Parant 510 Oberon 395

S

solbacka1

Har letat efter information om dessa hingstar. Vad de lämnade för avkommor.
Dressyr, hoppning, diplom, gdk hingstar, mm.
Allt av intresse.
 
Jag har träffat TRE Parantavkommor och samtliga dessa har sett ut som flodhästar, dvs kompakta och runda... Och som stridsvagnar att rida på...
Inget större underlag kanske, man kan ju hoppas att det finns trevligare avkommor än dessa. :)
 
Tack för svaret men vad menas med stridsvagn?
Mitt sto har denna stam och hon är ädel (8 på typ)
Hon är väldigt framåt men samarbetsvillig.
Minn undran bygger på hur hon kan passa till avel.
 
Jag har haft en häst e. Parant och med Oberon som mormorsfar så jag blev lite nyfiken på om din häst kanske är en släkting? :idea: Det var en exteriört bra häst, med bra typ och korrekt i benen, trevliga gångarter och hoppade vettigt men framför allt minns jag honom som väldigt snäll. :) Han såldes som unghäst och går nu MSV
dressyr. :rofl:
 
Parant var i avel 74-91. Hans exteriöra utlåtande var: Ganska storlinjerad hingst med kraftigt skelett. Väl ansatt hals, bra manke och kors. Väl benad. Obetydligt inåttåad fram. Mycket goda rörelser i såväl skritt som trav.

I den sista hingstkatalogen har var med i hade han 31 stamboksförda ston, 6 diplomston. Placerade avkommor hoppning: LB - 9, LA - 7, MB - 2, MA - 2. Dressyr: LB - 7, LA - 4, MB - 2. Fälttävlan: L - 4.

Parant själv tävlade upp till msv och vann LA dressyr och hoppning.

På min barndoms ridskola fanns det två avkommor e:Parant. En född -75 ue:Heimdal och en född -74 (innan Parant blev godkänd) ue:Ouvertyr. Båda var väldigt trevliga och snälla hästar, men den förstnämnde hade öron som hängde som en åsnas :(

Oberon var i svensk avel 60-66 och exporterades sedan till Danmark. Vet att han var morfar till Indus 530. I Danmark lämnade han hingsten O´Brian DH 242. I danska Heste Data kan jag bara hitta 19 registrerade avkommor, den sista född -78 (O´Brian har 255). De två tävlande avkommor som finns i det registret tävlade lätt dressyr.
 
Roligt att höra att det finns trevliga Parant-avkommor.
Ang. släktskap är hon ur stofam. 5 u. Sonora (helsyster till Indus mamma)
 
hade ett fux sto m stammen Parant-Ganesco Hon var ca 165 cm hade sned bäls och var väldigt snäll. Hade henne bara på inridning så har ingen aning om hur det gick sen men hon var fin att rida, inga problem alls.
 
Min familj hade ett Parant-sto tidigare och det stoet är mamma till två av de tre hästar vi har nu.

Hon var f. 87 hade stammen Parant - Indus - Chagall och kom ur Spinda-familjen (F.2).
Hon var av den äldre typen av halvblod (dock ingen stridsvagn ;) ) drygt 160 cm, med rejält skelett. Bra exteriör och goda gångarter (ingen superstjärna men klart över medel). Var skånes bästa föl på sin tid och hade prestationsdiplom i hoppning med poängen 9-10.
Var bla. halvsyster med godkända hingsten Sorba (e. Amiral) och Sorbina (e. Bayron) som vann kungakannan.

Tyvärr blev hon skadad (ej arvsbundet) innan hon hann få några tävlingsresultat men pga hennes stam (enb. elitston rakt igenom) och goda kvaliteter så valde vi att avla på henne ändå och hon var ett ypperligt avelssto. Hon hade ett fantastiskt temperament och nedärvde precis rätt saker efter sig själv samtidigt som hingstarna slagit igenom mycket. De två avkommor (e. Quite Easy resp Briar) hon fick hos oss är mycket fina och dessutom lätta i typen (QE:n har fått 9:a på typ, Briarungen är för ung än) trots hennes lite äldre typ.

Tyvärr fick vi ta bort henne våren 02 till följd av hennes skada :(
 
Vad glad jag blir av alla svar! Parant verkar bra och jag har fått veta att hon har en mycket bra stostam. Nu när jag har fått kött på benen kanske det går att sälja hennes föl. Tyvärr måste jag :(.
 
Tyvärr måste jag nog hålla med dig om Parant-avkommorna.
De jag har kommit i kontakt med har också sett ut och betett sig som mindre bulldosar.... :crazy:
Men det finns säkert undantag :)
 
Allt beror ju inte på hingsten... ;)
Stomaterialet kanske inte har varit det bästa i dessa fall..
 
Sv: Parant 510 Oberon 395

:)

Hej!

Jag har haft en häst, som hette Mac, som var efter Parant 510. (Parant var ju stationerad i Hamneda hos Birger Bengtsson på den tiden, och det var nära där jag bodde.) En del tyckte att Mac var en av de finare exemplaren efter den hingsten. Mamman var en norsvensk travar korsning, svart, 160 cm hög.
Mac var född -90, 170 cm hög, brunsvart, med tre vita sockar och stjärn och snopp, rejäl häst, men inte klumpig, lite kompakt och högrest. Jag hade honom tills han var 12 år. Sedan fick jag avliva honom pga att han hade sned benställning fram. Troligtvis ärvt det från Parant. Han tålde inte att träna hoppning varannan vecka med de benen. Jag var med på några månadshoppningar med honom, men han var ingen tävlingshäst. Men han hade gillat att tävla! Han trivdes verkligen där det hände mycket. Han hatade när det inte hände saker runt om honom, han ville ha liv och rörelse. Han hade också trivts på ridskola, tror jag. När jag skulle åka och träna med honom lastade han sig själv. Han kom fram till staketet när han märkte att vi kopplade för transporten!
I övrigt var han mycket snäll och nyfiken, med mycket vilja och ibland tuff. Man var tvungen att vara hårt mot honom, annars blev han en "bulldozer". Han hade otroligt lätt för att sätta muskler, och extrem arbetskapasitet. Att rida några mil var bara uppvärmning för honom! Han var ett energiknippe. En mycket hållbar häst, om man bortser från de innåttåade framhovarna.

Om någon vill se bilder på Mac och Parant, kan jag lägga ut dem på min hemsida sedan. Har inte gjort hemsidan ännu, men den kommer så småningom.

Ha det bra!

PS. Jag vet att det har funnits en häst efter Parant på Ljungby ridklubb för ungefär 5 år sedan. DS.
 
Sv: Parant 510 Oberon 395

Hej
Jag har en Parant-avkomma som jag tycker grymt mycket om. Har bara ägt honom i ett halvår och skulle väldigt gärna vilja få veta mer om Parant och även se bild på honom. Vad har du för hemsida?
 
Sv: Parant 510 Oberon 395

Jag började red stor häst när jag var13 för jag var så lång och min första stora foderhäst var en avkomma efter Parant-Rockad. Han var underbar på alla sätt och vis. Drygt 170cm i mankhöjd men lätt ,han var fux med ljus man och svans och bläs. Han gjorde verkligen allt för mig och jag älskade verkligen den där hästen.
Han var otroligt snäll och lätthanterlig och mycket lättriden, var lite skumpig att sitta på men annars en pärla. Det är min enda erfarenhet av Parant.
 
Sv: Parant 510 Oberon 395

En gammal tråd, men jag avgudar min häst och kan inte låta bli att svara!:angel:
Han är f-91 e:Parant-Jumper, jag köpte honom -96 och jag har bara positivt att säga om honom. Tävlat lättare klasser i hoppning/fälttävlan med bra resultat. Numera är han pensionär och lever livets glada dagar som haghäst och sällskap!
 
Sv: Parant 510 Oberon 395

Mitt sto är ue Parant 510

Hon har dock fullblodspappa så det har väl lättat upp lite, men hopptränaren vår säger att hon är grov o ädel på samma gång.
:)
Jag gillar hennes typ dock.

(e Columbus** u Adjenn ue Parant)
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 161
Senast: Lea88
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
455
Senast: Robina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp