Para en blandis?

soffa

Trådstartare
Vad tycker ni om att para en blandis?
Är det ok? Eller är det bäst att låta bli?
Min tjej är 3år frisk, vacker, snäll och mycket intelligent.
 
Sv: Para en blandis?

Kolla på blocket hur många blandraser det är som söker nytt hem... Där har du svaret!
 
Sv: Para en blandis?

Min underbara daghund passar in på beskrivningen du just kom med(om man byter ut mycket intelligent mot charmig:angel:) och ägaren vill para henne nu. Alltså hon försökte senaste löpet men det blev inget.

Jag kan inte låta bli att oroa mig. Hur blir man av med låt säga 6 rottiskorsningar till lämpliga hem? Hur har man tid att ta valpar bara sådär? (det gäller kanske inte dig) Vad gör man om man inte hittar några bra hem?

Jag tittar ganska ofta på blocket på alla möjliga och omöjliga blandisar som folk vill bli av med. Kan inte låta bli att undra om alla verkligen hittar goda hem. Detta gäller förstås inte bara blandisar, men i en annan utsträckning.

Jag har verkligen inga svar till dig, bara fler frågor...
Jag väntar med spänning på vad andra ska skriva
 
Sv: Para en blandis?

  • Vad tycker ni om att para en blandis? Rent generellt ogillar jag den sortens avel, jag kan förstå om det är för att ta fram ex en snabb draghund m.m
  • Är det ok? Nej
  • Eller är det bäst att låta bli? Ja
 
Sv: Para en blandis?

En grej till är väl att man bör fråga sig Varför man vill ha valpar och om man har räknat med den tid och pengar som går åt.
 
Sv: Para en blandis?

Mina hundar är också snälla, vackra, friska och intelligenta - de går inte i avel för det. Jag är säker på att det finns många hundar i det här landet som har liknande kvalifikationer. En hund ska uppfylla mer kritier än de fyra för att gå i avel...

Min blandras föräldrar var också vackra, intelligenta, friska och trevliga - men min hund har sedan ett halvårs ålder haltat pga. artros. Hans uppfödare tyckte att de fyra kriterierna räckte för en kull med valpar. Röntga? Ögonlysa? Hälsoundersökning? Mentalitet? Släkt?
...Varför det? Föräldrarna var ju söta att titta på...
 
Sv: Para en blandis?

Min tanke var inte att blanda in fler raser utan ta en som redan finns i henne.
3-4 ev valpar är redan tingade av människor som känner mig och träffar min tjej. Jag är helt emot hejdlös avel utan mål men tiken jag har är bra och jag vill själv behålla en valp efter henne. (planen var EN kull inget mer).
Hon är höftledsröntgad A arbågar 0. bra exteriört och mentalt.

Har förstått att det här är en ganska brännande fråga att para en blandis.

Har fött upp hästar förut och en av mina hästar fick det väldigt tufft, så att hitta bra hem till ev valpar blir otroligt viktigt för mig och inte bara att slänga iväg dem till första bästa.

Tycker det är viktigt med era synpunkter
 
Sv: Para en blandis?

Hur ser tikens syskons höfter och armbågar ut ?

Finns det sjukdomar i respektive ras som ingår i blandningen som ska tas i beaktning ?

Bra exteriör enligt vem ?

Bra mentalitet enligt vem ?
 
Sv: Para en blandis?

Och framförallt, vad är det för raser?
Är de eftertraktade inom någon vidd gengre? T ex i draghundsvärlden?

Är det ytterligare en schäfer/rottis/pitbull/border collie/labrador/dobermann/chihuahua-korsning och du har tänkt lägga in mer dobermann eller whatever så slopa tanken direkt. Hänvisa dina intressanter till de 1823 olika blocketannonser med liknande raser. De är säkert vackra, friska, intelligenta och snälla. Dessutom så vet man vad man får om man köper (räddar) en redan född valp. Din tik kan lika gärna få eldsprutande mördarmaskiner med E-höfter, trots att hon är vacker och intelligent.
 
Sv: Para en blandis?

tack för din lite bitska inställning den behövs den med.

Mig veterligt så är ingen av de andra röntgade men ingen har så vitt jag vet uppvisat några symtom på grava höftedsfel el dyligt.

Mammans största fel är att hon tjuvar från bänkar, annars är hon sett ifrån min synvinkel väldigt bra. Pappan var valpig fram till 5 års ålder men återigen sett ur min synvikel bra enligt mina kriterier.

Bra exteriört enligt mig, hon är korrekt i sitt benställ har inga tandproblem inga exteriöra avvikelser för övrigt.

Mentalt, återigen enligt mig jag kan ha med henne överallt, hon hälsar gärna på andra hundar men hon måste inte om jag sagt nej, hon älskar barn.
hon kanske verkar lite menlös men när jag ligger så säger hon till om det är något ovanligt som händer.
 
Sv: Para en blandis?

Hon är mest Leonberger och rottweiler.
Jag hade tänkt mig en leonberger.
 
Sv: Para en blandis?

Inte meningen att låta bitsk, bara helt ärlig :)

Mig veterligt så är ingen av de andra röntgade men ingen har så vitt jag vet uppvisat några symtom på grava höftedsfel el dyligt.

Det behöver inte betyda ett jota, dvs du har ingen aning om hur statistiken på HD/AD ser ut på det du väljer att avla vidare på.. Man kan inte med ögonen se om en hund har allvarlig dysplasi i ung ålder ( i vissa fall går det, men oftast inte ).

Dessutom är din tik av två raser som har dokumenterade problem med dysplasi, det faktum + att syskonen inte är röntgade = Avel på din tik är ingen god idé enligt min mening ..
 
Senast ändrad:
Sv: Para en blandis?

Du säger att du har 3-4 valpar "tingade" redan?
Nu vet jag ju inte vad din hund är för raser men är det t ex en stor hund med brukshund i så är ju inte 10-12 valpar sådär jätteovanligt. Då ska du alltså hitta BRA hem till ytterligare 6-8 valpar vilket i dagens läge är nästintill omöjligt skulle jag vilja påstå. Ja, att hitta ett hem går kanske men frågan är ju då om det är ett bra hem.... Har du möjlighet att sitta med 6-8 valpar i flera månader om du inte får dem sålda?
Det kostar både tid, pengar och en massa engagemang och är inte alltid så himla kul faktiskt.

Sen är det inte så ovanligt att folk säger sig vara intresserade och "tinga" i förväg men sen när det väl gäller så har de tappat intresset alt. skaffat hund annanstans etc etc.

Sen ska du ju hitta en hane som någon vill låta gå i blandrasavel, inte så lätt kanske. Då får du kanske nöja dig med en som varken är röntgad eller dyl.

Är det verkligen värt att ta fram en hel kull för att man vill ha en valp själv? Eftersom det är en blandis vi pratar om så är det ju heller inte så säkert/troligt att avkomman blir lik mamman varken i utseende eller temperament och då hade du lika gärna kunnat köpa en färdig valp av någon annan och därmed slippa besväret med att föda upp.

edit: såg nu vad det var för raser, stor risk för stora kullar och stor risk för ledfel!
 
Sv: Para en blandis?

Är föräldrarna röntgade då?

Min brors RR har B/D på höfterna + pålagring på D-höften och är nu 9 år gammal och har inte haltat en dag i sitt liv så det säger inget alls att inte din hunds syskon visat symptom.
 
Sv: Para en blandis?

Varför köper du inte dig en renrasig leonberger (från friska linjer) istället?
 
Sv: Para en blandis?

3-4 valpar är kanske tingade nu, men frågan är om de personerna är lika intresserade när kullen fötts. Tiken är som jag förstår inte ens parad, innan eventuella valpar blivit åtta veckor kan mycket hända.

Om du nu parar: Har du råd, tid, plats och ork att ha en eller flera halvvuxna valpar som inte blir sålda eller som kommer tillbaka av någon anledning?

Såg att Zoya hann före...
 
Sv: Para en blandis?

Rottis och leonbergern är väl kända för höft och armbågs besvär.
Och jag har lite krav när det gäller hanen, dock ej att han är 100% rasren men höftledsröntgad då jag inte kan tänka mig att sälja en valp där inte valpförsäkringen gäller för höfterna.

Efterfrågan, en kategori som min tik hade varit lämpad för är någon form av service hund, men hon spårar gärna (har lagt ett par själv) vi tränar lite agility hemma och när tillfällen ges i skog och mark. Hon har nog förutsättningar för att klara det mesta. Har även en sele till henne för att kunna köra in henne. (tränat lite).
 
Sv: Para en blandis?

Du verkar vara en klok person, så du inser säkert varför vi är många som är emot den aveln. Det handlar ju inte heller enbart om din tik, vem är hanhundsägaren som låter sin renrasiga leonberger para en blandras? Hur är den hunden? Jag vet inte många som äger bra renraser som parar med blandraser eller avlar fram blandraser.

Jag har 3 tikar, alla gulliga och bra på sitt sätt och alla är kastrerade och ur avel. Detta pga "småsaker", den ena är blandras - så hon har aldrig haft valpar trots att jag säkert hade hittat 20 valpköpare tack vare hennes personlighet. Den andra har allergier - ganska luddigt om det är ärtligt eller ej, men nejtack. Dessutom är hon inte rastypisk när det gäller vissa egenskaper och jag vill gärna jobba FÖR rasen, inte emot. Den tredje har fått en kull hos tidigare ägare, varav 2 valpar har allergier, en EP och en fjärde dog av okända orsaker när den var 7 månader - kan du stå för det? Så den tiken togs ur avel och omplacerads hos mig.

Det är ganska avacerat det där med hundavel...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 750
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 700
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Som rubriken säger, finns det porr som är producerat på ett sätt som inte är "skadligt" för de som gjort den? Jag kan ärligt säga att...
2
Svar
33
· Visningar
2 959
Senast: Sel
·
Hundhälsa Var lär jag mig om hundfoder och vad som är det bästa för min hund? Har alltid haft häst och räknat fosterstater, men slutat med häst...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp