Pappret och verkligheten - föräldrapenning

Vi har delat lika. Det var liksom självklart redan innan tillverkning att vi skulle vara lika mycket föräldrar båda två, och även fast jag ammade så hängde pappa och bäbis en hel del utan mig redan från början. Vi har haft turen att få tre glupska ungar som gärna åt ur både bröst och flaska. Med barn nr 1 tog vi ut lika många dagar var och ingen överlät några dagar till någon annan. Jag var hemma 8 månader först (från att barnet var 3 mån jobbade jag en kort kväll i veckan, typ 10 proc, bara för att jag tyckte det var kul och ville) och tog då ut 4 dagar per vecka, samt att pappan utnyttjade möjligheten att vara ledig utan lön under barnets första år så att även han var hemma två dagar.
Sedan var det sommar och vi var båda lediga med fl och semester, och därpå 8 månader med pappa hemma på heltid då jag jobbade 70 proc och alltså hemma även jag 1 dag och en kortare dag. Därefter var det sommar igen med liknande upplägg och vid höstens början började L på förskola, 1 år o 9 mån gammal. Då jobbade vi båda ca 70 proc.

Med barn 2 och 3 gjorde vi lite annorlunda p g a min jobbsituation. Jag blev p g a en verksamhetsövergång av med min tillsvidaretjänst och var faktiskt delvis arbetslös (och delvis timanställd) under graviditeten med barn två (SGIn lyckades jag dock behålla från det gamla jobbet) och eftersom min sambo hade en vanlig anställning så fick han anpassa sin fl efter mig- han hade ju alla möjligheter till det. Det kom i praktiken att innebära att han tog större delen av föräldraledigheten för barn 2, eftersom jag ramlade på ett längre vick om 60 procent när hon var 3 månader. Lika samma där- en hemma heltid och en ett par dagar. Där skrev jag över dagar på honom. Vid sista barnets födelse var läget ungefär omvänt - jag klev av ett vick två veckor innan BF och var faktiskt sedan hemma ett år (jobbade visserligen 1 kväll i veckan /10 proc redan från att barnet var 6 veckor) och pappan 1 dag per vecka. När lillebror precis fyllt 1 fick jag en tillsvidareanställning som först var på 40 procent, så halvåret mellan 1 och 1,5 gick vi lite mer om varandra och vid 1,5 började han förskola.

Jag överlät alltså dagar till sambon vid barn 2 och han till mig vid barn 3 (barn 1 tog vi exakt lika många var). I slutänden har vi varit lika mycket föräldralediga och vi har sparat en hel del lägstadagar för att kunna förlänga sommarledigheterna för barnen. I år är vi faktiskt lediga 6 v tillsammans men senare tänker vi att vi kan ha 4 v semester tillsammans och en vecka f l var- den ena innan semestern och den andra efter.

Vi har ju haft möjlighet att vara hemma båda en hel del och det är förstås något vi är glada för. Nu är barnen lite större (2 till skolan och en kvar på förskolan i höst) och nu kommer jag att jobba 85 och sambon 70.

Hos oss stämmer alltså ”pappret” med det tillägget att vi båda faktiskt har varit hemma mer eftersom ingen av oss har jobbat heltid under fl- perioden.
 
Senast ändrad:
Jag tycker mig observera att pappor iaf i den här tråden drygar ut föräldraledighet genom arbetsrelaterade ”förmåner” såsom semester, kompledigt, arbete hemifrån och liknande. Mammorna verkar inte göra det i samma utsträckning utan mammor som drygar ut föräldraledighet verkar göra det obetalt eller med lågt ersatta dagar.
Så är det nog ofta. Jag ser det på mina kolleger där mannen är ingenjör med diverse förmåner och kvinnan har ett mer schemalagt arbete (exempelvis butiksjobb eller vård). Jag vet också flera par där mannen tagit ut mer föräldraledighet på pappret därför att mannen har ett jobb med ett avtal som ger mer pengar vid föräldraledighet. Där kan det dock vara så att kvinnan varit hemma i ett år och sen är mannen hemma 4-6 månader och tar ut så mycket föräldraledighet det bara går.

Jag och barnets far har liknande avtal på våra jobb med skillnaden att jag har en vecka mer semester och lediga klämdagar, det har gjort att på pappret ser det ut som att han varit ledig mycket mer. Vi har varit hemma 50/50 +/- några veckor.
 
Hur går det ihop med att ta hand om barn heltid?
Jag hade inte kunnat ta hand om mina barn på heltid trots att jag jobbade hemifrån. Visst nån stund då och då när de sov, men inte en chans att jag hade kunnat jobba en hel dag med barnen runt fötterna
Han jobbar mycket efter de gått och lagt sig. Det är inte alla veckor han kan göra så, men när han kan väljer han att ha barnen hemma och sen jobba ikapp på kvällen när jag ändå är några timmar i stallet.
 
Kunde han inte ta ut föräldrapenning?
Det hade inte hjälpt oss därför sparade han sin del till kommande semester. Jag hade ingen heltidstjänst så vi skulle inte klarat oss på min lön plus hans föräldrapenning.
Då hade vi redan skurit ned på mycket här i livet..
 
Det hade inte hjälpt oss därför sparade han sin del till kommande semester. Jag hade ingen heltidstjänst så vi skulle inte klarat oss på min lön plus hans föräldrapenning.
Då hade vi redan skurit ned på mycket här i livet..
Diamanter o flygresor? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan?
 
Det hade inte hjälpt oss därför sparade han sin del till kommande semester. Jag hade ingen heltidstjänst så vi skulle inte klarat oss på min lön plus hans föräldrapenning.
Då hade vi redan skurit ned på mycket här i livet..

Ah, jag tolkade ditt inlägg som att det var enbart din lön ni inte kunde leva på.
 
Sonen är drygt två och på papperet har pappan tagit ut mest föräldrapenning. Vi har båda bra lön, plus att min arbetsgivare betalar ut föräldrapenningstillägg och ngt annat. Vilket för mig blev 12 000:- efter skatt de första sex månaderna och hälften av det i ytterligare tre. Då vi inte har så mkt kostnader behövde jag inte ta ut en enda föräldradag första året. Maken behövde ta ut 5 dagar i veckan efter lillen fyllde ett.
 
Med första barnet, nej. Jag var hemma betydligt mer än pappan med barnet men vi tog ut 50-50 av FPn. Med andra barnet är det nog som på papperet, 50-50.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 692
Senast: vallhund
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 597
Senast: Gry
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 010
Senast: Bellami4
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 917
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp