Pappret och verkligheten - föräldrapenning

Män tar ut föräldrapenning för alla dagar när de är hemma, kvinnor tenderar att bara ta ut för vissa dagar när de är hemma. På pappret ser det ju redan bedrövligt ut där män bara tar en liten andel av all föräldraledighet, men egentligen är deras andel ännu mindre.

Kvinnor tar ut typ 75% av all föräldrapenning, och de lägger dessutom upp det så att de sparar på dagarna så att de räcker över betydligt längre tid än antal dagar med föräldrapenning tyder på.

Det är ju antal dagar med barnet som är det verkligt intressanta, och då verkar män bara ha en pyttedel om vi tänker i procent.


Jag menade såklart andel :)

Det beror ju på SGI-reglerna som missgynnar den förälder som är hemma efter barnets 1-årsdag. Vilket oftast är pappan.
 
Ja, men jag skrev om av försäkringskassans rapport visade. Alltså på gruppnivå i hela sverige.
Okej jag tolkade det som att du reagerade på att vissa skrev här att deras män var hemma mindre andel och att de då blev ännu mindre andel än den rapporten visar. Men nu är jag med!
 
Det beror ju på SGI-reglerna som missgynnar den förälder som är hemma efter barnets 1-årsdag. Vilket oftast är pappan.
Ja det kan vara så. Det kan också bero på andra saker som att män inte är villiga att tappa lika mkt inkomst eller annat. Kvinnor tar tydligen också typ alla ”lägstadagar” och i forskning har man sett tendenser till att män låter lågt ersatta dagar brinna inne vilket inte gäller för kvinnor.

Men oavsett så är det ju problematiskt med system som bibehåller ojämställda strukturer.
 
Det är oftast helt onödigt att låta lägstadagarna brinna inne. Det är något som många tyvärr missar.
 
Det är oftast helt onödigt att låta lägstadagarna brinna inne. Det är något som många tyvärr missar.

Ja lägstanivådagar kan man ju plocka ut på lediga dagar även när man jobbar 100%, så kan inte se att man låter de brinna inne av annan anledning är okunskap.
 
Hos oss har det varit ekonomin som påverkat mest hur vi lagt upp det. Jag var hemma de första 10 månaderna med FP 5 dgr/vecka. Sambon är hemma nu, 3 mån med FP 7 dgr/vecka och en månad semester. När kiddo börjar på förskolan i höst kommer jag att jobba 80% och ta ut en dag FP i veckan.

Så med undantag för sambons semestermånad så är vårt uttag ganska ”sant”. Sen har vi ju haft tid när vi båda varit hemma när en av oss haft semester och den andra FP såklart.
 
Jag får alla lägstanivådagar och plockar ut de på dagar som jag ändå hade varit ledig. Kan se ojämställt ut i statistiken men medför att jag får några extra kronor, pengar som min sambo inte behöver.
 
Kan man alltså plocka ut lägstadagar ex lör o sön fastän man jobbar mån till fre?

Ja lägstanivådagar kan man alltid plocka ut på lediga dagar förutsatt att man tagit tillräckligt många dagar för att plocka ut lägstanivådagar. Vill man plocka ut SGI-dagar på lediga dagar måste man ta föräldraledigt en arbetsdag i anslutning, alltså måndag eller fredag för de som är lediga helger. :) På så sätt kan statistiken till viss del luras.
 
Ja lägstanivådagar kan man alltid plocka ut på lediga dagar förutsatt att man tagit tillräckligt många dagar för att plocka ut lägstanivådagar. Vill man plocka ut SGI-dagar på lediga dagar måste man ta föräldraledigt en arbetsdag i anslutning, alltså måndag eller fredag för de som är lediga helger. :) På så sätt kan statistiken till viss del luras.
Det hade jag ingen aning om att man kunde. Vad bra att veta. :)
 
Ja lägstanivådagar kan man alltid plocka ut på lediga dagar förutsatt att man tagit tillräckligt många dagar för att plocka ut lägstanivådagar. Vill man plocka ut SGI-dagar på lediga dagar måste man ta föräldraledigt en arbetsdag i anslutning, alltså måndag eller fredag för de som är lediga helger. :) På så sätt kan statistiken till viss del luras.
Tack det visste jag inte alls att man kunde!
 
Jag har inte räknat men jag tror att jag och min man kommer dela ganska lika på dagarna nu med andra barnet. Jag tar ut lite mer. Jag kommer ha varit hemma ca en månad mer i tid, och dessutom tar min man ingen fp nu i juli eftersom han får full semester från jobbet trots föräldraledighet, så därför blir hans uttag mindre än mitt.

Med första barnet delade vi inte lika vare sig med dagar eller tid. Vi var i en annan situation i livet då.
 
Min partner har tagit fler fl-dagar än jag både i praktiken och på pappret. Han har varit hemma betydligt mycket mer än jag har. Ett högst medvetet beslut av oss trots konsekvenserna då min partner är egenföretagare. Vi har delat på föräldraledigheten från början så ingen av oss har varit hemma på heltid förutom de första två månaderna då vi båda var hemma (först semester och sen dubbeldagar). Min partner är den som tar mest vabb av oss.
 
Min partner har tagit fler fl-dagar än jag både i praktiken och på pappret. Han har varit hemma betydligt mycket mer än jag har. Ett högst medvetet beslut av oss trots konsekvenserna då min partner är egenföretagare. Vi har delat på föräldraledigheten från början så ingen av oss har varit hemma på heltid förutom de första två månaderna då vi båda var hemma (först semester och sen dubbeldagar). Min partner är den som tar mest vabb av oss.
Kanske lite OT men tycker du det har funkat att dela hela tiden? :)
 
Ja lägstanivådagar kan man ju plocka ut på lediga dagar även när man jobbar 100%, så kan inte se att man låter de brinna inne av annan anledning är okunskap.
Varför det? Lägstadagarna motsvarar ju pengar i jämförelse med tjänstledigt. Så jag känner inte att jag kunde ta alla mina resterande lägstadagar på en långsemester direkt.
 
På pappret ser det ut som att min man tagit ut väldigt lite förldraledighet, men i verkligheten har han haft semester, kompledigt, inte tagit ut alla dagar i veckan när han haft föräldraledighetsperioder mm, så han har tillbringat mycket tid hemma med barnet även om han inte utnyttjat föräldraförsäkringen fullt ut.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 703
Senast: vallhund
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 674
Senast: Gry
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 238
Senast: Bellami4
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 926
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp