i verkligheten?
Nej, det stämmer dåligt på pappret. Jag har visserligen varit hemma mer, men på pappret ser det extremt ojämnt ut. Min man ackumulerar mycket ledighet så han var tex hemma drygt 2 månader med full lön under barnets första år ihåg har i år haft flera veckor ledigt utan att behöva ta ut föräldrapenning. Jag däremot tar ut fp varje ledig dag.
 
Jag har varit hemma mycket mer än vad som syns och kommer att synas på uttaget. Pappans stämmer nog med verkligheten. Det varken är eller kommer se jämnt fördelat ut.
 
Enligt en rapport jag läst (försäkringskassan tror jag?) så är det här ett jättestort problem. På pappret tar män ut en väldigt liten andel av föräldraledigheten, men det är också så att mäns föräldraledighet stämmer väl överens kalendertid och antal dagar medan kvinnor är lediga mycket längre kalendertid än antal dagar visar.

I praktiken tar alltså män ÄNNU MINDRE FL än vad vi ser i siffror. Deppigt.
 
Jag har tagit ut ca 55 dagar. Pappan tog ut de övriga. (Förutom de dagar som finns kvar på min andel.)

För vår del handlade det om att jag studerade på universitet och var borta några timmar per dag och oftast bara 3-4 dagar per vecka.
Skulle jag varit föräldraledig så skulle pappan varit hemifrån ca elva timmar per dag, fem dagar per vecka.
På det här sättet fick vi mer tid tillsammans som familj.
Ojämn fördelning men mest tid tillsammans för vår del.
 
Enligt en rapport jag läst (försäkringskassan tror jag?) så är det här ett jättestort problem. På pappret tar män ut en väldigt liten andel av föräldraledigheten, men det är också så att mäns föräldraledighet stämmer väl överens kalendertid och antal dagar medan kvinnor är lediga mycket längre kalendertid än antal dagar visar.

I praktiken tar alltså män ÄNNU MINDRE FL än vad vi ser i siffror. Deppigt.

Hur menar du? Obs ifrågasätter inte men har jobbat tot 14 timmar så är lite slö :angel:
 
Fram tills barnet börjar förskola i vinter kommer vi ha varit hemma ungefär lika mycket, men min sambo kommer att ta ut många fler dagar då jag tagit ut väldigt få då det inte behövdes för att skydda SGIn när jag var hemma först.
Det är dock möjligt att det kommer jämna ut sig med antal uttagna dagar senare. Vi planerar att gå ner i tid båda två sen, och jag kommer nog ta ut FP motsvarande den nedgången i tid, för att skydda min heltids-SGI. Sambon hamnar över taket även på den deltiden så det känns inte lika viktigt att han tar ut fp då.
 
Enligt en rapport jag läst (försäkringskassan tror jag?) så är det här ett jättestort problem. På pappret tar män ut en väldigt liten andel av föräldraledigheten, men det är också så att mäns föräldraledighet stämmer väl överens kalendertid och antal dagar medan kvinnor är lediga mycket längre kalendertid än antal dagar visar.

I praktiken tar alltså män ÄNNU MINDRE FL än vad vi ser i siffror. Deppigt.

Inte tar männen ut mindre föräldraledighet än pappret visar, deras stämmer ju betydligt bättre med pappret än kvinnornas. Däremot är ju männens andel av den totala föräldaledighetstiden mindre än vad pappret visar.
 
Vi bidrar till att statistiken är missvisande. I verkligheten delar vi nästan lika (12 resp drygt 10 månader med båda barnen). Men jämför man fp-dagar har min man tagit ut betydligt fler än vad jag har.
 
Hur menar du? Obs ifrågasätter inte men har jobbat tot 14 timmar så är lite slö :angel:
Män tar ut föräldrapenning för alla dagar när de är hemma, kvinnor tenderar att bara ta ut för vissa dagar när de är hemma. På pappret ser det ju redan bedrövligt ut där män bara tar en liten andel av all föräldraledighet, men egentligen är deras andel ännu mindre.

Kvinnor tar ut typ 75% av all föräldrapenning, och de lägger dessutom upp det så att de sparar på dagarna så att de räcker över betydligt längre tid än antal dagar med föräldrapenning tyder på.

Det är ju antal dagar med barnet som är det verkligt intressanta, och då verkar män bara ha en pyttedel om vi tänker i procent.

Inte tar männen ut mindre föräldraledighet än pappret visar, deras stämmer ju betydligt bättre med pappret än kvinnornas. Däremot är ju männens andel av den totala föräldaledighetstiden mindre än vad pappret visar.
Jag menade såklart andel :)
 
För oss stämmer det sådär. Vad som stämmer är att jag är hemma mer, men fördelningen mellan oss är jämnare än vad papperet visar. Pappan är hemma betydligt mer än antal föräldradagar han plockar ut. Vad som verkligen felar i statistiken för oss är vab. Det ser ut som om jag tagit all vab, men i verkligheten tar pappan minst hälften av dagarna hemma med sjukt barn. Pappan får fulla arbetsdagar bara genom att vara tillgänglig per mail/tfn, medan jag är beroende av föräldradagar och vab för att kunna vara hemma.
 
Senast ändrad:
För äldsta barnet stämmer det bra. Vi har tagit ut lika många föräldradagar och varit hemma nästan lika länge (jag 9 månader sammanhängande och maken 8, sedan har maken tagit ut fler av sina dagar när stora barnet började förskolan).

Med yngsta ser det skevare ut, men blir i praktiken lika mycket. Jag har varit hemma i 10 månader och maken kommer vara hemma lika länge. Dock tar han ut nästan alla sina dagar medan jag har kunnat spara (pga att jag tar ut fler dagar innan barnet fyller 1 år).
 
... lite av en spin-off på tråden om förändring i papparollen, som ju glidit in på frågan om fördelning av FP-dagar.

Något som jag tycker ofta kommer upp i dessa diskussioner är hur sambandet mellan uttagna FP-dagar och verklig spenderad tid med barnen ser ut, t ex ”pappan jobbar xxx, så han är ledig varannan vecka”. Mer sällan ”jag var hemma första året och behövde inte skydda min SGI, så därför ser det ut som att pappan och jag delade mer jämnt än det var i praktiken”.

Så nu undrar jag - hur ser det ut för er? Speglar FP-uttaget på pappret hur ni fördelat ledigheten mellan er i verkligheten?

Nä, inte riktigt. Vi var hemma lika länge men min man tog ut fler f-dagar för att han också skulle ha sin SGI skyddad. Jag var hemma första året och då är SGI skyddad oavsett antal f-dagar/vecka medan han var hemma andra året och var då tvungen att ta ut 5 f-dagar/vecka för att hans SGI skulle vara skyddad.

På pappret ser det ut som att han var hemma längre men i verklig tid var vi hemma lika länge. Men skillnaden var inte så superstor och vår jämställdhetsbonus var rätt ok. Men hade SGI-reglerna varit jämställda (knutna till föräldern istället för till barnets ålder) hade vi fått maximal utdelning.
 
Män tar ut föräldrapenning för alla dagar när de är hemma, kvinnor tenderar att bara ta ut för vissa dagar när de är hemma. På pappret ser det ju redan bedrövligt ut där män bara tar en liten andel av all föräldraledighet, men egentligen är deras andel ännu mindre.

Kvinnor tar ut typ 75% av all föräldrapenning, och de lägger dessutom upp det så att de sparar på dagarna så att de räcker över betydligt längre tid än antal dagar med föräldrapenning tyder på.

Det är ju antal dagar med barnet som är det verkligt intressanta, och då verkar män bara ha en pyttedel om vi tänker i procent.


Jag menade såklart andel :)
Fast vi är ju åtminstone ett par i tråden som vittnar om det motsatta, alltså att pappan är hemma utan att ta ut dagar?
 
Män tar ut föräldrapenning för alla dagar när de är hemma, kvinnor tenderar att bara ta ut för vissa dagar när de är hemma. På pappret ser det ju redan bedrövligt ut där män bara tar en liten andel av all föräldraledighet, men egentligen är deras andel ännu mindre.

Kvinnor tar ut typ 75% av all föräldrapenning, och de lägger dessutom upp det så att de sparar på dagarna så att de räcker över betydligt längre tid än antal dagar med föräldrapenning tyder på.

Det är ju antal dagar med barnet som är det verkligt intressanta, och då verkar män bara ha en pyttedel om vi tänker i procent.


Jag menade såklart andel :)

Men fanns det några siffror på hur stor männens andel beräknades vara i verkligheten?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 702
Senast: vallhund
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 661
Senast: Gry
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 180
Senast: Bellami4
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 923
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp