Jag håller med om att det är väldigt mycket från katt till katt. För vissa individer är det inget problem alls, för andra skulle det aldrig funka.
Min förra katt och min mammas förra katt fungerade jättebra ihop. Mammas katt var utekatt, en äldre herre som inte såg min lilla stadstös som något hot över huvud taget. Med henne levde han till och med upp ibland och ville busa. När hon gick bort så skaffade jag den äldre av mina nuvarande katter. Det funkade också bra, men han brydde sig inte så mycket om henne.
Mamma har nu en annan katt som är av en helt annan mentalitet. Han är inte lika socialt begåvad, stackarn, och kan lätt bli för mycket. Jag har nu två katter, och de trivs bra med varandra men är inte jätteimponerade av mammas katt, medan han älskar dem. Det har alltid gått att ha dem tillsammans (det är en del fräs och morr från mina katter till en början), men man har fått ha mycket koll eftersom mammas katt kan gå för hårt på min yngre katt (som inte riktigt lyckas freda sig) samtidigt som den äldre kan vilja busa med honom ibland. Det är först nu, när mammas katt är 5(?) år och min yngsta är 4 och de har träffat varandra lite oftare som jag har börjat våga lämna dem oövervakade då och då, beroende på stämningen för dagen. Så det har funkat att komma på besök hela tiden, men det har tagit tid att nå ett så här pass behagligt stadie.
(Tycker så synd om mammas katt som blir så överlycklig när mina tjejer kommer på besök, och de är så kalla mot honom. Han vill bara vara kompis, men uttrycker det lite klumpigt.
Mina katter är nöjda med varandra och tycker för det mesta att han är ett ganska onödigt inslag.)
Pappa försöker jag inte ens ta mina katter till. Gjorde den en gång med förra katten, men då var pappas katt ute. Juno fick också följa med en gång (tänkte att hon skulle få undersöka trädgården i selen när jag hälsade på) och jag har nog aldrig sett Juno så rädd som när pappas katt kom och spände blicken i henne. Det blev att stoppa in Juno i buren och åka hem illa kvickt.