Pappret och verkligheten - föräldrapenning

Lägstadagarna, jag förstår inte nu :o

Jag jobbar heltid, bara ledig lördag och söndag. Alt röda dagar.
Får man alltså ta en lägstanivå dag då? Tex midsommardagen-fredagen.
Eller en vanlig lördag eller söndag?

Jag trodde man var tvungen att göra ’som vanligt’ dvs ta en lägstanivådag istället för jobb/sysselsättning?

Har aldrig sett den informationen? Står det på FKs hemsida?
 
Varför det? Lägstadagarna motsvarar ju pengar i jämförelse med tjänstledigt. Så jag känner inte att jag kunde ta alla mina resterande lägstadagar på en långsemester direkt.

Du behöver alltså inte tjänstledigt för att plocka ut dagarna. Räcker att dagarna är arbetsfria, de behöver inte vara obetalda. ;)
 
Har aldrig sett den informationen? Står det på FKs hemsida?

Saxat från FK:

På lägstanivå:
Ja, du kan alltid ta ut föräldrapenning på lägstanivå för helger eller andra dagar du inte skulle ha arbetat.

På sjukpenningnivå:
Ja, men bara om du tar ut föräldrapenning även för dagar direkt före eller direkt efter helgen eller de dagar du inte skulle ha arbetat.

Om du till exempel arbetar måndag till och med fredag och vill ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå på lördagen och söndagen, måste du också ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå på fredagen eller måndagen.
Du måste ta ut föräldrapenningen i samma omfattning på alla dagarna. I det här exemplet behöver du alltså ta ut
föräldrapenning på sjukpenningnivå i samma omfattning för fredag, lördag, söndag eller lördag, söndag, måndag.
 
Jag tycker mig observera att pappor iaf i den här tråden drygar ut föräldraledighet genom arbetsrelaterade ”förmåner” såsom semester, kompledigt, arbete hemifrån och liknande. Mammorna verkar inte göra det i samma utsträckning utan mammor som drygar ut föräldraledighet verkar göra det obetalt eller med lågt ersatta dagar.
Man kan ju fundera kring vad det står för..
 
Jag tycker mig observera att pappor iaf i den här tråden drygar ut föräldraledighet genom arbetsrelaterade ”förmåner” såsom semester, kompledigt, arbete hemifrån och liknande. Mammorna verkar inte göra det i samma utsträckning utan mammor som drygar ut föräldraledighet verkar göra det obetalt eller med lågt ersatta dagar.
Man kan ju fundera kring vad det står för..
Där håller jag med om att vi har ett problem! I vårt fall är jag i ett kvinnodominerat yrke och min man i ett mansdominerat - med helt andra fördelar :grin:
 
Jag tycker mig observera att pappor iaf i den här tråden drygar ut föräldraledighet genom arbetsrelaterade ”förmåner” såsom semester, kompledigt, arbete hemifrån och liknande. Mammorna verkar inte göra det i samma utsträckning utan mammor som drygar ut föräldraledighet verkar göra det obetalt eller med lågt ersatta dagar.
Man kan ju fundera kring vad det står för..

Nu börjar du vara något på spåren ;)
 
Vi ser dåliga ut på pappret. Ser ut som att jag tar ut mycket mer dagar än pappan. I verkligheten har vi delat på föräldraledigheten från start och tagit ut mycket dubbeldagar. Vissa dagar är jag hemma och vissa dagar är han hemma. Om jag ser till folk runt mig så har han fler timmar med sitt barn än de som har uppdelningen en jobbar 100% och en är föräldraledig 100%.

Han är egenföretagare och styr sina tider själv, kan göra lite jobb hemifrån samt har en del avbokningar och "no shows" så då är han ju hemma. Det blir lite trist för oss eftersom han då går utan pengar i och med att det inte går att ta dubbeldagar från ett år. Likadant nu när han har semester.
 
... lite av en spin-off på tråden om förändring i papparollen, som ju glidit in på frågan om fördelning av FP-dagar.

Något som jag tycker ofta kommer upp i dessa diskussioner är hur sambandet mellan uttagna FP-dagar och verklig spenderad tid med barnen ser ut, t ex ”pappan jobbar xxx, så han är ledig varannan vecka”. Mer sällan ”jag var hemma första året och behövde inte skydda min SGI, så därför ser det ut som att pappan och jag delade mer jämnt än det var i praktiken”.

Så nu undrar jag - hur ser det ut för er? Speglar FP-uttaget på pappret hur ni fördelat ledigheten mellan er i verkligheten?

Föräldrapenningen stämmer nästan. Med sonen kunde mannen jobba halvdagar 2 dagar i veckan och sedan jobba in andra halvan på kvällen när sonen gått och lagt sig. Har för mig att han gjorde det i drygt ett halvår. Dessutom har han haft väldigt mycket sparad semester att ta ut så på pappret har han varit ledig drygt 4 veckor mindre än i verkligheten per barn.
 
Vi är mer jämställda på pappret än i verkligheten då vi tar ut ungefär lika många dagar fp men han 7 dagar i veckan medan jag bara tagit ut 3 dagar i veckan. Varför? Ekonomin!

Han tjänar 20000kr mer än mig i månaden...
 
Jag tycker mig observera att pappor iaf i den här tråden drygar ut föräldraledighet genom arbetsrelaterade ”förmåner” såsom semester, kompledigt, arbete hemifrån och liknande. Mammorna verkar inte göra det i samma utsträckning utan mammor som drygar ut föräldraledighet verkar göra det obetalt eller med lågt ersatta dagar.
Man kan ju fundera kring vad det står för..
Att min man drygar ut med semester är för att han på sitt (kvinnodominerade) jobb får en massa semesterdagar som han enligt lag måste ta ut.
 
Kanske lite OT men tycker du det har funkat att dela hela tiden? :)

Ja, jag är verkligen supernöjd med vårt upplägg! Att från start aktivt jobba på att bli två primärföräldrar tror jag verkligen har underlättats av att båda varit hemma under alla faserna i barnets liv. Det tror jag annars hade blivit mycket svårare (och var också svårt i början pga amning osv). Min hjärna har fått aktiveras och jag har fått en person hela tiden och inte "bara mamma" i ett halvår vilket jag tror att jag hade haft svårt att hantera. Så ja, bara fördelar vad jag kan se!
 
På pappret är vi väldigt ojämställda då jag tagit absolut flest dagar. I själva verket är sambon hemma med barnen betydligt mer än jag, om man bortser från fp. Vi jobbar båda heltid men han kan lägga upp till 50% av sin tid hemma medan jag inte kan det. Dessutom är han ledig alla skollov vilket innebär att han utan att ha tagit ut en enda fp- dag ändå varit närvarande nästan 5 månader redan med yngsta som är 17 månader. Jag jobbar sen 4 månader tillbaka. Likadant med vår äldsta som är 4 år. Där var jag hemma i 13 månader innan sambon tog över och när hon började förskolan 6 månader senare hade han varit hemma i 9 månader men bara tagit ut fp i 3. Vab ser också ut som om jag tar flest, men där kan sambon jobba hemifrån och behöver inte ta ut någon tillfällig fp.
 
På papper ser vi ut att ha tagit nästan 50/50 (jag skrev över 20 dagar tror jag), men i kalendertid var han hemma i 20 månader och jag i 13. Jag drygade ut min tid, då jag behövde skydda SGI, dels med de tre månader som den som inte varit hemma får ta ut utan att ta en enda SGI-dag, dels med att börja jobba deltid sista 5 månaderna och därmed kunna ta ut bara 75% fp. Barnet var då med sin farmor. Sambon offrade sin SGI när hans dagar tog slut då jag inte ville skriva över dagar eftersom jag ville vara hemma så länge som möjligt när det var min tur.

Med den som ligger i magen har vi lite andra förutsättningar. Vi se hur vi gör efter sommaren, som innebär betald ledighet för oss båda, men det kommer iaf att bli annorlunda jämfört med förstfödda. Förmodligen kommer papper vs verklighet stämma bättre överens.
 
Enligt en rapport jag läst (försäkringskassan tror jag?) så är det här ett jättestort problem. På pappret tar män ut en väldigt liten andel av föräldraledigheten, men det är också så att mäns föräldraledighet stämmer väl överens kalendertid och antal dagar medan kvinnor är lediga mycket längre kalendertid än antal dagar visar.

I praktiken tar alltså män ÄNNU MINDRE FL än vad vi ser i siffror. Deppigt.

Ja, jag har också sett den rapporten och där konstaterade de väl, vill jag minnas, att statistiken skulle bli mer rättvisande om det fanns uppgifter på sökt föräldraledighet från arbetsgivaren (och inte bara på uttagen FP). Däremot har jag typ aldrig sett en diskussion om föräldraledighet som inte sätter föräldraledighet = uttag av FP, vilket jag tycker är lite märkligt.
 
Vi har både på papper och i verkligheten tagit ut 50/50. Maxat jämställdhetsbonusen med alla fyra barnen. Fast för första barnet fick vi strida i fyra år med försäkringskassan för att få ut 100% av bonusen. Men det gick till slut det också.
Vabben utslagen över alla åren är ca 50/50. Ibland genom åren har det varit mer fördelaktigt om en av oss varit hemma men det har varierat. Brukar oftast vara lite slagsmål om vem som skal Vabba. Speciellt nu när barnen är lite större. Är rätt så mysigt att gosa lite extra med sjukt barn :D
 
Jag var föräldraledig i tre år med våra två barn, jobbade tre månader därimellan och gått in på lite strödagar. Min man gett alla dagar han får till mig och endel dagar gick tyvärr åt att ta under hans lediga dagar för att vi skulle klara ekonomin. Han använder sina dagar till att dryga ut semestern.
I efterhand är det tråkigt att vi inte kunde dela mer lika men det var så pass stor skillnad på vår lön att vi inte hade klarat oss på min lön.
Pappan jobbar dock mest kvällar och nätter och har förmån att umgås med barnen mer i veckorna än vad jag kan då jag jobbar raka veckor under sommaren.
Vi har dock som mål att vi båda ska jobba 80% när jag är klar med skolan. :)

Men jag tycker ändå att vi hade väldigt mycket familjetid tillsammans under föräldraledigheten då pappan jobbar obekväma arbetstider. Vilket var underbart då!
 
Vi jobbar båda heltid men han kan lägga upp till 50% av sin tid hemma medan jag inte kan det.

Hur går det ihop med att ta hand om barn heltid?
Jag hade inte kunnat ta hand om mina barn på heltid trots att jag jobbade hemifrån. Visst nån stund då och då när de sov, men inte en chans att jag hade kunnat jobba en hel dag med barnen runt fötterna
 
Jag var föräldraledig i tre år med våra två barn, jobbade tre månader därimellan och gått in på lite strödagar. Min man gett alla dagar han får till mig och endel dagar gick tyvärr åt att ta under hans lediga dagar för att vi skulle klara ekonomin. Han använder sina dagar till att dryga ut semestern.
I efterhand är det tråkigt att vi inte kunde dela mer lika men det var så pass stor skillnad på vår lön att vi inte hade klarat oss på min lön.
Pappan jobbar dock mest kvällar och nätter och har förmån att umgås med barnen mer i veckorna än vad jag kan då jag jobbar raka veckor under sommaren.
Vi har dock som mål att vi båda ska jobba 80% när jag är klar med skolan. :)

Men jag tycker ändå att vi hade väldigt mycket familjetid tillsammans under föräldraledigheten då pappan jobbar obekväma arbetstider. Vilket var underbart då!

Kunde han inte ta ut föräldrapenning?
 
Jag har tagit ut typ alla dagar. I verkligheten har vi varit hemma båda två (min partner jobbar extremt lite schemalagt hos arbetsgivare). MEN: jag har tagit ett större ansvar. Jag tycker man borde kvotera föräldradagarna 50/50. Det ska inte ligga på individen att bestämma, det är barnets rätt till sina föräldrar. Har man extraordinära omständigheter bör man kunna överklaga men 95% bör kunna ta hand som sitt barn tillräckligt bra.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 704
Senast: vallhund
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 678
Senast: Gry
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 246
Senast: Bellami4
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 926
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp