Para, sen kastrera?

N

Nevyn

Har en fin hanhund på 2 år som inte är kastrerad. Han är ganska jobbig nu när det är löptider. Eller jobbig och jobbig, visst det finns hundar som är betydligt värre, men han är ouppmärksam/okontaktbar på promenader, stannar och slickar i gräset där en löptik kissat, piper ibland inomhus osv.
Jag har planer på att kastrera honom för att, i den mån det går, få bukt med detta beteende. Jag vet att det inte är säkert att detta försvinner, men det går åtminstone att prova. Då får både vi och hunden mer chans till sinnesfrid när grannskapets tikar löper.
Nu har jag dock fått en förfrågan om jag kan tänka mig att låta honom bli pappa. Då undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av att låta en "tjejtokig" hane para sig och sedan kastrera. Är det större risk att man befäster ett oönskat beteende då (att han fortsätter att vara tjejtokig)?
 
Sv: Para, sen kastrera?

Det jag tycker att du först och främst ska fundera på är om hunden är lämplig att bli pappa till en valpkull och sedan om det är bra att kombinera den med just den tiken.
Att använda en hund med jobbig mentalitet är ingenting jag skulle gilla. Har han verkligen sådana fördelar att det väger upp det faktum att han inte kan bete sig ordentligt pga tikar?
 
Sv: Para, sen kastrera?

Tack för snabbt svar! :laugh:

Hunden skulle vara mycket lämplig till att bli pappa. Han skulle passa bra med just denna tik.
Han är ingen lydnadschampion men han har definitivt ingen jobbig mentalitet. Att en hanhund är jobbig i löptider ska väl inte betyda att han är olämplig att avla på?

Det är inte detta jag undrar över.

Finns det någon med erfarenhet av att låta en "tjejtokig" hanhund para sig, sedan kastrerat? Befäster man det oönskade beteendet om han får "komma till"? Jag tänker mig ju att risken är överhängande, men finns det någon med erfarenhet av detta?
 
Sv: Para, sen kastrera?

Frågan är ju som R_C också skriver, vad har din hane för kvalifikationer som uppväger det dåliga beteendet, översexuellt beteende är inget man ska föra vidare hipp som happ.

Är det en liten avelsbas på den ras du ska avla eller vad ?
 
Sv: Para, sen kastrera?

Finns det någon med erfarenhet av att låta en "tjejtokig" hanhund para sig, sedan kastrerat? Befäster man det oönskade beteendet om han får "komma till"?

Jag har hört både och så jag kan tänka mig att det är väldigt individuellt och svårt att svara på.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Jo, jag tycker att man ska vara restriktiv med att använda översexuella hanar i avel.
Man ska inte behöva kastrera hanhundar för att de ska vara drägliga att leva med.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Ska omformulera mig, så att denna tråd inte enbart kommer att handla om hunden är lämplig att avla på eller inte.

Skulle inte beteckna hunden som "översexuell"... Han är lös på gården, smiter inte till grannarna i tid och otid trots att tikarna löper. När jag skrev ouppmärksam/okontaktbar så menar jag: kommer inte DIREKT när jag kallar in när han är lös på promenader. Dock kommer han ALLTID, han ska bara stanna och nosa klart först. :grin:

Han är mycket dräglig att leva med och har inga olater för sig förutom detta som jag beskrivit. En underbar gårdshund, en underbar familjehund.

Även hanhundar som verkar aktivt i avel måste väl på något sätt bli påverkade av löptiksdoft?

Det jag är intresserad av att veta om det är någon som har erfarenhet av min fråga?
 
Sv: Para, sen kastrera?

Det är ett känsligt ämne, detta med avel.

Hundsverige vimlar av knäppgökar som använder allt möjligt i avel, det finns osunda raser osv.

På internetforum samlas alla "perfekta" hundägare, som gör allt rätt och aldrig skulle tänka tanken att avla på annat än det absolut bästa av ämnen - däribland jag :D - så du får nog räkna med lite mothugg i denna diskussion. Särskilt om du råkar ha en omeriterad eller ej renrasig hund, hur snäll han än må vara. :)
 
Sv: Para, sen kastrera?

Särskilt om du råkar ha en omeriterad eller ej renrasig hund, hur snäll han än må vara. :)

Fast att avla på en omeriterad hund behöver ju inte "göra något".

Sedan måste man ju ibland avla på sådant som "bara är ok" för att undvika allt för hög inavelsprocent i rasen.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Av just denna anledning tänker jag hålla ras och meriter utanför diskussionen, jag vet PRECIS hur det är! ;) Misstänkte att det skulle dra iväg åt ett håll som jag inte är intresserad av men jag tänkte what the hell, man kan alltid fråga.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Jag vet.
Men det beror mycket på vem du frågar. Nu drar jag ju saken till ytterligheter.;)
 
Sv: Para, sen kastrera?

Av just denna anledning tänker jag hålla ras och meriter utanför diskussionen, jag vet PRECIS hur det är! ;) Misstänkte att det skulle dra iväg åt ett håll som jag inte är intresserad av men jag tänkte what the hell, man kan alltid fråga.

Okej.
Då hade det varit enklare att göra huvudinlägget till en enda mening, annars kommer följdfrågorna och nu är det jättesvårt att undgå. :)
 
Sv: Para, sen kastrera?

Då undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av att låta en "tjejtokig" hane para sig och sedan kastrera. Är det större risk att man befäster ett oönskat beteende då (att han fortsätter att vara tjejtokig)?

En rak fråga, som tydligen inte har något enkelt svar ;)

Risken att han fortsätter vara smådryg när det doftar höglöpande tik om han kastreras efter en parning torde vara minimal enligt mig.
 
Sv: Para, sen kastrera?

PL: Vad har ras och meriter överhuvudtaget något med min FRÅGA att göra? :)
 
Sv: Para, sen kastrera?

min hane var aldrig påverkad av löptikdoft, men lyckades tjuvpara en gång innan han blev kastrerad. han har då inte glömt hur man gör.
 
Sv: Para, sen kastrera?

därför att det är lite ansvarslöst mot framtida valpköpare att producera översexuella avkommor. undantag kan kanske göras om det är en numerärt mycket liten ras och/eller om hanen har nytt blod och/eller om han är otroligt mycket bättre än genomsnittet i rasen.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Varför överhuvudtaget fundera på att använda hanen innan kastrering om han inte har ngt att tillföra, ffa med tanke på att han är sexuellt jobbig.
PL
 
Sv: Para, sen kastrera?

PL och Cillamuffins:

Jag citerar mig själv:

"Skulle inte beteckna hunden som "översexuell"... Han är lös på gården, smiter inte till grannarna i tid och otid trots att tikarna löper. När jag skrev ouppmärksam/okontaktbar så menar jag: kommer inte DIREKT när jag kallar in när han är lös på promenader. Dock kommer han ALLTID, han ska bara stanna och nosa klart först."

Vad är det som säger att hunden inte har något att tillföra rasen? Vad är det som säger att han inte är utställningsmeriterad?

Skulle era svar på min fråga bli annorlunda om jag började mitt inlägg med:
"Jag har en högt meriterad avelshund av synnerligen sällsynt ras..."
Eller om jag började med:
"Jag har en ful blandrashund med tvivelaktigt psyke och kroppsbyggnad..."
:grin:

Min enda fråga är fortfarande om en hanhund som är intresserad av löptiksdofter har kvar detta beteende om han får para sig innan kastrering?

Eller förresten, nu har jag en fråga till:
Om ni läser vad det är jag stör mig hos honom - det som gör att jag vill prova att kastrera för att få bort - anser ni då att han är ÖVERsexuell?? Jag har träffat många hanhundar och det är få, om det ens är någon, som INTE reagerar på löptiksdoft. De flesta av de jag känner till gör det dessutom värre än vad min hund gör - de ligger och ylar hela nätterna och smiter iväg så fort ägarna vänder ryggen till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 828
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Vi har en okastrerad hanhund och en tik som nyligen blev kastrerad. Innan tiken var kastrerad hade vi en valpkull men sen fick hon...
Svar
10
· Visningar
2 242
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 484
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Renovera badrum
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp