Parallellförskjutning...

Bellapops

Trådstartare
...vad innebär det?
Kan någon ordagrant förklara det för mig. Hittar ingen bra bild i mina böcker.

Tack på förhand!
 
Det är att om man står framför hästen och drar en linje rakt ner genom knät (tänker sig en linje) så fortsätter benet under knät lite vid sidan istället för precis rakt. man kan alltså tänka sig att man drar linjen helt i mitten på underarmen och när man kommer till skenbenet på hästen så måste man flytta linjen lite åt sidan för att den ska hamna mitt i...
Om du förstår...

Det brukar inte synas så jättemycket, men helt enkelt så att skenbenet sitter lite på sidan av knät. :smirk:
 
Tusen tack!!

Jag fattar precis, har sett miljoner sånna bilder i hästböcker, visste dock inte om det var just det som ordet innebar. En fråga till, är det skadligt? Slits hästen lättare? Eller är det mest en fråga om skönhetsfel?
 
Min häst har det. Arv efter hennes mor :crazy:

Jag vet inte om hästen håller sämre - borde vara så tycker jag, men det beror väl också på hur hästen rids och i vilken disciplin. Min pållas mamma är 21 år och går fortfarande i verksamheten på en ridskola...

Dock är det ett skönhetsfel, det blir även en rörelsestörning av hästen ben. Den biljarderar. Dessutom belastar hästen hoven ojämt, så det gäller att man är noga med verkning och skoning.

Om det är skadligt eller ej är en annan fråga. Målet med avel är ju att föda upp exteriört korrekta hästar för att de ska hålla längre, och då borde det inte vara så bra med parallellinskelning :crazy:
 
Säg mig, när jag frågade en veterinär om just detta så skrattar han och frågar vem som sagt det och vilken häst som skulle ha det. Jag svarade honom då att en bekant sagt detta om en arab som vi då ägde och visade hästen ifråga .Han skrattade ännu mer och sa åt mig att gratulera denne person för hon har just vad alla veterinärer inte har nämligen röntgensyn.Han förklarade då att man kan om man är väldigt skicklig på hästens skelett se en sådan förskjutning med blotta ögat annars krävs det en microskopliknande utrustning för just upptäcka en sådan förskjutning.
Undrar nu vad som är vad??? Är detta en misstförstådd veterinär eller missförstående angånde 2 skilda saker??? :confused: :confused: :confused:
 
Vad gör exakt en häst när den biljarderar?! Har hört det förr, me har inga bra böcker att titta i... :bow:
 
När hästen lyfter hoven och för benet framåt (frambenet) så ser man att hoven vrids utåt i en båge (svårt att förklara). Är benen korrekta exteriört så ska benet och hoven föras rakt fram och hoven ska landa jämt på marken. Min pålla landar med hovens insida först i backen på det ben hon biljaderar.

Det finns även den andra varianten att hoven går i en båge inåt, vilket är sämre eftersom hästen då hela tiden sparkar sig själv.

Hoppas du blev lite klockare :D
 
Mitt inlägg handlade om parallellinskelning, vilket ofta är det som folk menar när de säger paralellförkjutning. Jag läste lite snabbt i rubriken och läste fel först :o

Parallellförskjutning ses endast vid röntgen. Parallellinskelning är som ovan beskrivits, när det inte blir en rak vinkel under knät.

Det är två olika saker...
 
Ok, jag tror jag fattar! Heter det biljardering även på bakbenen? Min fd travare (som jag inte har kvar längre) gjorde så med bakbenen.
 
Tack för den upplysningen. Följdfråga: Hur påverkas hästen av det två? På liknande sätt? Är den ena värre än den andra? :confused: :confused: :confused:
 
Briljardering (hoven svänger utuåt) och nystning (hoven svänger inåt) ger ju mindre poäng på benen o rörelsernas korrekthet. Men Detta kan ju verkas bort o ibland göras obefintligt :). En bra hovslagare tar itu med problemet.

Annars resulterar briljardering o nystning till förslitningar.sneda hovar som leder till fel benställning som i sin tur ger ännu mer benförslitningar.
Nästan alla hästar har en liten procent av ovanstående men som inte åtgärdas.
 
Jag TROR att parallellförskjutning är värre än parallellinskelning. Men är inte säker. I båda fallen blir det i alla fall en typ snedbelastning på leder osv. Det är därför det är viktigt att man har en bra hovslagare. Ofta sätter hästen även överben under knät, för att kompensera en parallellinskelning. Det är naturens sätt att stärka upp benet.

Det som påverkar hästen är nog avelsvärde och eventuell hållbarhet, skulle jag kunna tänka mig i alla fall.
 
Travare får väl en ngt annorlunda rörelse iom att de sätter bakbenen utanför frambenen (om det är i högre hastighet du har tittat på honom)?
Bakhoven får mig veterligen hos alla hästar en ngt utåtsvängd rörelse. Denna hänger ihop med hasbenens form.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp