Para tiken?

P

psyk

Om ni hade en fullt frisk goldentik, OK på höfter, armbågar och ögonlyst, dock ej mentaltestad och dessutom 6 år, skulle ni para om hon är fullt frisk?
ÄR hon för gammal?
Fin i både kondition och hull.
 
Sv: Para tiken?

Nej. Jag skulle vilja ha fler anledningar att vilja para henne än så. Inte mentaltestat skriver du, några meriter alls? Jaktprov, utställningar, lydnad någonting?

Att en golden är friröntgad och ögonlyst gör henne inte, enligt min mening, tills avelsmaterial även om det är en trevlig hund. Vad har hon att tillföra?

Vid 6 års ålder och ingen kull innan (?) så skulle jag dessutom tycka att hon vore för gammal för sin första kull. Den bör väl tas innan tiken blivit fem år.

/goldenägare
 
Sv: Para tiken?

Hon har gått godkänt viltspår med gott resultat, därefter ingenting pga ägarna.
Hon har inte fått någon kull tidigare. Blir 6 nu i år och skall löpa igen till hösten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Para tiken?

Godkänt viltspår, menar du anlagsprovet? Det är juförsig bra, men inte någon direkt supermerit.

Det är en avvägningsfråga. Kanske har hon intressanta linjer som behöver föras vidare eller så kompletterar hon en tilltänkt hane bra, men baserat på bara det du skrivit så låter det som en helt vanlig hund. Inget illa menat. :)

Åldern skulle dock få mig att tveka men jag hoppas någon mer erfaren kommer in i tråden och råder.
 
Sv: Para tiken?

Får man ens registrera valparna efter en 6 år gammal "förstföderska" ?

Rent spontant på det lilla TS angivit så, nej jag skulle inte utsätta min 6 år gamla tik för all påfrestning som valpar ändå innebär :)
 
Senast ändrad:
Sv: Para tiken?

Godkänd anlagsklass viltspår om jag förstått det riktigt
 
Sv: Para tiken?

Hon har gått godkänt viltspår med gott resultat, därefter ingenting pga ägarna.
Hon har inte fått någon kull tidigare. Blir 6 nu i år och skall löpa igen till hösten.

Personligen skulle jag njuta av en trevlig hund, men inte ta några valpar. Hunden har framför allt nått en ålder då hon bör slippa bli förstöderska. I övrigt har hon ju inga rasspecifika arbetsmeriter eller extriöra utlåtanden av officiell status heller. Det är ytterligare en anledning att låta bli i min bok.

Har man inte fått "tummen ur" innan tiken hunnit passera 5 år tycker jag att tummen kan få vara kvar.
 
Sv: Para tiken?

My bad, det gällde tikar som fyllt 7 år ..

Tycker ändå att det ska till rätt extrema kvaliteér om man ska para en 6 årig tik som aldrig haft en kull innan.
 
Sv: Para tiken?

Ok då är den en golden av jakttyp? Då blir det lite viktigare med meriter om du inte bara vill sälja valparna som "golden med färg". Den som söker jaktgolden har nog lite högre krav på det än någon som söker en golden till utställning och sällskap.

Jag har själv en hund av vassruggen-gener hemma. :) Får man vara nyfiken och fråga vad det är för stam på din tik?

Jag är fortfarande reserverad dock när det gäller åldern på din tik.
 
Sv: Para tiken?

Nej, jag skulle inte para den tiken främst då hon är för gammal för en första kull.
 
Sv: Para tiken?

Förutom att jag oxå anser att tiken är för gammal för att paras första gången så har inte hanen någon avkomma som stämmer på din beskrivning.
6 år, Röntgad, gått anlag samt ej MH beksriven
Han har 3 avkommor som gått anlagsklass viltspår o är 6 år

En av avkommorna som gått anlagsklass är inte röntgad
En annan som gått anlag är även MH beskriven samt är utställd
En annan som gått anlag är även MH beskriven samt tävlat lydnad
 
Sv: Para tiken?

Som någon svarade i tråden tidigare, så bör tiken ha något extra att tillföra för att du ska ha en vettig anledning att para henne vid 6 års ålder... har hon det? Såvitt jag kan förstå, så har du förvisso säkert en hund som är trevlig och bra på alla sätt och vis - men ändå en "dussinhund" som det finns alldeles för många av i avel. Har hon inte extremt bra och eftertraktade linjer så har hon inte mycket i avel att göra, med så pass få meriter och vid den åldern. Dessutom är risken stor att bli sittande med ett gäng valpar om föräldrarna inte har något extra som valpköparna vill ha... något att tänka på kanske? Om jag vore du skulle jag definitivt avstå, främst med omtanke om tiken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 719
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 411
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp