Parad med 2 hanar!

jerseyko

Trådstartare
Slänger ut en fråga åt en vän.

Hennes tik åker iväg för parning och har hägning med hanen på dygn 12, 13, 14, 15 och sen inget intresse hos någon av dem dygn 16, 17 och 18 kommer tiken hem och hanen hemma är inte heller intresserad längre.
Dygn 20 lämnas hon med hanen hemma oövervakad för någon minut och ja ni förstår nog själva.

Misslyckades hanen med när hon var i höglöp? Jag vet inte om den hon var hos parat "många" tidigare men den hemma är ung så han har ingen tidigare erfarenhet.

Abortspruta är inget alternativ, så jag misstänker att det kommer bli dna-test av valparna när de föds?
Hur gör man om typ 3 valpar har den ena pappan och 3 andra får den andra? (Renrasig parning, men den ena uppfyller kraven från klubben och hennes egen är bara 1 år, alla "inblandade" är godkända så oavsett kombination är de ok att reggas hos skk)

Hon frågade mig men jag har ingen koll, vi har haft våra tikar isär från andra hanar i flera veckor så det har inte vart något vi ens funderat på skulle kunna hända.


De hände idag, och jag sa att hon skulle ringa skk, men hon sa att hon inte vågade det men de var nog bara för hon fick panik.
 
Ju tidigare hon tar kontakt med SKK,ju större chans att hon slipper uteslutning eller reg förbud i åratal.
 
Det är absolut möjligt att ha två pappor till en kull, verkar vara inte allt för ovanligt i Finland och ska visst vara ok i Sverige också om man ansöker hos SKK först. Då DNA-testas valparna och reggas som vanligt. Kan tex vara jättebra om man vill ha större genetisk variation på avkommorna utan att slita på tiken med många kullar.
 
Inte första människan som råkar ut för en sådan sak. Ska valparna registreras så kontaktar hon SKK och berättar precis hur det gått till och sen DNA-testas båda hanarna och alla valparna efter dom är födda. SKK vet säkert även vilka man vänder sig till för DNA-tester.
 
Är det vanligt att tikarna låter sig paras under så lång tid? Jag trodde de bara släppte till när de var rätt tid.
 
Är det vanligt att tikarna låter sig paras under så lång tid? Jag trodde de bara släppte till när de var rätt tid.
Är väl kanske inte så vanligt att dom verkar gå ut höglöp och sen sätter igång igen, men däremot finns det tikar som kan släppa till lång innan det är optimal parningsdag - som kan verka ha lång period av höglöp.
 
Okey får vänta och se då om de blir en blandad kull eller inte. Hon ska ha vart i kontakt med skk nu i alla fall så är de ju bara å vänta å se vad de blir!
 
Okey får vänta och se då om de blir en blandad kull eller inte. Hon ska ha vart i kontakt med skk nu i alla fall så är de ju bara å vänta å se vad de blir!

I slutänden brukar det ofta visa sig att enbart en hane är fadern vid den typen av parningar, men för att kunna få regga och veta vem så är DNA-test ett krav i sådana lägen :)
 
Kan ju vara så att hon inte var i höglöpen när första hanen parade. Det finns hanar som parar även om tiken inte är i höglöp.. hon började sen sitt höglöp efter hon kommit hem från hane nr 1..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 514
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 321
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har en tik och en hane hemma som är mina egna. De är av rasen mops. Jag skulle ta valpar vid detta löpet, men det går inte som...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
673
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp