Paraffin till läder?

DarkInNight

Trådstartare
Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt.
Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med Neatsfoots pure oil och väntar nu på slutfinischen. Hade tänkt att antingen fetta in den eller använda balsam, men med vad!?

Vissa tycker att paraffin i lädervårdsprodukterna är topp! Andra tycker det är hädelse och kommer förstöra lädret. Sen rekommenderas Effax läderbalsam och/eller Stubben Hamanol läderfett och båda innehåller paraffin.

Rådvill.
Har aldrig haft så "fint" läder hemma, och vill verkligen inte förstöra det genom att använda fel produkter. Har inte tillräckligt med kunskap och erfarenhet av vilka produkter som hjälper eller stjälper finare läder.
 
Sv: Paraffin till läder?

Kolla lädervårdstråden som är nålad högst upp i det här forumet :)

Apropå lädervård i största allmänhet så har jag hört talas om en sadelmakare som inte smörjer med något annat än olivolja. Värt att prova kanske?
 
Sv: Paraffin till läder?

Kolla lädervårdstråden som är nålad högst upp i det här forumet :)

Läst igenom några gånger sen den startades, skummade igenom för några dagar sedan och har nu i dagarna ställt frågan där två gånger utan svar. Så jag tänkte att jag når ut till fler genom en ny tråd helt enkelt :)

Är främst intresserad av paraffinets vara eller inte vara till läder :)
Om det är skillnad på att smörja in med paraffinolja eller avsluta med balsam/fett innehållandes paraffinolja.
 
Sv: Paraffin till läder?

Paraffin rekommenderas typ en gång per år bara och i samband med högkvalitetsläder en gång initialt , inte mer . Utöver det vanlig skötsel med vanliga medel .
 
Sv: Paraffin till läder?

Parafinolja, enligt både mig och de sadelmakare jag diskuterat saken med, är uttorkande. Hamanol-fett har jag använt i det förflutna och varit rätt nöjd med, men nu har jag gått över till fett utan parafin och liknande. (Visste faktiskt inte att det innehöll parafin.. Shame on me! :o)
Använder TipTop (både lädertvål och fett) till allt mitt Tärnsjöläder sedan ungefär ett halvår, och det är det jag varit mest nöjd med. Det fettet/balsamet består av bivax, kokosfett och lanolinolja. Märker faktiskt skillnad på lädret, men så har jag bytt ut det mesta av mitt läder under det senaste året så kanske är en dålig referenspunkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Paraffin till läder?

Använder TipTop (både lädertvål och fett) till allt mitt Tärnsjöläder sedan ungefär ett halvår, och det är det jag varit mest nöjd med. Det fettet/balsamet består av bivax, kokosfett och lanolinolja. .

Ja! Äntligen ett balsam/fett utan paraffin, då behöver jag inte fundera mer över paraffinets vara eller icke vara! :D
 
Sv: Paraffin till läder?

Jag har Childeric sadlar och de kommer med paraffinolja. Oljan skall använda några få ggr om året, den är lite som en impregnering som skyddar lädret från vatten och ger det en fin matt yta igen.

Upplever den inte som uttorkande öht.

I övrigt skall sadlarna putsas med C glycerintvål.

Det man får tänka på är att paraffinolja kan göra ljust läder som inte har vaxad yta mörkare. Min kompis hade paraffinolja på sin Butet för att göra den mörkare.
 
Sv: Paraffin till läder?

Brukar inte all olja göra lädret mörkare , inte enbart paraffinolja?

Däckeln har blivit lite mörkare nu efter att jag smort in med läderolja. Det gör mig förövrigt ingenting alls att det mörknar.
 
Sv: Paraffin till läder?

Jag har Childeric sadlar och de kommer med paraffinolja. Oljan skall använda några få ggr om året, den är lite som en impregnering som skyddar lädret från vatten och ger det en fin matt yta igen.

Upplever den inte som uttorkande öht

Exakt . Däremot lär det bli uttorkande om den används som smörjmedel i sig , men det är ju inte grejen precis som du skriver .
 

Liknande trådar

  • Låst
Utrustning Hur tar ni hand om era sadlar? Främst ni som har sadlar i lite finare läder, typ kalv och buffel. Jag har svårt att hitta ett bra...
Svar
3
· Visningar
2 172
Utrustning Har alltid smort min mitt läder med effeax läderbalsam o rengjort med vanlig lädertvål i blå förpackning. Har nu träffat på en som...
Svar
2
· Visningar
897
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 889
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 860
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp